english
vijesti
kolumna M. Pansini
članice HFS-a
download
filmski kviz
o nama
produkcija
nakladništvo
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 

CHICK STRAND I JOANN ELAM - PIONIRKE EKSPERIMENTALNOG FEMINISTIČKOG DOKUMENTARIZMA NA KRATKOM UTORKU

Na novom Kratkom utorku, koji će se dogoditi 19. travnja u 21h u kinu Tuškanac u Zagrebu, gledat ćemo dva filma - 'Meka fikcija' ('Soft Fiction') Chick Strand i 'Silovanje' ('Rape') JoAnn Elam iz 70-ih godina prošlog stoljeća. U njima su ove kultne američke redateljice rušile granice tadašnje dokumentarističke prakse ograničene većinom na televizijske forme, ubacujući elemente eksperimentalnog filma u dokumentarni, esejističkog filma u portretni i fikcije unutar realizma. Obje su također dekonstruirale kodove, forme i sadržaje klasičnog patrijarhalnog dokumentarca, odbijajući njegovu autoritarnu ideologiju, voajerizam i patos,  pokušavajući povezati svoja formalna istraživanja sa psihoanalizom i feminizmom, i tako kreirale novu vrstu ženskog političkog filma. Filmove je odabrao Federico Rossin, talijanski nezavisni kustos na privremenom radu u Francuskoj, suradnik i programer mnogih evropskih filmskih festivala, koji će ih i najaviti.    


Mildred 'Chick' Strand

Mildred 'Chick' Strand (1931. - 2009.) studirala je antropologiju na University of California u Berkeleyu, i u ranim 60-ima s Bruceom Bailliejem, tada već poznatim eksperimentalnim filmašem, osnovala legendarnu filmsku kooperativu Canyon Cinema u San Franciscu. Baillie ju Strand naučio osnovnim filmskim tehnikama, da bi ona 1964. snimila svoj prvi film. Od početka rada spajala je pristup filmske avangarde s onim dokumentarnim. Često je koristila mogućnosti filmske kamere i montaže (preklapanje slike, višestruka ekspozicija...) kako bi kroz sliku ispitivala njena metaforička značenja. U istraživanju tema s kojima se bavila koristila je etnografske metode (nakon što je završila etnografiju na UCLA-ju, 1971. zaposlila se na Occidental Collegeu gdje je predavala 24 godine), bilježeći proživljena iskustva raznih potlačenih zajednica - od venecuelanskih indijanaca do meksičkih radnica u tvornici (u svom najpoznatijem filmu 'Fake Fruit Factory' iz 1986.). Također je u svoje filmove inkorporirala i osobne elemente, često se baveći temama roda i seksualnosti.         


Meka fikcija


Meka fikcija


Meka fikcija

Film 'Meka fikcija' ('Soft Fiction'), snimljen 1979., smatra se jednim od ključnih američkih filmova 70-ih i jednim od najznačajnijih feminističkih filmova ikad snimljenih. Radi se o suradnji između redateljice i njenih pet subjekata - žena, koje na za to vrijeme šokantno direktan način pričaju o svojoj seksualnosti, iskustvima i maštanjima, koja uključuju i silovanje, incest i ovisnost o drogama. Strand snima krupne planove lica svojih protagonistica, kao i njihovih fizičkih gesta, stvarajući tako jedinstven osjećaj intime. Intervjui su smontirani fragmentarno, eliptično, dajući malo konteksta, a njihovi subjekti su predstavljeni kao sugovornice, a ne likovi.


JoAnn Elam

JoAnn Elam (1949. - 2009.) počela se baviti filmom tek u 70-ima, u Chicagu, u okviru tzv. the Film Group (kasnije su se preimenovali u Chicago Filmmakers), koju je osnovala zajedno sa suprugom Billom Brandom i prijateljima Warnerom Wadom i Danom O'Chivaom. Snimala je uglavnom na 8mm filmu, koji je tad već bio potisnut od Super8mm formata, što je smatrala političkom odlukom, budući da je bio jeftiniji i dozvoljavao je intimniji pristup subjektima (objavila je čak 1980. i 'Manifesto snimanja na malim formatima'). Njeni filmovi uglavnom su se bavili socijalno - političkim temama, od feminizma do problema radničke klase.    


Silovanje

Film 'Silovanje' ('Rape'), snimljen 1975., primjer je eksplicitnog feminističkog dokumentarca koji je istovremeno i samosvjesni politički film. Elam snima intervju s tri žene u prostoru jedne sobe, dnevnog boravka. Njene protagonistice, stvarne žrtve silovanja koje pričaju o svojim iskustvima, nisu uplakane, nego ljute i u kontroli. Elam ih odbija prikazati bespomoćnima, na taj način preokrećući tada uobičajene klišee u prezentaciji žrtava silovanja na filmu. One žustro raspravljaju o fizičkim, emocionalnim i intelektualnim posljedicama koje je to iskustvo ostavilo na njima, stavljajući događaje u širi socijalni kontekst. Žene se usuđuju pričati o 'nepričljivom', definirati kulturne i ekonomske faktore koje silovanje čine vjerojatnim, kao i napasti institucije koje bi trebale pomagati žrtvama, a to ne čine. Što se tiče formalne inventivnosti filma, Elam u kadrove razgovora s protagonisticama ubacuje dijelove intervjua kao tekst ispisan na ekranu, kadrove umjetničkih djela slične tematike, kao i snimke svakodnevnog života s američkih ulica, na taj način stvarajući eksperimentalni filmski dokument.


Federico Rossin

'Strandina jedinstvena kamera uvijek je u pokretu, pokušavajući uloviti subjekte i detalje u kinetičkim krupnim planovima, proizvodeći visoko lirične i senzualne slike i tako revolucionarizirajući etnografski dokumentarac. Strand je uvijek odbijala oznaku feministice jer je inzistirala da je ne zanima politika, nego intuitivno i strastveno povezivanje s ljudima, svjetlom i zvukom. Njen spoj erotičnosti, intime i vizualne poezije vesela je himna ženskog života' - Federico Rossin

'Silovanje' je rani klasik feminističkog avangardnog agit - propa. To je rijetki film koji odbija promatrati ženski subjekt kroz patrijarhalnu formu' - B. Ruby Rich

Program se održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza. Filmove puštamo s digitalnih i filmskih kopija (vidi raspored), imaju hrvatske titlove, a ulaz na projekciju je 25 kn.

Raspored projekcije (90 min):
Silovanje (Rape), JoAnn Elam, 1975., 35 min, HD 
Meka fikcija (Soft Fiction), Chick Strand, 1979., 55 min, 16mm


pošalji link | verzija za printanje

31. izdanje Dana hrvatskog filma donosi 73 domaća filmska ostvarenja 20.04.2022.
Proljetni ciklus omiljene Filmske naSTAVe pohađa više od 200 sudionika! 20.04.2022.
RIP! Remix Manifesto povodom Svjetskog dana autorskih prava 20.04.2022.
FILM O IDLES U RIJECI I ZAGREBU - najava 20.04.2022.
9. STAR FILM FEST DONOSI NAGRADU ZA NAJBOLJI STUDENTSKI FILM 20.04.2022.
Započinju prijave na Školu medijske kulture „Dr. Ante Peterlić“ u Varaždinu! 20.04.2022.
Životi Alberta Camusa u Pulskoj filmskoj tvornici 13.04.2022.
CHICK STRAND I JOANN ELAM - PIONIRKE EKSPERIMENTALNOG FEMINISTIČKOG DOKUMENTARIZMA NA KRATKOM UTORKU 13.04.2022.
Objavljen natječaj za DORF 2022 - prijave 13.04.2022.
Projekcija filmova nastalih na radionici za mlade u organizaciji Centra za kulturu Korčula 13.04.2022.
521-530/5719
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta