Hrvatski Filmski Ljetopis

Facebook HFS

Hrvatski filmski ljetopis

Projekt izdavanja filmološkog časopisa Hrvatski filmski ljetopis bio je zajednički pothvat Hrvatske kinoteke pri Hrvatskom državnom arhivu, Hrvatskog društva filmskih kritičara i Filmoteke 16 iz Zagreba, a danas je izdanje Hrvatskog filmskog saveza (sa središtem u Zagrebu). Uz potporu Ministarstva kulture Republike Hrvatske i Ureda za kulturu grada Zagreba, časopis je počeo izlaziti 1995. godine kao tromjesečnik, te je u dvadeset godina tiskano 80 brojeva.

Časopis je evidentiran u FIAF International Index to Film Periodicals, u Arts and Humanities Citation Index, u SCOPUS-u te u najprestižnijoj međunarodnoj bazi radova Web of Science (WoS).

Hrvatski filmski ljetopis - 84 / 2015.

U ovom broju

Iz tiska je izašao novi broj Hrvatskog filmskog ljetopisa, najstarijeg domaćeg filmološkog časopisa koji već više od 20 godina sa znanjem i strašću donosi tekstove o svim aspektima filmske umjetnosti.

U zimskom broju (84) donosimo tematski blok o filmskom snimanju, nastao u suradnji s gostujućim urednikom, akademskim snimateljem i fotografom Jasenkom Rasolom: o snimanju Živih i mrtvih (za što je, s Mirkom Pivčevićem, primio Zlatnu arenu) i brojnim kreativnim i praktičnim rješenjima koja je pritom morao primijeniti piše akademski snimatelj Dragan Marković, Dinka Radonić i Maja Midžor donose studije o znamenitim redateljsko-snimateljskim parovima Godardu i Coutardu te Bergmanu i Nykvistu, a Krešimir Mikić raspravlja o postojećem svjetlu (available light), ali i o povijesti široke primjene svjetla u igranom filmu.

U rubrici "Hrvatski film" Stjepan Lacković i Arsen Oremović osvrću se na višestruke, identitetske, propagandne i dr. uloge audiovizualnih djela u legitimiranju političkih režima socijalističke Jugoslavije i neovisne Hrvatske, podsjećajući nas i na neke primjere namjenskih žanrova, poput glazbenih spotova s početka 1990-ih.

Novi Ljetopis u izboru odgovornog urednika Hrvoja Turkovića donosi i ulomke iz knjige najuglednijeg svjetskog povjesničara animacije Giannalberta Bendazzija o pioniru latinskoameričkog i svjetskog dugometražnog, nijemog i zvučnog, animiranog filma Quirinu Cristianiju koji je stvarao u nizu žanrova poput sportskog i političko-satiričkog filma, no čiji opus donedavno nije bio primjereno valoriziran dijelom i zbog izgubljenosti najvećeg broja njegovih djela. Autor teksta piše o najpoznatijim Cristianijevim filmovima Peludópolis i El Apóstol, kao i o drugim aspektima Cristianijeve karijere, poput utjecaja na Zagrebačku školu crtanog filma putem suradnje s Bogoslavom Petanjekom.

Već tradicionalno, novi broj Hrvatskog filmskog ljetopisa prikazuje i filmske festivale ljetne sezone, kinorepertoar kroz čak 12 recenzija, a nakon dugo vremena i jedno značajno DVD izdanje – ono s filmovima Tomislava Gotovca. Također tradicionalno, s ovim se temama ukoštac hvataju podjednako iskusni kritičari (Janko Heidl, Boško Picula, Josip Grozdanić) i oni najmlađe generacije, poput Višnje Vukašinović, Ante Pavlova, Karle Kovačević, Milana Završe i dr.

Naposljetku, o knjigama Krava na Mjesecu: filozofija znanstveno-fantastičnih horor filmova i Dušan Vukotić – zaboravljeni vizionar pišu Ljubiša Prica i Janko Heidl, o časopisu Filmonaut Lucija Klarić, a Ana Đordić metodički razlaže film Neka uđe onaj pravi i njegovu moguću primjenu u srednjoškolskoj nastavi.

HFLJ