english
produkcija
o nama
produkcija
nakladništvo
Hrvatski filmski ljetopis
Zapis
knjige
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 
2010.
68

POGLED U ARHIV: FILMOVI FILMSKOG AUTORSKOG STUDIJA

Sve jedno drugo pojede Rajka Grlića

Godine 1927. britanski matematičar i filozof Bertrand Russell objavio je ogled „Zašto ja nisam krščanin“. U njemu logički pobija dokaz o prvom uzroku („Ako može postojati nešto što nema uzrok, onda to isto tako može biti i svijet kao i Bog.“); Kristovu vjeru u postojanje pakla smatra njegovim najozbiljnijim moralnim nedostatkom („Osobno ne vjerujem da ijedna doista humana osoba može vjerovati u postojanje vječne kazne.“); i možda najvažnije, pita se sljedeće: „Kad biste posjedovali svemoć i saznanje, i milijune godine da usavršite svoj svijet, zar doista vjerujete da ne biste mogli stvoriti ništa bolje od Ku-kluks-klana i fašista?“

Doista, zar je ovo Božje čudo? Sve se rađa da bi umrlo; sve umire da bi se iz gnoja rađalo. Sve jedno drugo zasjenjuje; sve jedno drugom otima vodu i zemlju; sve jedno drugo pojede – kako je to kanibalistički naslovio Rajko Grlić.

Svijet je kontinuirana, nepregledna apokalipsa. Ali tu je i pitanje perspektive. Izbliza sunce je slika apsolutnog pakla; iz naše perspektive ono je izvor života. Slično je i u mikrokozmosu: u Lynchovom hiperkrupnom planu iz „Plavog baršuna“ suburbijska tratina pretvara se u „Sotoninu crkvu“, i obrnuto, iz tog svijeta nadrealnih čudovišta lako se prelazi u svijet bijelo obojanih ograda i uredno pokošenih tratina.

U „Sve jedno drugo pojede“ Rajko Grlić, tada friško diplomirani redatelj praške Akademije, kameru je postavio ispred oranice, iskonskog motiva ljudske egzistencije na zemlji, smještene u prvom planu, i crkve, tisućljetne božje institucije na zemlji, u drugom planu. To je plan određen ljudskom mjerom postojanja. Ali nepomični kadar u donjem rakursu, snimljen širokokutnim objektivom sugerira i sveobuhvatnost svog izreza. On je i Božje oko, kroz njega nas promatra nešto veće od nas. Istovremeno, kamera je i blizu i daleko. Blizu jer fokusira jedan mikroodsječak ljudskog postojanja, daleko jer u svom totalu hvata njegov totalitet.

Vrijeme sjetve i vrijeme vjenčanja, smjenjuje se sa svakodnevicom, svakodnevnom mukom, i promjenom godišnjih doba. Kokoši jedu sjeme s oranice, čovjek jede kokoši, život jede čovjeka... Pred nepomičnim okom odvija se ciklus života. Ali Rajko Grlić je preveliki bonvivan da bi u tome vidio nepreglednu apokalipsu. „Sve jedno drugo pojede“ je mala tragikomedija Božjeg čuda. To je Grlićeva perspektiva: programatski impostirana već na samom početku karijere. Nema apokalipse, nema tragedije; samo život.

Dragan Jurak

Film koji je probudio hrvatsku kinematografiju
Ljudi (u prolazu) II. Lordana Zafranovića, 1967.
Fokus Ivana Martinca, 1967
Karanfil Ranka Kursara
Poslijepodne (puška) Lordana Zafranovića, 1968.
Hitch...Hitch...Hitchock Zorana Tadića, 1969
Amerikanka Zorana Tadića, 1970

Pregled ostalih članaka u ovom broju...

novi broj
arhiva
suradnici
impressum
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta