AutorHrvoje Turković
NaslovFILM: ZABAVA, ŽANR, STIL
ImpressumZagreb : Hrvatski filmski savez, 2004.
Materijalni opis424 str. : ilustr.
UDK791.43.01
ISBN953-7033-14-7
KnjigaFilm: zabava, žanr, stildr Hrvoja Turkovića zbirka je uzajamno povezanih filmsko-teorijskih i filmsko-povijesnih studija/eseja koje je autor pisao i dijelom objavljivao u razdoblju od 1986. do danas.
Film: zabava, žanr, stilu grubo se može podijeliti u tri cjeline naznačene u naslovu. Prvu i najmanju cjelinu čini tekst "Zabava i umjetnost: što je zabava", u kojem autor teorijski tematizira postojanje tzv. zabavne kulture te odnos te kulture prema tzv. ozbiljnoj. Turković pristupajući tom problemu polazi iz metodološke perspektive psihologije i sociologije, teoretizira o prirodi zabave i slobodnog vremena te smješta umjetničku praksu i film kao njezin dio u taj novi socijalni kontekst.
U drugom i najvećem dijelu knjige "Žanr i žanrovi" Turković tematizira filmsku genologiju. Predstavljajući različite koncepcije književne genologije te metodološke pristupe filmskoj genologiji, autor predstavlja i različite ikonografske, strukturalno-naratološke i sižejne teorije žanra.
U nastavku knjige slijede četiri eseja u kojima Turković teorijsko promišljanje žanra razrađuje na primjeru četiri žanra. Bavi sehororom("Modeliranje ugroženosti: filmovi strave"), filmskimfantasyjem("Filmovi "mašte i magije""), te povijesnim filmom ("Kad je film povijesni?"). U četvrtom eseju "Drama – je li riječ o filmskom žanru?" Turković brani postojanjedramekao zasebnog žanrovskog entiteta, a ne samo kao produkcijske i recepcijske ladice u koju se umeću filmovi kojima se ne može nadjenuti jasnija generička etiketa.
Treći dio knjige nosi naslov "Stil i stilske promjene". Sadrži uvodnu teorijsku studiju o jednom pojmu ("Što je stil?"), nakon koje slijedi pet studija o pet redatelja u kojima se tematizira način na koji se različite stilske paradigme presijecaju unutar jednog opusa ili čak djela. U uvodnom poglavlju, Turković predstavlja različite teorije stila u teoriji književnosti, filmologiji i semiologiji, dijeleći ih u tri tradicije – stilizacijsku, formativnu i konfigurativnu. U nastavku, iz stilističke perspektive proučava opus pet autora: Jean-Luca Godarda, Georgea Lucasa, Ante Babaje, Branka Bauera i Branka Belana. Studija o Belanu je najopsežnija i koncentrira se na recepcijske mijene koje je doživio njegov filmKoncert(1954).
Iako su većim dijelom već objavljeni u periodici od 1986. do danas, Turkovićevi tekstovi u knjizi mahom se pojavljuju inovirani, prepravljeni i dopunjeni znanstvenim i povijesnim saznanjima nataloženim od vremena izlaska.
(iz recenzije Jurice Pavičića)