english
produkcija
o nama
produkcija
nakladništvo
Hrvatski filmski ljetopis
Zapis
knjige
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 
2009.
64-65

Anja Šošić: FILM I RAT U HRVATSKOJ
Refleksije jugoslavenskih ratova u hrvatskom igranom filmu

5.3. Brešanov osjećaj za dobar timing

O Vinku Brešanu često se može čuti da točno zna kad je došlo pravo vrijeme za neki film. Kao što se i satirički pristup njegovih komedija iz 90-ih godina preklapa s određenom raspoloživošću hrvatske publike, tako i Svjedoci 2003. stoje u zanimljivoj korelaciji s aktualnom situacijom u zemlji. Film se hvata ukoštac sa sve glasnijom raspravom o hrvatskoj ratnoj krivnji i ponovno i sâm utječe na debatu.

Spisateljica Slavenka Drakulić problematiku priznanja ratnih zločina opisuje ovako:

»Nakon svih tih godina tuđmanovske propagande u Hrvatskoj postalo je teško i potencijalno opasno priznati istinu da su hrvatski vojnici ne samo mogli počiniti ratne zločine, već da su ih i počinili. Deset su godina hrvatski građani bili izloženi Tuđmanovoj propagandnoj mašini koja je tvrdila da hrvatski vojnici nisu mogli počiniti ratne zločine u obrani domovine. To je bila službena doktrina i svi su je prihvaćali.« (Slavenka Drakulić, Oni ne bi ni mrava zgazili).

Nakon smrti autokrata Franje Tuđmana zemlja je doživjela zamah demokratizacije i sljedećih su godina mnogi hrvatski ratni zločini izišli na vidjelo. Optužnice protiv hrvatskih generala pred međunarodnim sudom u Den Haagu podijelile su hrvatsku javnost, kao i političare. Unutarnji raskol i polagano razračunavanje s vlastitim greškama u ratu analogiju nalazi u Brešanovu filmu Svjedoci. Svoj pristup toj tematici Brešan opisuje ovako: »Rat je već sedam ili osam godina iza nas, ajmo početi malo drukčije promišljati o ratu, ajmo promišljati o ratu iz perspektive grijeha. Jer je i to način razmišljanja o ratu!«52.

To podupire Brešanova predodžba o umjetničkom radu kao pomicanju granica u estetskom, ali i u političkom smislu53. Ono što Brešan označava kao istraživanje novih granica umjetničke slobode njegovi kritičari nazivaju kalkulacijom. Oni kritiziraju njegovu taktiku da na provokativan način usmjeren na uspjeh u publike obrađuje vrlo aktualne teme, no broj gledatelja i međunarodni uspjesi potvrđuju da Brešan svojim radovima publiku pogađa u onaj prijemčivi živac. Iz toga razloga Jurica Pavičić Brešanove filmove klasificira kao »društveno vrlo bitne« (usp. Pavičić, 2007: 104). I dok mu filmološki diskurs potvrđuje društvenu relevantnost, Brešan zauzvrat navodi jednostavnu činjenicu da je film poput Svjedoka snimljen kao indikator stanovite zrelosti hrvatskoga društva54.

Anja Šošić

1. Uvod
1.1. O odabiru filmova i o izboru teme
1.2. O strukturi ovog rada
2. Napomene uz intervjue
3. Balkanski film ili hrvatski film?
4. Napomene uz jugoslavenske ratove
4.1. Objašnjenje pojmova
4.2. Prije ratova
4.3. Tijekom ratova
1. Film kao instrument politike
1.1. Vrijeme za...
1.2. Reakcije na film
1.3. Kulturno-politički kontekst i pitanje propagande
2. Portret ratne generacije
2.1. Vidimo se
2.2. Mladi hrvatski film
3. Rat, komedija, karneval
3.1 Kako je počeo rat na mom otoku
3.2. Humor kao oslobađanje
3.3. Težak položaj hrvatskoga filma u publike
4. Umjetnička sloboda filma
4.1. Nebo, sateliti
4.2. Zahtjevi za potporu filmu
5. Hrvatska ratna krivnja
5.1. Svjedoci
5.2. Prema istinitom događaju
6. Kaleidoskop ratnih posljedica
6.1. Tu
6.2. Portret (poslijeratnog) društva
7. Obilježeno ratom
7.1. Put lubenica
7.2. Ratne traume
8. Rat u pozadini
8.1. Oprosti za kung fu
8.1. Armin
8.2. Borba protiv klišeja
9. Žanr (anti)ratnog filma
9.1. Živi i mrtvi
8.2. Posveta klasicima (anti)ratnog filma
1. Pogled unatrag
2. Sažetak: filmska politika
3. Rat u zrcalu filma
4. Film kao zrcalo psihičke obrade rata
5. Distanca
6. Perspektiva
Intervjui/ Filmolozi: 1.1. Nikica Gilić
Intervjui/ Filmolozi: 1.2. Ivo Škrabalo
Intervjui/ Filmolozi: 1.3. Hrvoje Turković
Intervjui/ Redatelji: 1.4. Vinko Brešan
Intervjui/ Redatelji: 1.5. Lukas Nola
Intervjui/ Redatelji: 1.6. Zrinko Ogresta
Intervjui/ Redatelji: 1.7. Branko Schmidt
Intervjui/ Redatelji: 1.8. Ognjen Sviličić
Intervjui/ Redatelji: 1.9. Kristijan Milić
2. Filmografija
3. Izvori

Pregled ostalih članaka u ovom broju...

novi broj
arhiva
suradnici
impressum
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta