Posuđujući naslov od slavnog eseja Jacquesa Derride o aporičnom karakteru institucionalnih arhiva, čija je zadaća s jedne strane arhivirati, čuvati i štititi nešto od zaborava, dok s druge strane institucionalizacija arhiva neizbježno vodi kontroli, isključivanju i zaboravu, Arhivska groznica okuplja četiri filmska ostvarenja koja sedimente kinematografske forme pretvaraju u živo i dinamično sinestetičko tkanje.
Prvi film Brucea Connera (1933-2008), pionira američkog eksperimentalnog filma i “posljednjeg mađioničara 20. stoljeća” (Harvard Film Archive), u cijelosti sastavljen od pronađenih filmskih vrpci, ingeniozan je primjer dekonstrukcije i rekonstrukcije, u čitavom dinamičnom rasponu montaže i inovativne snage filmskog pripovijedanja. Kinetičke kontemplacije, kako svoje radove naziva umjetnički kolektiv Raqs Media Collective, istraživački su vizualno-narativni eksperimenti o kreaciji, percepciji, cirkulaciji i recepciji informacija, a filmom Biciklist koji je upao u vremenski stožac nastavljaju svoju kontinuiranu preokupaciju transtemporalnošću na primjeru događaja iz 1980. godine. Posežući za antologijskim Markerovim filmom La Jetée kao inspiracijom, redateljica Natalie Cubides-Brady koristi sedam desetljeća stare arhivske snimke kako bi isplela distopijsku priču iz budućnosti. Naposljetku, snimke iz obiteljskog arhiva u filmu Divlje cvijeće Karle Crnčević izraz su ultimativne ljudske potrebe za sjećanjem – odraz preplitanja poetike i etike arhiva.
A Movie, eksperimentalni film, SAD, 1958 | Mjesto prikazivanja filma: Kulturno informativni centar u Zagrebu (Preradovićeva 5)
REŽIJA: Bruce Conner
SADRŽAJ: Sastavljen od odbačenih 16-milimetarskih filmova kupljenih na buvljacima ili pronađenih u trgovinama fotoaparatima, Connerov film nazivaju prvim suvremenim found footage filmom. Izražen s rafiniranom pažljivošću i apsolutnom preciznošću, Film orkestrira virtualnu simfoniju katastrofa – od prometnih nesreća, eksplozija, rata i gladi, pa do trenutaka spokoja, plesa po žici, svjetlosti koja se reflektira na površini vode.
C/B, 12'
The Bicyclist Who Fell into a Time-Cone, eksperimentalni film, UK, 2023 | Kulturno informativni centar u Zagrebu (Preradovićeva 5)
REŽIJA: Raqs Media Collective
SADRŽAJ: Biciklist koji je upao u vremenski stožac oscilira između činjenica i fikcije dok lebdi nad godinom 1980. Bilo je to sumračno vrijeme. Vrijeme pragova i prolaznosti. Sjećanje na biciklistu koji mirno sjedi, drži se za upravljač i na nebu iznad Delhija promatra spiralnu putanju aviona u padu, živopisno je. Pad tog zrakoplova predstavlja zaokret u vremenu, kretanje duž spirale, zagradu koja se otvara i zatvara poput pauze između godina previranja. Ova zagrada, ova pauza, ostavila je značajan trag u našoj kolektivnoj imaginaciji, iako se činilo kao da se te godine nije dogodilo ništa posebno.
Bila je to i godina u kojoj se počela pojavljivati drugačija vizualna i optička osjetljivost, povezana sa sve većom prisutnošću video slike i njezine blage 'paralakse'. Ta mala, ali značajna senzorna disjunkcija, pogrešne registracije nove video slike, također označavaju osjećaj gledanja kako vrijeme istovremeno stoji i izmiče kontroli. Biciklist koji je upao u vremenski stožac istraživanje je optike ovog čudnog i specifičnog osjećaja vremena. To je potraga za putovanjem kroz vrijeme, na imaginarnom i zapamćenom biciklu, pedaliranje u ravno pauzu, između turbulencija. Kao da je postojala/postoji 1980., skrivena, u svakoj godini.
BOJA, 25'
The Veiled City, dokumentarno-eksperimentalni film, UK, 2023 | Kulturno informativni centar u Zagrebu (Preradovićeva 5)
REŽIJA: Natalie Cubides-Brady
SCENARIJ: Natalie Cubides-Brady
MONTAŽA: Ona Bartroli
ZVUK: Ben Goodall
GLAZBA: Athena Varioso
SADRŽAJ: Spekulativna gradska simfonija, na razmeđu stvarnosti i fikcije, inspirirana je londonskim Velikim smogom 1952. godine. Sačinjen od arhivskih snimaka, film se odvija kroz izmišljena pisma iz postapokaliptične budućnosti, pozivajući nas da promislimo smog u kontekstu aktualne klimatske krize i naše globalne sudbine.
C/B, 13'
Dokumentarni film, Hrvatska, 2022 | Kulturno informativni centar u Zagrebu (Preradovićeva 5)
REŽIJA: Karla Crnčević
SCENARIJ: Karla Crnčević
MONTAŽA: Karla Crnčević
ZVUK: Zoran Medved
GLAZBA: Nenad Kovačić, Ane Paška
SADRŽAJ: Moj otac koristio je filmsku kameru jednom u životu. Nakon 30 godina pitao me da digitaliziram VHS traku. Zanimalo me čega se sjeća.
BOJA, 11'