IZDAVAŠTVO - KNJIGE

AUDIOVIZIJA HRVATSKOGA FILMA Primjeri suvremene skladateljske prakse

Irena Paulus

Autor Irena Paulus

Naslov AUDIOVIZIJA HRVATSKOGA FILMA Primjeri suvremene skladateljske prakse

Impressum Hrvatski filmski savez, Zagreb, 2024. Edicija Rakurs

Materijalni opis 308 str, meki uvez, ilustrirana

ISBN ISBN 978-953-7033-77-4 CIP zapis je dostupan u računalnome katalogu Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu pod brojem 001242849.

UREDNICA:
Diana Nenadić

DIZAJN, PRIJELOM I GRAFIČKA OBRADA
Studio Hrvatin

TISAK
Tiskara Zelina, listopad 2024.

Peta knjiga muzikološko-filmoloških studija Irene Paulus prikaz je filmske glazbe u Hrvatskoj od 1980-ih do danas i svojevrsni nastavak autoričine prve knjige Glazba s ekrana. Hrvatska filmska glazba od 1942. do 1990. godine, ujedno i prve stručne publikacije na hrvatskom jeziku koja se sustavno bavila filmskom glazbom.

Dok je prva knjiga posvećena prvoj i drugoj generaciji hrvatskih filmskih kompozitora, Audiovizija hrvatskoga filma otkriva kompozicijsko-tehničke postupke skladatelja srednje i mlađe generacije – Alena i Nenada Sinkauza, Mate Matišića, Dalibora Grubačevića i Igora Para, ali i dvojice veterana – Tomice Simovića i Alfija Kabilja, koji su najavili nove trendove u filmskoj glazbi i nagovijestili primjenu danas neizostavne digitalne tehnologije.

Kroz portrete skladatelja, razgovore s njima i prikaze njihovih partitura za pojedine filmove, knjiga daje uvid u žanrovsku raznolikost suvremene primijenjene glazbe u Hrvatskoj.

Knjiga Irene Paulus dragocjen je pokušaj mapiranja ovdašnje audiovizualne suvremenosti. I to upravo “audiovizualne”, budući da autorica filmsku glazbu razmatra u širem sklopu koji, slijedeći Michela Chiona, naziva “audiovizijom”. Ta orijentacija omogućila joj je razabrati da poneke od filmskih poetika što ih u knjizi predstavlja snagu crpe upravo iz toga da razdjelnice između “glazbe”, “zvuka”, “govora” i “tišine” dovode u pitanje i čine nejasnima. Autoričine minuciozne analize u ovakvim slučajevima otkrivaju slojeve filmova koji bi promaknuli manje pažljivom uhu i oku.

Dalibor Davidović

U znalačkim razgovorima Irene Paulus s kompozitorima i istrażivačima doznaje se mnogo supstancijalnog o prirodi rada na filmskoj glazbi, o opredjeljenjima kompozitora, o njihovim pojedinačnim rješenjima. A njezine „detaljne analize“, odnosno „analize primjera“ (case studies) pojedinih filmova, tj. njezine interpretacije zvukovno-filmske strukture izabranih filmova, čine ključni muzikološki i filmološki prilog našoj znanosti o umjetnosti.

Hrvoje Turković