english
produkcija
o nama
produkcija
nakladništvo
Hrvatski filmski ljetopis
Zapis
knjige
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 
2007.
59

Mirko Piv­če­vić: SNI­MA­TELJ­SKI RAD U FIL­MU "TA DIV­NA SPLIT­SKA NOĆ"

Literatura

 

  • Nikola Tanhofer, Filmska fotografija, Filmoteka 16, Zagreb, 1981.
  • Nikola Tanhofer, O boji, Novi Liber, Zagreb, 2000.
  • Milan Fizi, Fotografija, Grafički zavod Hrvatske, Zagreb, 1982.
  • Enes Midžić, Govor oko kamere, Hrvatski filmski savez, Zagreb, 2006.
  • Rudolf Filipović, Englesko hrvatsko srpski rječnik, Zora, Zagreb, 1970.
  • * Tekst Vedrana Šamanovića "Fotografija u hrvatskom eksperimentalnom filmu i videu" diplomski je rad autora, obranjen na odsjeku za filmsko i televizijsko snimanje Akademije dramske umjetnosti u Zagrebu pod mentorstvom profesora Silvestra Kolbasa. Za objavljivanje u Zapisu rukopis je tek neznatno izmijenjen u skladu s redaktorskim i lektorskim standardima Zapisa.
  • 1 Sva istraživanja na koja se kao autor pozivam u ovom radu referiraju se na dvije ankete provedene na uzorku od četrdeset ispitanika koji predstavljaju hrvatsku filmsku publiku u dobi između dvadest i šezdeset godina. Dvadeset ispitanika sustavno prati hrvatski eksperimentalni film i video, dok drugih dvadeset tematiku hrvatskog eksperimentalnog filma poznaje tek na razini informacije. Sa svakom navedenom skupinom istraživanje je provedeno odvojeno na temelju unaprijed pripremljenih upitnika.
  • * Tekst Mirka Pivčevića "Snimateljski rad u filmu Ta divna splitska noć" autorov je pismeni diplomski rad, obranjen 2006. godine na odsjeku za filmsko i televizijsko snimanje Akademije dramske umjetnosti u Zagrebu, pod mentorstvom profesora Borisa Popovića.
  • 1 ISO (International Organization for Standardization) - međunarodno tijelo osnovano 1946. u Ženevi, Švicarska, sa zadaćom ujednačavanja tehničke standardizacije na svim područjima. ISO je broj koji označava osjetljivost filma. ISO-jedinice osjetljivosti identične su ASA (American Standard Association). (Prema: Enes Midžić, Govor oko kamere, Hrvatski filmski savez, Zagreb, 2006.)
  • 2 Pankromatski film - emulzija crno-bijelog filma koja je podjednako osjetljiva na sve boje. (Ibid)
  • 3 Temperatura boje - pojam koji se odnosi na obojenje, odnosno na spektralni sastav svjetla. Izražava se u kelvinima, velikim slovom K. Instrument za njezino mjerenje naziva se kelvinometar. (Prema: Nikola Tanhofer, O boji, Novi Liber, Zagreb, 2000.)
  • 4 Panglas - pankromatski filtar za vizualnu procjenu kontrasta svjetla i boje pri snimanju i reprodukciji na crno-bijeli (pankromatski) film. (Prema: Enes Midžić, Govor oko kamere, Hrvatski filmski savez, Zagreb, 2006.)
  • 5 Format - kao omjer slike (1,37:1, 1,66:1, 1,85:1, 2,35:1,..). Format se koristi i kao format filma ili filmske vrpce (8mm, 16 mm, 35mm,...) ili kao tehnički postupak kojim se postiže određeni omjer slike (standard, super 16, super 35, cinemascope,...). (Ibid.)
  • 6 Cinemascope - rodonačelnik je suvremenih širokoekranskih anamorfotskih postupaka. Uz anamorfotski dodatak ili optiku, slika se snima s vodoravnom kompresijom 2:1 i lateralno se komprimira i pohranjuje na fotogram manjeg omjera od onog koji ima izvorni predložak. Projiciranjem i dekompresijom slike s istim stupnjem, na zaslonu je prikazan prizor izvornih i stvarnih proporcija. (Ibid.)
  • 7 Anamorfotski objektivi - objektivi sa različitim omjerom preslikavanja po vodoravnoj i po okomitoj osi (2:1) koji se rabe za snimanje u postupcima širokoekranskih filmova kao što je Cinemascope. (Ibid.)
  • 8 HMI - kratica za metal-halogenu rasvjetu sa svjetlosnim lukom u živinim parama, koje su pomiješane s halogenidima i plemenitim plinovima. Temperatura boje iznosi 6000°K . Svjetiljke ne rade prema načelu žarne niti, a temperatura boje slična je zračenju crnoga tijela. Spektar svjetla multilinearan je i doima se kontinuirano. Svjetiljke se stavljaju u pogon putem visokonaponskog startnog uređaja za paljenje. (Ibid.)
  • 9 Super 35 - širokoekranski postupak koji se snima standardnim sfernim objektivima na fotogram 24x18 mm, ali se komponira unutar njega za omjer 2,35:1. Zbog proširenja slike na prostor zvučnoga zapisa, optička se os objektiva, uz primjeren okvir u vratima kamere, pomiče na središnju crtu po širini filma. Snimljena se slika pri kopiranju na optičkoj kopirci povećava, tako da po visini zauzima standardni prostor akademijskog okvira 1,33:1 i komprimira u omjeru 2:1. Tako fotogram poprima oblik standardnog sinemaskopskog formata. Povećanje i komprimiranje slike može se obaviti na interpozitivu ili na internegativu. (Ibid.)
  • 10 Balast - elektronički uređaj za regulaciju izboja svjetla HMI-rasvjete. (Ibid.)
  • 11 Flicker free - način rada HMI-reflektora s velikom frekvencijom izboja svjetla, pri kojoj se ne javlja greška nejednolika osvjetljavanja fotograma, koja se očituje kao svijetlo-tamno 'disanje' slike. (Ibid.)
  • 12 Sektor - naprava koja određuje dužinu ekspozicije i onemogućava osvjetljenje vrpce za vrijeme njezina pomicanja. Kod refleksnih kamera omogućuje kontrolu slike bez paralakse. Najčešće je izveden poput polovice diska s osovinom koja je paralelna optičkoj osovini kamere. (Prema: Nikola Tanhofer, Filmska fotografija, Filmoteka 16, Zagreb, 1981.)
  • 13 Skeneri - reflektori s pokretnim svjetlosnim snopom koji omogućuju upravljanje svim značajkama svjetla daljinski, putem računala ili odgovarajućih upravljačkih jedinica.
  • 14 Stroboskopi - rasvjeta s kratkim 'fleš'-bljeskovima visoka inteziteta. (Prema: Enes Midžić, Govor oko kamere, Hrvatski filmski savez, Zagreb, 2006.)
  • 15 PAR (kratica; engl. parabolic aluminized reflector) - vrsta kvarc-halogenih svjetiljki s visokofrekventnim konkavnim paraboličnim reflektorom s aluminiziranom površinom te prizmatičkim lećama. Parabolični reflektor omogućava snop paralelnog svjetla, a tip leća određuje širinu snopa. Temperatura boje iznosi 3200°K. Poznate su pod trgovačkim imenima PAR 64 i PAR 36. (Prema: Enes Midžić, Govor oko kamere, Hrvatski filmski savez, Zagreb 2006.)
  • 16 Neger - crni krpeni zaslon na žičanom okviru kojim se nadzire snop i rasipanje svjetla reflektora ili se rabi da štiti objektiv od upadnog svjetla. (Ibid.)
  • 17 Difuzijski filtar - polupropusna materija za raspršivanje svjetla (paus-papir, bijela svila i sl.), stavlja se na određenu udaljenost od svjetlosnog izvora te čini sekundarni izvor svjetla, veće površine od izvora. (Ibid.)
  • 18 Spotlight - reflektor uska i precizna svjetlosnog snopa koji se može sustavom leća i ogledala širiti i sužavati prema potrebi. (Ibid.)
  • 19 Kran - postolje namijenjeno trodimenzionalnom kretanju kamere prostorom. Kran radi prema načelu poluge odnosno vage nejednakih krakova. Na dužem kraku smještena je platforma za kameru, a na kraćem dijelu nosač utega. Ujednačavanje ravnoteže postiže se utezima i omogućava operateru krana da malim pomakom i potiskom na kraćem dijelu upravlja kranom u velikim elevacijskim pomacima. (Ibid.)
  • 20 Video assist - koristi se kao naziv za elektronsku kontrolu slike kod filmskih kamera. Suvremene filmske kamere opremljene su s videokamerom koja je priključena na optički trakt i snima sliku prizora kroz objektiv filmske kamere. Slika se kontrolira na monitoru (ekranu) i namijenjena je redatelju i njegovu timu za nadzor kadra. (Ibid.)
  • 21 Švenk - panoramski pokret kamerom, vodoravna, okomita, dijagonalna i nepravilna panorama. (Ibid.)
    22 Far - naziv za tračnice i vozno postolje kojima se izvodi vožnja kamere. (Ibid.)
  • 23 Bazoga (hrvatski naziv za sustav bazooka) - segment aluminijskog stupnog postolja za kameru u veličinama od 20,30,40,50 cm. (Ibid.)
  • 24 Kalota - samostalno polukuglasto ležište baze panoramske glave za postav na bazoga-postolje. (Ibid.)
  • 25 Gurt(n)a - šira vrpca od prirodnih ili sintetičkih vlakana, s kopčom i steznim mehanizmom, koja u scenskoj tehnici služi za povezivanje ili učvršćivanje. (Ibid.)
  • 26 Hazeltine (hazeltine colorfilm analyser) - elektroničko-mehanički uređaj na kojem se obavlja čitanje svjetla. (Ibid.)
  • 27 Look (engl. pogled, izgled) - koristi se u filmskoj fotografiji s pridjevima kao što su fashion look (modni izgled), fresh look (svježi izgled), cold look (hladni izgled), retro look (izgled koji oponaša prošla vremena),....

 

Mirko Pivčević

Uvod
Kako snimiti ovakav film?
Negativ i laboratorij
Izbor formata i optike
Kamera
Osvjetljenje
Scenska tehnika
Izrada kopije
Zaključak

Pregled ostalih članaka u ovom broju...

novi broj
arhiva
suradnici
impressum
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta