Novosti

Facebook HFS
22.10.2019.
ODLAZAK FILMSKOGA MAJSTORA ANDRIJE PIVČEVIĆA

Poslije Ranka Kursara i Ivana Martinca, Kino-klub Split izgubio je jučer jednog od svojih slavnih veterana, opjevana “splitska škola filma” jednog od svojih najistaknutijih snimatelja, a hrvatska kinematografija vrsnog direktora fotografije.  “Majstor amaterskog filma” Andrija Pivčević (rođen 1945. u Gatima kraj Omiša), jučer je preminuo u 74-oj godini života nakon što se od mladih dana neumorno družio s kamerom snimajući najprije klupskim kolegama amaterima, a potom i nizu profesionalnih redatelja.   


Andrija Pivčević u mladim danima

Dok je Martinac u splitskom klubu uživao glas ideologa “splitske škole”, a Kursar “dežurnog” klupskog scenarista, Andrija Pivčević – koji nije imao autorskih ambicija te se držao kamere - uz Antu Verzottija i Mihovila Druškovića jedan je od svjetlosnih “dizajnera” filmova prve klupske autorske generacije iz 1960-ih, ili njihova – kako bi to rekao Martinac – “oplemenjenog dokumentarizma”. Ponajviše se to vidi u ekspresivnim (amaterskim) radovima Lordana Zafranovića – kao što su Priča (1963), Dnevnik (1964, Kišno (nevina subota) i dr. - skojim Pivčević nastavlja surađivati i kroz produkciju SAG Mediteran te u kasnijim profesionalnim filmovima kao što je FAS-ov Ljudi u prolazu II, 1967), sve do Večernjih zvona (1986), Haloe – praznik kurvi (1988) i Zalaska stoljeća (1993).

Od kasnih 1960-ih češće radi i s Martincem (I Like Film, 1967, Sve ili ništa, 1968, Ubrzanje, 1968.), a ta se suradnja nastavlja i izvan kluba u profesionalnim uvjetima te traje do kasnih 1980-ih. U tom razdoblju Pivčević kao direktor fotografije potpisuje Martinčeve hvaljene profesionalne filmove (Most, 1977; Izlazak, 1978, Izgnanstvo 1979-1981, Lutke, 1988. i dr.), ali i nedavno restaurirani cjelovečernji prvijenac Kuća na pijesku (1984-1985).


S Ivanom Martincem na snimanju Mosta

Pivčević snimateljski rad visokih likovnih standarda prepoznaju i profesionalni redatelji izvan klupskoga kruga, poput Miroslava Mikuljana (Crveni i crni, 1985), Slobodana Praljka (Povratak Katarine Kožul, 1989), osebujnog splitskog dokumentarista Aleksandra F. Stasenka (Posljednji, 1973; Put, 1976; Žene, 1977) te Nikole Babića s kojim je realizirao niz kratkih dokumentaraca (Johan s Velebita, 1973; Bino, oko galebovo, 1973, Bene, Napoleon iz Rogoznice i dr.) kao i dva cjelovečernja filma – Ludi dani (1977) i Medeni mjesec (1983).   

Živeći s kamerom i od snimanja, Pivčević je (u raznim uvjetima) snimao i reklame, namjenske filmove, televizijske emisije i dokumentarce, a svoju ljubav prema filmu i filmskoj fotografiji, koja mu je donijela naslov “majstora amaterskog filma” i niz nagrada, prenio je na svojega sina Mirka Pivčevića, trenutno jednog od najboljih hrvatskih filmskih snimatelja.

In memoriam

Andrija Pivčević

(5. srpnja 1945. - 21. listopada 2019.)
Andrija Pivčević, majstor amaterskog filma koji je to nekada izuzetno cijenjeno i rijetko počasno zvanje dobio 1970., i jedan od najboljih filmskih i televizijskih snimatelja u nas, umro je u Splitu u sedamdeset i petoj godini... »više

Predstavljanje knjige FILMSKA GRAMATIKA VIDEOIGARA Ilije Barišića

Knjižnica i čitaonica Bogdana Ogrizovića (Preradovićeva 5, Zagreb), 22. listopada 2019. (utorak), 19.30 »više

Mali DOKUart 2019.

Festival dokumentarnog (i eksperimentalnog?) filma

Na ovogodišnji, dvanaesti po redu Mali DOKUart, koji je održan od 5. do 11. listopada u Bjelovaru, u organizaciji Udruge za promicanje kulture Bjelovar, prijavljena su četrdeset i dva dokumentarna filma učenika osnovnih škola, među kojima su bili i Orehnjača i makovnjača Nikole Štrleka... »više

Škola medijske kulture Dr. Ante Peterlić

Stjepan Petković

U svojih je tek sedamnaest godina Stjepan Petković, učenik četvrtog razreda Gimnazije Josipa Slavenskog u Čakovcu, a rođen i odrastao u obližnjem mjestu Ivanovec, uspio nanizati već osmogodišnje članstvo u dramskoj skupini Kulturnog društva Štolcer ... »više