Zapis

Facebook HFS
54
2006
54/2006
Mozaik
Tribina posvećena Mihovilu Pansiniju

Mihovil Pansini, jedan od pionira hrvatskog eksperimentalnog filma, svojedobni ’ideolog’ takozvanog ’antifilma’ i jedan od pokretača GEFF-a (Genre Film Festival), koji je tijekom 1960-ih u Zagrebu okupljao poklonike alternativnoga filma, bio je 31. ožujka gost tribine koju je Kulturno informativni centar organizirao u suradnji s Hrvatskim filmskim savezom. Tom prigodom, uz uvodnu riječ i prisjećanja njegova klupskog kolege Ivice Hripka, te komentare sama autora, prikazani su Pansinijevi antologijski kratki filmovi snimljeni u produkciji Kinokluba Zagreb 1950-ih i 1960-ih godina (Osuđeni, Piove, Siesta, K 3, ili čisto nebo bez oblaka, Scusa signorina, Zahod i Dvorište) te Pismo iz Hrvatske iz 1991.

»Magnitude« Željka Sarića u Čakovcu

Izložba Željka Sarića u Čakovcu

Nakon zagrebačke izložbe u Galeriji Badrov, zagrebački umjetnički fotograf i filmski autor Željko Sarić preselio je nakratko svoje »Magnitude« u Centar za kulturu u Čakovcu, gdje je serija od 17 kinegrafija, fotografija snimljenih rotacijskim fotoaparatom, doživjela i novi postav, otvoren 30. ožujka. Kinegrafija je metoda kojom Sarić istražuje odnos medija fotografije i filma, unoseći u fotografski postupak pokret kamere koji je svojstven filmskom mediju, kako bi navedenom sintezom objedinio osnovne elemente tih dvaju medija. Korištenjem dugih ekspozicija, kojima se u kontinuitetu zapisuje prostor na klasični laica film, ostvarena je mogućnost kretanja kroz prostor, a time i bilježenje promjena koje pri takvom pokretu, svojstvenom filmskom mediju, ostaju zabilježeni kao fotografska slika.

U seriji »Magnitude«, osim navedenim, Sarić se koristio sličnim postupkom: metodom skeniranja izabrane grupe statista, koji su snimljeni kao dio filmske scene bijega i panike izazvane pojavom zemljotresa u podnožju nebodera »Raketa« na zagrebačkom Vrbiku. Serija crno-bijelih slika, formata 50 cm x 250 cm, snimljena je početkom studenoga 2005.

REMAKE Antonija G. Lauera (a.k.a. Tomislava Gotovca)

Antonio G. Lauer snimio je u ožujku ove godine, u Beogradu, remake vlastitih dokumentarnoeksperimentalnih filmova Pravac (Stevens-Duke), Kružnica (Jutkevič-Count) i Plavi jahač (Godard-Art), koje je pod imenom Tomislav Gotovac snimio 1964. u produkciji beogradskog Akademskog kinokluba. Realizaciju remakea omogućio je Festival novog filma i videa — Alternative film / video 2005 u Beogradu, na kojem je Gotovac / Lauer dobio nagradu za film Dead Man Walking. Film traje 92 minute, snimio ga je Miodrag Milošević, montirao Boško Prostran, a premijerno je prikazan na Ljetnjoj pozornici Akademskog filmskog centra u Beogradu, 31. svibnja 2006.

Ivana Ladislav Galeta u Budimpešti

Uz uvodnu riječ autora, u Odeon LLoyd Cinema u Budimpešti 20. travnja 2006. retrospektivno su prikazani filmovi Ivana Ladislava Galete snimljeni na 35 mm vrpci: Two times in one space (1976/1984), Sfaira 1985/1895 (1971/1984), Water Pulu 1869 (1972/1984), PiRaMidas 1972-1984 (1972/1984) i Wal (l)zen (1977/1989). Retrospektivu su organizirali C3 Foundation i intermedijalni odsjek Mađarske akademije likovne umjetnosti.

Nicole Hewitt na izložbi Art X Toyama

Nicole Hewitt je na izložbi Art X Toyama, koja se održavala od 30. travnja do 7. svibnja 2006. u japanskom gradu Uozu, Toyama, predstavila videorad In Time (prva epizoda). Art X Toyama najveća je i najvažnija međunarodna izložba u Toyami, a ove se godine na njoj predstavilo više od osamdeset umjetnika iz deset zemalja iz područja slikarstva, grafike, kiparstva, filma, videa i multimedija. Ove godine prvi je put na toj manifestaciji prisutna i jedna hrvatska autorica, među mnogim autorima iz svijeta poput Kristen Kreidler (SAD), Floriana Roithmayera (Velika Britanija), Bernharda Frankela (Danska), Nikolaja Bendixa Skyum Larsen (Danska).

Sudjelovanje Nicole Hewitt je, osim izlaganja videorada, uključivalo i sudjelovanje na jednodnevnom simpoziju koji je vodio ugledni japanski kritičar likovne umjetnosti Shinichi Segi. Shinichi Segi otvorio je simpozij predavanjem s temom Utjecaj moderne na japansku umjetnost. Nakon izlaganja uslijedila je rasprava u kojoj su se pokušale odrediti glavne smjernice, dodirne točke i mimoilaženja u shvaćanju suvremene umjetnosti u Japanu i u svijetu. Problem periferije i središta, kao jedna od neizbježnih tema sličnih simpozija, ponovno se i ovdje nametnla.

Nicole Hewitt sudjelovala je i na analitičnoj raspravi o izloženim radovima. Opet pod vodstvom Shinichija Segija, prisutni su umjetnici uz pomoć prevoditelja izlagali ključnu tematiku i problematiku svojih radova.

Uz klasične smjerove likovne umjetnosti poput slikarstva i kiparstva, Art X Toyama pokušava predočiti mnogobrojnoj publici i suvremenije umjetničke izraze poput videa, novih medija i performansa, tako da je autorica Nicole Hewitt ovdje predstavljala ne samo hrvatsku umjetničku produkciju nego i hrvatsku produkciju novih medija. U tom pogledu, a na zahtjev organizatora izložbe da umjetnici budu nazočni uz svoj rad tijekom trajanja izložbe te na raspolaganju za razgovor sa posjetiteljima i stručnom javnošću, autorica je odgovarala na mnogobrojne upite gledatelja.

Uz službeni dio programa organizirani su i brojni domjenci i primanja uz sudjelovanje predstavnika raznih kulturnih i upravnih organizacija, od ureda grada Toyame do direktora kulturnih centara u svrhu upoznavanja i produbljivanja nastalih suradnji.

Zagreb Calling uMontreuilu

Uz gostovanje hrvatske videoumjetnice Renate Poljak te nezavisne kustosice Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu Ivane Meštrov, u Maison populaire u Montreuilu predstavljeni su 7. travnja 21006. hrvatski filmski alternativci i videoumjetnici koji se svojim rođenjem ili djelovanjem mogu povezati sa Zagrebom. Autorima obuhvaćenim programom Zagreb Calling (Mladen Stilinović, Vlatka Horvat, David Maljković, Vladimir Frelih, Leo Vukelić, Renata Poljak i Lala Raščić), zajedničko je da »razvijaju narativne i performativne strategije za predstavljanje kulturalnog identiteta koji su dekonstruirali događaji u proteklom desetljeću«. Oscilirajući između osobnih svjedočenja i observacije aktualne društvenopolitičke situacije, filmovi prikazani u programu »propituju suvremeno hrvatsko društvo u tranziciji, mogućnosti i granice njegova razvoja«.

Punk-simfonija Matije Debeljuha

U Zavičajnom muzeju grada Rovinja, izložbom Punk-simfonija, predstavio se tijekom svibnja mladi videoumjetnik Matija Debeljuh. Izložba se sastoji od kratkoga videodjela te pripadnoga niza fotografija, mahom videosličica, a autor se njome, kako stoji u osvrtu Branke Benčić, »poigrava kulturalnim klišejima, ističući (sada već gotovo povijesnu) transgresivnu snagu punka koja potkopava uvriježene forme društvenog ponašanja«.

Nestajanje Mladena Burića na Madridskoj Documenti

Kratki dokumentarni film Nestajanje redatelja Mladena Burića, realiziran u produkciji Kinokluba Zagreb, uvršten je u službenu selekciju festivala dokumentarnog filma Documenta Madrid 06. Festival će se održavati od 5. do 14. svibnja 2006. u Madridu, a uz Nestajanje za festivalsku će se nagradu natjecati još 29 filmova. Burić je Nestajanje premijerno predstavio u okviru konkurencije ovogodišnjeg zagrebačkog festivala dokumentarnog filma — Zagreb Dox.

Večer Ive Škrabala u KIC-u

U povodu počasnog Oktavijana, koji mu je dodijelilo Hrvatsko društvo filmskih kritičara na 15. danima hrvatskoga filma, te nove knjige »Dvanaest filmskih portreta — mali hrvatski filmski panoptikum«, Kulturno-informativni centar priredio je 2. lipnja 2006. autorsku večer redatelja, scenarista i filmskoga publicista Ive Škrabala, nazvanu »12 portreta + 1: Ivo Škrabalo«. Uz razgovor o Škrabalovim portretima hrvatskih redatelja, u kojem su sudjelovali urednik Nenad Rizvanović (naklada VBZ), kritičar Tomislav Kurelec i Naco Zelić iz Udruge za potporu bačkim Hrvatima iz Zagreba, prikazan je Škrabalov dokumentarac Slamarke divojke.

Narathov Levijatan u konkurenciji Annecyja

Nedavno završen kratki animirani film Levijatan Simona Bogojevića Naratha uvršten je u službeni natjecateljski program ovogodišnjega Međunarodnog festivala animiranog filma u Annecyju, najvažnijega svjetskog festivala animacije, koji se održava od 5. do 10. lipnja 2006. Levijatan je nastao prema motivima istoimene knjige Thomasa Hobbesa iz 1651, a producirao ga je zagrebački studio Kenges.

SADRŽAJ

ZAPIS