english
produkcija
o nama
produkcija
distribucija
nakladništvo
Hrvatski filmski ljetopis
Zapis
Knjige
DVD
DVD - posebna izdanja
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 
2009.
57-58

FILM I IDEOLOGIJA

Ideologija i vrednosti u jugoslovenskom ratnom spektaklu

prilog analizi filma na primeru Bitke na Neretvi Veljka Bulajića

UDK: 791.222(497.1):329.15

Tekst pruža sociološko čitanje filma na primjeru Bitke na Neretvi (1969) Veljka Bulajića, analizirajući državnu ideologiju i vrijednosti koje zastupa taj film, odnosno jugoslavenski partizanski ratni spektakl kojega je taj film najistaknutiji reprezentant. Ideja da ideologija društva djeluje kroz filmske slike nije u ovom slučaju shvaćena samo teorijski ili uopćeno, u smislu indirektne povezanosti konteksta i filmske produkcije, nego je posrijedi direktan utjecaj budući da je to povijesni film, odnosno film koji rekonstruira povijesna zbivanja tj. planski i organizirano predstavlja društvo u kojemu je film nastao preko predstavljanja njegove povijesti i povijesnih događaja. Bitka na Neretvi može se s pravom smatrati eklatantnim primjerom filmske prakse ratnog spektakla u kinematografiji socijalističke Jugoslavije. Analiza toga ratnog spektakla podijeljena je u tekstu koji slijedi na dvije cjeline: na ideološku apologiju socijalističke ideje i reprezentaciju (nametanje) poželjnih vrijednosnih obrazaca. U prvoj se promatra kako je filmska slika na specifičan način osmišljavala i inscenirala temeljne ideološke aspekte socijalizma, pri čemu se koristi tzv. ideološka analiza usmjerena na proučavanje načina na koje je tekst (u ovom slučaju filmski) kodiran, i to obje njezine vrste: denotativna, koja je usmjerena na opis onoga što se može vidjeti i čuti, i konotativna, usredotočena na tumačenje. Osim toga, ispituju se i “nefilmski faktori” ideološko-političke prirode koji su uvjetovali takvo koncipiranje slike, a također se razmatra funkcija ratnog spektakla iz perspektive vanjske politike. U drugoj cjelini pažnja je usmjerena na osnovne vrijednosne orijentacije i njihovo konstituiranje kroz filmski medij.



Nemanja Zvijer

Bookmark and Share
Filmski svijet Veljka Bulajića: poprište susreta kolektivnog i privatnog
Totalitarizam i jugoslavensko socijalističko iskustvo
Ima li koga ispod nas?

Pregled ostalih članaka u ovom broju...

 

vijesti
novi broj
arhiva
arhiva u pdf formatu
suradnici
pretplata
impressum
kumulativno kazalo
(download Word 848kB)
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta