english
produkcija
o nama
produkcija
nakladništvo
Hrvatski filmski ljetopis
Zapis
knjige
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 
2009.
64-65

Anja Šošić: FILM I RAT U HRVATSKOJ
Refleksije jugoslavenskih ratova u hrvatskom igranom filmu

1. Uvod

Godine 1991. 38. filmski festival u Puli otkazan je na dan otvaranja 26. srpnja. Na području filma taj događaj označava konačnu točku raspada Jugoslavije. Osnovan kao revija postignuća državne filmske produkcije, festival je u hrvatskom lučkom gradu svake godine predstavljao najnovije filmove iz jugoslavenskih autonomih republika: Hrvatske, Srbije, Slovenije, Bosne i Hercegovine, Crne Gore i Makedonije — dakako pod jedinstvenom oznakom jugoslavenskog filma. Godine 1991. politička se situacija toliko zaoštrila da je festivalsko vodstvo smatralo nemogućim da dopusti održavanje »jugoslavenskog filmskog festivala« nakon što je Hrvatska otprilike mjesec dana prije, 25. lipnja 1991, proglasila neovisnost.

Nedugo zatim u Jugoslaviji su na različitim frontama izbili ratovi u kojima su se republike nekoć ujedinjene Titovom ideologijom bratstva i jedinstva međusobno zaratile na više godina. Ratovi na području bivše Jugoslavije smatraju se najvećom humanitarnom katastrofom u Europi nakon Drugoga svjetskog rata. Rezultati tih sukoba deseci su tisuća silovanih žena, stotine tisuća mrtvih, ranjenih, nestalih, protjeranih i šest, odnosno s Kosovom u međuvremenu sedam, nezavisnih država.

Ovaj rad posvećen je načinima refleksije jugoslavenskih ratova u hrvatskom igranom filmu. Kao radikalan događaj od svekolikoga društvenog značenja pohranjen u kolektivnom pamćenju, ti su ratovi do danas tematizirani u brojnim umjetničkim radovima i različitim medijima. Već tijekom ratnih godina, no ipak u prvom redu nakon rata, igrani su se filmovi iz jugoslavenskih država nasljednica, kao i iz drugih zemalja, bavili tom temom, kao što »kraj rata (...) takoreći Šobećavaš njegov ponovni povratak drugim kulturnim sredstvima i medijima« (Kiesel, 1989: 7). Moja se razmatranja usmjeravaju na pitanje u kojem se obliku do sada događao taj povratak rata u hrvatskom igranom filmu. Pojam refleksije ovdje ne rabim samo u prenesenom značenju kao misaono i ispitivačko razmatranje, nego u njegovu izvornom značenju: refleksija je odraz impulsa. Realni događaj rata razmatram kao impuls, koji medij filma prima i reflektira, takoreći zrcali.

U radu ću dokumentirati različite načine pristupanja ratu u djelima hrvatskih filmskih redatelja te na primjerima izabranih slučajeva istražiti koje se pripovjedne strategije i estetike pritom koriste. Nakon toga retrospektivno ću skicirati bitne razvojne linije filmske obrade jugoslavenskih ratova u hrvatskoj kinematografiji i razmotriti u kojoj se mjeri tim filmovima može pripisati funkcija društvenog zrcala.

Anja Šošić

1.1. O odabiru filmova i o izboru teme
1.2. O strukturi ovog rada
2. Napomene uz intervjue
3. Balkanski film ili hrvatski film?
4. Napomene uz jugoslavenske ratove
4.1. Objašnjenje pojmova
4.2. Prije ratova
4.3. Tijekom ratova
1. Film kao instrument politike
1.1. Vrijeme za...
1.2. Reakcije na film
1.3. Kulturno-politički kontekst i pitanje propagande
2. Portret ratne generacije
2.1. Vidimo se
2.2. Mladi hrvatski film
3. Rat, komedija, karneval
3.1 Kako je počeo rat na mom otoku
3.2. Humor kao oslobađanje
3.3. Težak položaj hrvatskoga filma u publike
4. Umjetnička sloboda filma
4.1. Nebo, sateliti
4.2. Zahtjevi za potporu filmu
5. Hrvatska ratna krivnja
5.1. Svjedoci
5.2. Prema istinitom događaju
5.3. Brešanov osjećaj za dobar timing
6. Kaleidoskop ratnih posljedica
6.1. Tu
6.2. Portret (poslijeratnog) društva
7. Obilježeno ratom
7.1. Put lubenica
7.2. Ratne traume
8. Rat u pozadini
8.1. Oprosti za kung fu
8.1. Armin
8.2. Borba protiv klišeja
9. Žanr (anti)ratnog filma
9.1. Živi i mrtvi
8.2. Posveta klasicima (anti)ratnog filma
1. Pogled unatrag
2. Sažetak: filmska politika
3. Rat u zrcalu filma
4. Film kao zrcalo psihičke obrade rata
5. Distanca
6. Perspektiva
Intervjui/ Filmolozi: 1.1. Nikica Gilić
Intervjui/ Filmolozi: 1.2. Ivo Škrabalo
Intervjui/ Filmolozi: 1.3. Hrvoje Turković
Intervjui/ Redatelji: 1.4. Vinko Brešan
Intervjui/ Redatelji: 1.5. Lukas Nola
Intervjui/ Redatelji: 1.6. Zrinko Ogresta
Intervjui/ Redatelji: 1.7. Branko Schmidt
Intervjui/ Redatelji: 1.8. Ognjen Sviličić
Intervjui/ Redatelji: 1.9. Kristijan Milić
2. Filmografija
3. Izvori

Pregled ostalih članaka u ovom broju...

novi broj
arhiva
suradnici
impressum
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta