english
produkcija
o nama
produkcija
distribucija
nakladništvo
Hrvatski filmski ljetopis
Zapis
Knjige
DVD
DVD - posebna izdanja
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 
2005.
43

STUDIJE I ISTRAŽIVANJA

Špica filma: komunikacijska funkcija ikreativne mogućnosti filmske ’špice’

UDK:791.634.2

Skoro svaki film ima špicu, koja je toliko samorazumljiva da se čini suvišno svako teorijsko pisanje o njoj ili njezine klasifikacije. Špica u širem smislu riječi obuhvaća sve natpise filma (početne i završne), pri čemu je naslov filma njezin najvažniji dio, a u užem smislu onaj dio natpisa koji donosi popis tvoraca filma, dok su naslov filma i »kraj« zasebni tekstualni dijelovi. Špica je dakle svaki tekstualni zapis koji označava početak ili kraj filma, a ne obuhvaća prizorni tekst, snimljen u kadru kao dio izlagačke strukture ni filmske titlove (podnaslove, prijevod, subtitlove).

Početak i kraj su retorički najnaglašenija mjesta filma, te je upravo špica točka koja razdvaja svijet djela od izvanfilmskog, realnog svijeta; stoga je ona izniman metafilmski signal kao i imanentan filmski fenomen budući da je nepoznata izvan filmskoga medija. Tema ovog rada traganje je za odgovorom na pitanje o komunikacijskim funkcijama špice i kreativnim mogućnostima njezine uporabe.

U prvome dijelu daje se povijesni pregled razvoja filmske špice, od njezina izostanka kod ranih filmova do postupnoga gomilanja informacija pod pritiskom tržišta (pojava prepoznatljivih filmskih imena) i zakonodavstva (informacije o proizvodnji čiji su izgled i redoslijed danas strogo normirani i konvencionalizirani).

Drugi dio teksta bavi se strukturom špice: slikom i tekstom. Tekstualna dimenzija špice u opreci je s mimetičkom audio-vizualnom prirodom filma; neprirodnost teksta u slučaju špice raniji su filmovi (do Drugoga svjetskog rata) rješavali raznim, danas klišeiziranim dosjetkama, poput knjige koju lista nepoznata ruka, ili općenite uvodne špice izvedene najobičnijim ispisom filmske ekipe.

Svaka špica pokušaj je sinteze teksta i slike i time ostavlja dojam artificijelne tvorevine, što je osnova za njezinu metafilmičnost; stoga je indikativni pokušaji da se pisani tekst potpuno izbaci iz špice i time film pročisti, oslobodi od toga »nefilmskog« elementa (govorene, radiošpice O. Wellesa; pjevane špice P. P. Pasolinija). Tako snažan metafilmski signal kakav je špica jednostavno se nikad u potpunosti ne može integrirati u narativnu strukturu filma, stoga su ovakvi radikalni postupci sa špicom tek autoreferencijalno propitivanje konvencija.

Središnji dio teksta razmatra funkcije špice — identifikacijsku (naslov filma), pri čemu se razmatraju vrste naslova, njihova metaforika i komercijalni appeal; informacijsku (popis tvoraca filma, tj. cast & crew), pri čemu se razmatra razvoj popisa, poredak imena i njihova komercijalna privlačnost; standardni ostali natpisi poput amblema studija i završnoga natpisa »kraj«, čiji današnji izostanak upućuje da je film razvio suptilnije, inherentnije postupke da naznači svršetak projekcije.

Nakon toga veći dio teksta posvećen je oblikovanju špice i povijesnom i estetskom pregledu opusa Saula Bassa, budući da se upravo rad ovog »umjetnika špica« može iščitati kao povijesno-estetski pregled razvoja filmske špice, njezinih uporaba, funkcija, tehnika i stilova. U tom se kontekstu razmatra Bassov rad s O. Premingerom, A. Hitchcockom, E. Dmytrykom, W. Wylerom, M. Scorsesejem, špice čijih filmova su u Bassovoj izvedbi postale mali, samostalni eksperimentalni filmovi. Pri tom se posebno raspravlja o Bassovoj presudnoj inovaciji koja je filmsku špicu učinila umjetničkim djelom — uvođenju pokreta, kojim je napustio dotadašnju statičnost i tipografsku dizajniranost špice, te kasniji prelazak iz stilizirane figurativnosti u potpunu apstrakciju, pa u baroknu stiliziranost u kasnim radovima za Scorseseja.

Nakon Bassova opusa, tekst se detaljnije bavi povijesnim razvojem filmske špice, poput razvoja branda putem špice (James Bond, Pink Panther), uvođenja revolucionarne podšpice (Dodir zla O. Wellesa), te pogotovo razvojem predšpica — prizori filma prije špice koji služe kao prolog ili pokreću radnju. Upravo razvojem predšpice, špica postaje narativna interpunkcija koja se svjesno i ciljano koristi.

Rad u nastavku opisuje razne mogućnosti špica, poput naopake špice u kojoj se slova kreću odozgo prema dolje (Poljubac smrti) ili trodimenzionalne špice (Star Wars). U kontekstu recentne kinematografije razmatraju se špice Kylea Coopera i špice u fimovima redatelja D. Finchera, filma Memento Ch. Nolana, pojava dodatnog prizora nakon okončanja odjavne špice, te paradoks filmova u kojima je špica napravljena izostankom špice (Mullholand Drive D. Lyncha; filmovi S. Kubricka). Potonji primjeri ultimativan su dokaz da gledatelji filma mogu percipirati sve retoričke konotacije koje špica implicira čak i kada ona to po svojoj osnovnoj definiciji nije; dokaz je to u kolikoj su mjeri kreativne mogućnosti špice nadrasle njezinu primarnu komunikacijsku funkciju.



Stanislav Tomić

Bookmark and Share

Pregled ostalih članaka u ovom broju...

 

vijesti
novi broj
arhiva
arhiva u pdf formatu
suradnici
pretplata
impressum
kumulativno kazalo
(download Word 848kB)
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta