english
produkcija
o nama
produkcija
nakladništvo
Hrvatski filmski ljetopis
Zapis
knjige
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 
2006.
54

Iz programa Tuškanca

Nekonvencionalni Mikuljan

Uz prikazaivanje restauriranih neprofesijskih filmova Miroslava Mikuljana u Kinu Tuškanac, 17. i 25. svibnja 2006.

Neprofesijski autorski opus Miroslava Mikuljana, ostvaren u njegovu matičnom Kinoklubu Zagreb prije studija montaže na današnjoj Akademiji dramske umjetnosti, još je jedan snažan argument za tvrdnju kako u povijesnim revalorizacijama hrvatske kinematografije kratkoga metra, ’amatersku’ produkciju nipošto ne treba odvajati od profesionalne. Štoviše, pogledom na Mikuljanove neprofesijske filmove iz 1960-ih i 1970-ih godina, restaurirane zaslugom Hrvatskoga filmskog saveza i prikazane u kinu Tuškanac, dobit će se jasnija slika ne samo o njemu kao filmskom autoru nego i o korijenima nekih fenomena u hrvatskoj kinematografiji, nad kojima pravo prvog autorstva nepravedno, a katkada i oholo, svojataju profesionalci iz mainstrema.

Putnici Eldorado ekspresa,
M. Mikuljan (1970)

To se ponajviše odnosi na nedovoljno poznat dokumentarni dio njegova neprofesijskog opusa, kojim su otvorene teme i društveno i filmski aktualne u doba Mikuljanove kinematografske inicijacije, kao što je primjerice veliki val iseljavanja stanovnika iz naših krajeva u Njemačku ’trbuhom za kruhom’. Ta činjenica nije nimalo laskala ’socijalizmu’ s pretenzijama na status društvenog uređenja po mjeri svakoga, ali je privlačila dokumentariste, pa tako i Mikuljana, koji je snimio i prve hrvatske filmove o gastarbajterima. Filmovi govore o različitim ’fazama’ iseljeničkoga procesa: Putnici Eldorado ekspresa (1970) o dugom i ponižavajućem čekanju u redu za vize pred veleposlanstvom SR Njemačke, a Jesenice-Stuttgart (1972) o kaotičnom ukrcavanju u dupkom pune ’specijalne’ vlakove. Ipak, filmovi su na neki način slični. Oba ustrajno, sa strane, promatraju zatečene prizore, ali ih na neki način i komentiraju — zvukom, a tako postižu dojmljiv audio-vizualni kontrapunkt, koji osobito u drugom filmu, gdje ukrcaj prate instrukcije putnicima s kolodvorskog razglasa na njemačkom jeziku, tjeskobno asocira na neke druge ’velike transporte’ povezane s Njemačkom.

Premda je, dakle, Mikuljan bio dokumentaristički osjetljiv na društvene pojave, za njegove teme u toj ranoj fazi pobrinula se katkad i podivljala priroda, primjerice, u dokumentarcu Sava kod Zagreba 514 (1964), kojim je zabilježio posljedice poplave šezdesetih godina. No, kada nije mogao pronaći ’izvanredne’ fenomene ili situacije iz ’prirode i društva’, usredotočio bi se na rutinsko, svakodnevno, u kojem se nađe dovoljno znakovitih proturječja. Tako se u Drugoj obali (1974) svijet dijeli na dvije obale, s tim da onu ’drugu’ iz naslova čine prosjaci šćućureni uz rubove ulica, s kojih promatraju ljude s one ’prve’, fizički tako bliske, ali statusno tako daleke obale. Ovdje primijenjena promatračka metoda prisutna je od klubaških početaka u Mikuljanovoj dokumentaristici. U fokusu Intermezza (1970) prolaznici su, točnije prolaznice, koje je kamera hvatala u srcu Zagreba; ženska tijela, uglavnom ’vrebana’ s leđa i postrance dok užurbano ili tek šetalački dokono prolaze kroz raštrkanu masu ljudi na Trgu bana Jelačića i u okolnim ulicama. Reklo bi se da je Mikuljan, usredotočen na noge obnažene imperativnom minimode, ovdje tipični muški voajer s ’nečistim’ mislima. No, Post sezona, snimljena iste godine, odmah će nas demantirati: sada su ’modeli’ vremešnije i korpulentnije kupačice na gradskom kupalištu, manje ’ugodni’ prizori, pa se s pravom pitamo nije li svojim naslovom Post sezona autor aludirao na prohujalu sezonu mladosti i potrošnost svega tjelesnog.

Post sezona,
M. Mikuljan (1970)

Ima, dakako, u toj zaokupljenosti tijelom (pa i muškim, već od Ekvilibrija iz 1966) i nečeg prispodobiva vremenu u kojem se Mikuljan počeo baviti filmom. Kasne šezdesete, libertinske i radikalne, odjekuju u njegovim ranim eksperimentalnim radovima ne samo s tonske vrpce s tada popularnim glazbenim brojevima nego i u oslobođenosti tijela te psihodeličnoj zaokupljenosti golotinjom. Ipak, zanimljivije je kada Mikuljan, i inače sklon redukciji, pretvara taj tjelesni, figurativni znak u apstraktni grafički zapis, kao, primjerice, u Seisani (1970), nego kada ga preuzima doslovce, makar i kao element u slikovnoj koreografiji (In continuo, 1972).

Znao je mladi, eksperimentalno raspoložen Mikuljan biti i alegorično subverzivan, najdomišljatije u Rođendanu stalagmita (1970), svojevrsnu zazivanju individualizma, zatomljena u to doba, a ovdje predočena osamljenom figurom čovjeka koji se razlikuje od ulične gomile po tome što jedini hoda prema naprijed, dok se svi drugi kreću natraške. Ta osamljena, otuđena pozicija tematizirana je na neki način i u njegovim slabije artikuliranim, ali začudnim igranim filmovima iz amaterske faze (pr. Nadgradnja, Arijadna), bivajući i tada, slikom i svjedokom (duha) vremena.

Programi restauriranih filmova Miroslava Mikuljana u kinu Tuškanac (izbor iz redateljeva amaterskog opusa):

1. program
Rođendan stalagmita (1970)
Seisana (1970)
Intermezzo (1971)
In continuo (1971)
Post sezona (1970)
Putnici Eldorado expressa (1970)
Jesenice — Stuttgart (1972)

2. program
Druga obala (1974)
Nadgradnja (1965)
Ekvilibrij (1966)
Single Cross (1970)
Arijadna (1970)
Ljetni dan (1974)
Sava kod Zagreba 514 (1964)
Circulus (1971)

Diana Nenadić

Programi filmskih projekcija u Kinu Tuškanac
Tri hrvatske premijere u Tuškancu
Posljedice ljubavi

Pregled ostalih članaka u ovom broju...

novi broj
arhiva
suradnici
impressum
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta