english
produkcija
o nama
produkcija
nakladništvo
Hrvatski filmski ljetopis
Zapis
knjige
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 
2010.
68

POGLED U ARHIV: FILMOVI FILMSKOG AUTORSKOG STUDIJA

Ljudi (u prolazu) II. Lordana Zafranovića, 1967.

Sredinom šezdesetih godina u filmskom djelovanju Lordana Zafranovića dogodile su se značajne promjene, poetičke i produkcijske. Poetički prekretnički film bio je Koncert iz 1965., u kojem je krhotine svoje rane egzistencijalističko-neoromantičarske faze zasuo manifestnom ekscentričnošću, apsurdom i protogroteskom. Iste je godine Zafranović, nakon dotadašnjeg djelovanja u Kino klubu Split, pod okriljem Zagreb filma snimio svoj prvi profesionalno producirani ostvaraj Živjela mladost /Dnevnik 2/, nakon kojeg je njegova karijera nepovratno usmjerena 'službeno ozbiljnom' filmovanju. Živjela mladost posebno je bitna i za početak autorove suradnje s FAS-om: u tom se filmu, naime, javlja motiv progrotesknog pijanca koji tetura gradskim pločnicima, a sličan lik, samo sada s istaknutijom strukturalnom pozicijom, prisutan je i u prvom Zafranovićevom uratku za FAS, Ljudi (U prolazu) II, snimljenom u prosincu 1966. u splitskom Starom gradu. Taj film osobito je važan u Zafranovićevu opusu, jer njime Šoltanin intenzivnije nego ikad prije inzistira na grotesknom, a pritom unosi i element zlokobnog, što će kasnije, uz prinos erotskog kojeg ovdje u iole eksplicitnijem obliku nema, presudno obilježiti njegov rad.  

Ljudi (U prolazu) II film je čija bi se koncepcija mogla opisati kao ultimativna dinamika vizualnog i zvučnog ritma s teksturom koju čine ljudi što prolaze, stoje, sjede, leže i puzaju, ljudi na nišanu nekad statične, nekad mobilne, nekad i intruzivne, a svakako uvijek iznimno sugestivna kamere (Andrije Pivčevića). Ekspresivna slikovna montaža efektno se isprepliće s onom zvučnom (energična jazz svirka s nelagodnim jednotonskim intervalima) dok pratimo ciklički put šepavog i puzajućeg invalidnog starca Starim gradom, usput otkrivajući niz lica i fizionomija, među kojima se kao protolikovi uspostavljaju zapušteni bradati čovjek u stegnutom baloneru te posebno čovjek s bijelim hrčkom kojeg Zafranović, nadosnimivši mu zlobni smijeh i u jednom ga trenutku montirajući kao da progoni mladi romski par s bebom, pretvara u potencijalnog zastupnika zla. Dok se starac puzeći vraća u ulicu iz koje je krenuo, zlobni smijeh čovjeka s bijelim hrčkom odzvanja i sa zatamnjenjem okončava film, najavljujući ostatak Zafranovićeva opusa posvećen propitivanju individualnog i kolektivnog zla (te moći erosa).

 

Damir Radić

Film koji je probudio hrvatsku kinematografiju
Fokus Ivana Martinca, 1967
Karanfil Ranka Kursara
Poslijepodne (puška) Lordana Zafranovića, 1968.
Hitch...Hitch...Hitchock Zorana Tadića, 1969
Amerikanka Zorana Tadića, 1970
Sve jedno drugo pojede Rajka Grlića

Pregled ostalih članaka u ovom broju...

novi broj
arhiva
suradnici
impressum
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta