english
vijesti
kolumna M. Pansini
članice HFS-a
download
filmski kviz
o nama
produkcija
nakladništvo
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 

ZEN I EKSPERIMENTALNA ETNOGRAFIJA ROBERTA E. FULTONA NA KRATKOM UTORKU

Novu sezonu Kratkog utorka otvorit ćemo 28.9. u kinu Tuškanac u Zagrebu, u 21 sat, s programom filmova jednog od kultnih likova američke filmske avangarde - Roberta E. Fultona, koji nažalost i nezasluženo nije dosegnuo slavu i status svojih prijatelja i kolega kao što su Jonas Mekas i Stan Brakhage. Ovaj profesionalni pilot bio je u 70-im i 80-im godinama prošlog stoljeća jedan od najpoznatijih snimatelja i fotografa iz zraka, angažiran u radu na mnogim reklamama, video spotovima i prirodoznanstvenim dokumentarcima (dobio je čak i nagradu Emmy 1997. za film 'Denali: Alaska's Great Wilderness'), no u 'slobodno vrijeme' snimio je i režirao (...i smontirao i glazbeno ukrasio) pedesetak fascinantnih eksperimentalnih etnografskih filmova, u kojima na unikatan način 'hvata' poetske sličice ljudi, životinja, prirode i tehnologije, pritom se vodeći načelima budizma. Na Kratkom utorku gledat ćemo šest njegovih najimpresivnijih djela, od kojih izdvajamo poetsku posvetu Peruu - 'Inca Light'.


Robert E. Fulton

Robert Edison Fulton III, zvani Bob, inače direktni potomak svog imenjaka Roberta Fultona, izumitelja parnog stroja, rođen je 1939. u Greenwichu (Connecticut). U 60-ima je studirao vizualnu umjetnost na Harvardu, i uskoro počeo snimati s prijateljem antropologom i kasnijim velikanom etnografskog filma Robertom Gardnerom. S obzirom da je od desete godine života znao upravljati avionom, u 70-ima se posvetio snimanju i fotografiranju iz zraka, izumivši sistem pomoću kojeg pilotirajući Cessnom 180 može paralelno snimati s 35mm Arriflex kamerom (govorio je da za njega na taj način nema razlike između snimanja na tlu ili u zraku). Na faksu se oduševio budizmom, tako da mnogi njegovi filmovi reflektiraju pogled na život kao vječno i kružno kretanje. To je postizao kamerom koja je stalno u pokretu, kako je to netko rekao - dijelom baletnom, dijelom atletskom, kao i montažom u kojoj je sastavljao tisuće vizualno impresivnih kratkih sličica, ponekad ih i superponirajući još u kameri. Njegovi kadrovi su često nakošeni, kutovi kamere gotovo pa akrobatski, pod utjecajem tai chija, koji je često prakticirao. Uz sve spomenuto Fulton je bio i pasionirani jazz saksofonist. To znanje iskoristio je i u svojim filmovima, skladajući zvučne slike za većinu njih, a koje su zapravo vrlo inovativna kombinacija free jazza, poetskog spoken worda, ambijentalnih zvukova i trenutaka tišine. Kombinirajući sve spomenute postupke u svojim vizualnim studijama Tibeta, Afrike, Andi, ali i nekih vrlo američkih lokacija, Fulton stvara neku vrstu metafizičke poezije o životu na zemlji - čisti i veseli sinematički kaleidoskop. Nažalost, njegov život završio je tragično 2002., u avionskoj nesreći za vrijeme oluje blizu Scrantona u Pennsylvaniji.

Na programu prvo gledamo 'Svjetlost zvijezda' (Starlight) iz 1969. U njemu Fulton prati tibetanskog svećenika u sedmom mjesecu samoće, u kolibi koju je sam izgradio. Paralelno vidimo i njegovog učenika, suprugu mu, mladog dječaka, psa i mačku. Oblaci prelaze udaljenost između kontinenata...planinski potok...djevojka...sunce.


Svjetlost zvijezda


Svjetlost zvijezda

Sljedeći film 'Trčeća sjena - prvi dio' (Running Shadow Part 1) snimljen je 1971. Filmaš Ken Paul Rosenthal o njemu je rekao: 'Poslije gledanja filma obuzeo me nevjerojatan osjećaj. To je bila organska energija koja je postepeno rasla unutar mene dok sam promatrao ovo veličanstveno remek-djelo. Ako je 'Mothlight' Stana Brakhagea dobar, ovaj film je napravio sam Bog!'


Trčeća sjena - prvi dio

Nakon toga prikazujemo 'Ulični film - peti dio' (Street Film Part 5) iz 1977. U njemu se Fulton igra s time lapse fotografijom, stvarajući nadrealni staccato pokret snimajući mjesečinu na jednoj plaži u Brazilu. Palme koje plešu na vjetru, mokri pločnici i rešetke od kanalizacije, kao i pijesak, stvaraju fantastične apstraktne oblike dok trepere na platnu.


Ulični film - peti dio

Zatim nam slijedi njegov najpoznatiji film 'Svjetlost Inka' (Inca Light) iz 1972., fascinantni etnografski dokumentarac o Machu Picchuu. U njemu Fulton ne fetišizira ljude i njihov dom kao kakav turist, nego se prepušta iskustvenoj, eliptičnoj, empiričkoj perspektivi, iscrtavajući protagoniste u vremenu kao usputni poetski prolaznik.  


Svjetlost Inka


Svjetlost Inka


Svjetlost Inka

Na programu je i 'Ulični film - sedamneasti dio' (Street Film Part 17) iz 1975. Igre s time-lapseom, sat marke Omega, cigareta, ljudska ruka, osobni zapisi, soprano saksofon u slici i zvuku, autoportret u zrcalu u pokretu...Ovaj film djeluje kao sažetak cijelog Fultonovog stvaralaštva u tri minute.


Ulični film - sedamneasti dio

Za kraj gledamo i gotovo jedan sat dugi 'Put prestanka' (Path of Cessation) iz 1974. Radi se o meditativnom dijalogu s tibetanskom kulturom realiziranom kroz kameru. Fulton snima (ne)događanja u jednom budističkom samostanu, prateći tibetanske svećenike, ali i new-ageovske učenike.


Put prestanka


Put prestanka

'Dok je Brakhage dao slike duhu, Fulton je dao duh slikama.' - Ken Paul Rosenthal

'Čudo Bobovog rada je u tome što u kojem god kraju svijeta da je snimao, imao si osjećaj da je u vlastitom dvorištu. Sva su se ta neobična, ali i poznata bića kretala kroz beskonačno dvorište njegovog uma. Kako jednostavno krasno...svaki film je rast: a sve u istom duhu. Hvala mu!' - Stan Brakhage

'Ono što vidiš staviti u odnos s onim što radiš s vlastitim rukama. Razlučiti bitno od nebitnoga. Teči u skladu s kretnjama svemira, a ne kontra njih.  Pratiti prirodne pokrete. Ne pričati o početku, jer sve je kružno. Ali sve stvari su u korelaciji.' - Robert E. Fulton, 'Reality’s Invisible'

Program se održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza, a ulaz na njega je 25 kn. Filmove puštamo s HD fileova. Posebna zahvala u realizaciji programa Florence Fulton i Federicu Rossinu.

Raspored projekcije (103 min):
Svjetlost zvijezda (Starlight), 1969., 5 min, HD
Trčeća sjena - prvi dio (Running Shadow Part 1), 1971., 11 min, HD
Ulični film - peti dio (Street Film Part 5), 1977., 13 min, HD
Svjetlost Inka (Inca Light), 1972., 17 min, HD
Ulični film - sedamneasti dio (Street Film Part 17), 1975., 3 min, HD
Put prestanka (Path of Cessation), 1974., 54 min, HD


pošalji link | verzija za printanje

Otvorene su prijave za 26. izdanje Škole medijske kulture “Dr. Ante Peterlić” u Karlovcu i Puli! 08.05.2024.
FILMSKI EU TJEDAN 2024 - najava 08.05.2024.
Svibanj donosi nove besplatne senzorne projekcije! 08.05.2024.
Posebno priznanje animiranom filmu „GPT Meni“ 08.05.2024.
Propagandni animirani film za djecu 08.05.2024.
Otvorene prijave za 13. Dubrovački filmski festival (DUff) 08.05.2024.
Objavljeni rezultati Javnog poziva za poticanje rada školskih filmskih družina u školskoj godini 2023./2024. 02.05.2024.
Izložba “Čuvari Banije” govori o vjernosti i ljubav čovjeka i psa 02.05.2024.
U potrazi za snovima 24.04.2024.
KIN-O-ZVUK: Gostovanja u Sisku i Rijeci 24.04.2024.
1-10/5725
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta