english
produkcija
o nama
produkcija
nakladništvo
Hrvatski filmski ljetopis
Zapis
knjige
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 
2009.
64-65

Anja Šošić: FILM I RAT U HRVATSKOJ
Refleksije jugoslavenskih ratova u hrvatskom igranom filmu

2. Sažetak: filmska politika

U skladu s političkim prekretnicama u doba hrvatske neovisnosti može se i kulturna i filmska politika zemlje (pojednostavnjeno) podijeliti u tri poglavlja. Prvo poglavlje čine ratne godine od 1991. do 1995. tijekom kojih je država, odnosno Ministarstvo kulture i državna televizija, jedini financijaš filmova. U toj fazi velike financijske oskudice producirani su samo rijetki filmovi. Odabirali su se prije svega takvi projekti koji potvrđuju vladin nacionalistički program. Prikaz rata stoga je često povezan s propagandističkom porukom filma.

Kao drugu fazu promatram vrijeme od 1995. do 2000, dakle, Tuđmanovu eru nakon rata. Tada, doduše, nastaju nezavisne produkcijske kuće, no ipak najjaču kontrolu nad filmskom produkcijom još ima Ministarstvo kulture s istaknutom ulogom Antuna Vrdoljaka, Tuđmanova bliskog pouzdanika, filmovima ili redateljima koji su vladi trn u oku uskraćuje financijsku potporu. Filmskoj produkciji još nedostaje jasna organizacija, što odgovara polemičkoj i u hrvatskoj filmskoj branši tada uobičajenoj izreci da u Hrvatskoj doduše ima filmova, ali nema kinematografije (usp. Turković, 2002: 94).

Treća faza počinje s krajem Tuđmanove vladavine i demokratizacijskim zamahom koji je zemlja iskusila zbog promjene vlade. Stvoreni su prvi temelji za operativan i politički neovisan sustav potpore filmu. Selekcija je filmova s jedne strane politički ublažena, a s druge strane pojačana s obzirom na zahtjeve za njihovom umjetničkom kvalitetom. Tematski se spektar filmova širi, jer sad se može progovoriti i o nekadašnjim tabu-temama. U skladu sa svim političkim promjenama i u kulturnom području dolazi do napredne liberalizacije, koja u filmu dolazi do izražaja u sve više kritičkom pristupu ratu i društvenim problemima.

Stupanje na snagu zakona o kinematografiji označava početak polagana procesa prestrukturiranja. Sljedeći korak bit će izgradnja planirana Hrvatskog filmskog centra(, institucije koja — autonomna od Ministarstva kulture koje je vezano uz vladu — obećava politički još nezavisniju potporu filmu. Takav, novi model filmske politike trenutno je na djelu. Povrh toga hrvatska filmska zajednica nada se skorašnjem ulasku Hrvatske u Europsku Uniju i s time povezanu pristupu njezinim programima potpore filmskoj industriji.

 

Anja Šošić

1. Uvod
1.1. O odabiru filmova i o izboru teme
1.2. O strukturi ovog rada
2. Napomene uz intervjue
3. Balkanski film ili hrvatski film?
4. Napomene uz jugoslavenske ratove
4.1. Objašnjenje pojmova
4.2. Prije ratova
4.3. Tijekom ratova
1. Film kao instrument politike
1.1. Vrijeme za...
1.2. Reakcije na film
1.3. Kulturno-politički kontekst i pitanje propagande
2. Portret ratne generacije
2.1. Vidimo se
2.2. Mladi hrvatski film
3. Rat, komedija, karneval
3.1 Kako je počeo rat na mom otoku
3.2. Humor kao oslobađanje
3.3. Težak položaj hrvatskoga filma u publike
4. Umjetnička sloboda filma
4.1. Nebo, sateliti
4.2. Zahtjevi za potporu filmu
5. Hrvatska ratna krivnja
5.1. Svjedoci
5.2. Prema istinitom događaju
5.3. Brešanov osjećaj za dobar timing
6. Kaleidoskop ratnih posljedica
6.1. Tu
6.2. Portret (poslijeratnog) društva
7. Obilježeno ratom
7.1. Put lubenica
7.2. Ratne traume
8. Rat u pozadini
8.1. Oprosti za kung fu
8.1. Armin
8.2. Borba protiv klišeja
9. Žanr (anti)ratnog filma
9.1. Živi i mrtvi
8.2. Posveta klasicima (anti)ratnog filma
1. Pogled unatrag
3. Rat u zrcalu filma
4. Film kao zrcalo psihičke obrade rata
5. Distanca
6. Perspektiva
Intervjui/ Filmolozi: 1.1. Nikica Gilić
Intervjui/ Filmolozi: 1.2. Ivo Škrabalo
Intervjui/ Filmolozi: 1.3. Hrvoje Turković
Intervjui/ Redatelji: 1.4. Vinko Brešan
Intervjui/ Redatelji: 1.5. Lukas Nola
Intervjui/ Redatelji: 1.6. Zrinko Ogresta
Intervjui/ Redatelji: 1.7. Branko Schmidt
Intervjui/ Redatelji: 1.8. Ognjen Sviličić
Intervjui/ Redatelji: 1.9. Kristijan Milić
2. Filmografija
3. Izvori

Pregled ostalih članaka u ovom broju...

novi broj
arhiva
suradnici
impressum
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta