english
produkcija
o nama
produkcija
distribucija
nakladništvo
Hrvatski filmski ljetopis
Zapis
Knjige
DVD
DVD - posebna izdanja
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 
2005.
43

PORTRET REDATELJA: ZORAN TADIĆ

ZORAN TADIĆ

Filmsko stvaralaštvo Zorana Tadića

UDK: 791.633-051Tadić, Z

Filmski opus redatelja Zorana Tadića obuhvaća više od tri desetljeća djelovanja, od početnoga kolaž-filma Hitch... Hitch... Hitchcock (1969) do zasad posljednjeg ostvarenja, u film premontirane serije iz 1985. godine Ne daj se, Floki (2000) i u 2000-ima snimljenih kratkih portreta glumačkih veličina Fabijana Šovagovića i Ivice Vidovića. Tadićev rad na filmu može jasno razgraničiti na 1970-e, kada radi isključivo dokumentarne filmove, te osamdesete, kad rani igrane kinofilmove, dok u 1990-ima i 2000-ima njegov rad na filmu postaje rjeđi, a on sam se okreće redovitom pisanju o filmu i predavačkom radu na ADU. Pri tom je manje poznato da je upravo prijelaz 1970-ih na 1980-e bilo razdoblje Tadićeva televizijskog opusa, kada — među ostalim — nastaju dva televizijska filma i dvije epizode u okviru serije Nepokoreni grad.

Prvi dio rada bavi se debitantskim, kolažnim filmom Hitch... Hitch... Hitchcock (1969) — kojim Tadić autopoetički najavljuje svoj budući igranofilmski opus, ali i definira filmsko-kritičarsku generaciju »hičkokovaca« — te istaknutim ranim dokumentarnim filmovima. U nizu od devet naslova očita je njihova podjela na urbane i ruralne, koja nije očita samo u sadržaju, nego i u pristupu građi. Amerikanka (1970), Priprema se za realizaciju (1978) i Kašinska 6 (1981) razvedenije su strukture i obilježeni nadinterpretacijom dokumentarnoga; dapače, prva dva i izravno naznačuju moguće probleme dokumentarizma — u Amerikanki sam redatelj u kadru pripovijeda o nemogućnosti pronalaska zanimljive teme, dok u Preporuča se za realizaciju izvanprizorno intervenira u unutarprizornu građu filma, čineći tako film metafilmskim esejom o dokumentarizmu; slična intervencija događa se i u filmu Kašinska 6, koji zagovara i čest Tadićev motiv, nestanak izvorne tradicije, u prikazu rušenja obiteljske kuće koja mora ustupiti mjesto otuđenim, modernim višekatnicama. Ruralni filmovi s druge strane opet tematiziraju dokumentarizam — budući da je građa toliko propitana da ne zahtijeva nikakvu redateljsku intervenciju nego samo nazočnost — da ti filmovi dosežu samu srž dokumentarnoga. Kazivanje Ivice Štefanca, mlinara (1974) jedini je film iz ovoga niza koji nije snimljen u Dalmatinskoj zagori, a također se bavi izgubljenom tradicijom suprotstavljajući prikazanu sadašnjost i pričanu »bolju« prošlost. Poštar s kamenjara (1971) koristi izvanprizornu protagonistovu naraciju da bi se uspostavio kontekst potpuno izoliranoga dalmatinskog zaleđa. Dernek (1975) već svojim naslovom ukazuje na sraz suvremenoga i tradicionalnoga, urbanog i ruralnog koji je u filmu tematiziran, dok Pletenice (1974) u prikazu protagonističina pletenja kose upućuju na nadilaženje danoga konteksta djelatnošću koja poprima estetske i metafizičke značajke. Zemlja (1976) je pak zabavljena prikazom pokušaja obrađivanja škrtoga kamenjara u izrazito dinamičnom redateljskom pristupu. Ekspresivnost u prikazu egzistencijalne osamljenosti postižu i Druge (1972), vrhunac Tadićeva dokumentarističkog opusa, koji je prikaz surovosti krškog krajolika doveo do krajnosti, usredotočivši se na interijer i protagonističino izborano lice. U svome ruralnom nizu, Tadić, dokidajući gotovo sve izvanfilmske postupke, svodi protagoniste na primaran odnos s krajolikom, čineći vidljivim društvenokritički kontekst filmova, koji svojom primarnošću dosežu mitsku razinu.

Drugi dio rada posvećen je Tadićevom televizijskom igranofilmskom opusu. Dok televizijska drama Liberanovi (1979) ostaje u prepoznatljivu Tadićevu ruralnom krugu, tematski se nastavljajući na Dernek u prikazu sukoba oca i sina, tradicionalnog i novog u kontekstu sinova dolaska iz Njemačke na seoski dernek. Slučaj Filipa Franjića (1978) bavi se srazom privatne i javne zajednice, društvene i individualne koristi u aktualnom političkom problemskom kontekstu. Dvije Tadićeve epizode u okviru megaserijala Nepokoreni grad, koliko god bile zanatski rad, očituju njegov prepoznatljivi redateljski pristup. Epizoda 72-96 ravna se po žanrovskim obrascima trilera u svome prikazu partizanske diverzije, a Čovjek u sjeni načelima psihološke drame, baveći se krivotvorenjem ilegalnih isprava u okupiranom gradu; obje epizode inzistiraju na realizmu, ali i iskazuju različitost redateljskih postupaka, primjerenih obama žanrovima.

Treći dio rada bavi se Tadićevim igranofilmskim opusom. Igranofilmski prvijenac Ritam zločina ostao je Tadićev najznačajniji film, kojim je otvorio niz svojih žanrovskih kinofilmova i prodor žanrovskog filma u hrvatskoj kinematografiji 1980-ih. Svi ti filmovi (Treći ključ, San o ruži, Osuđeni) ukorijenjeni su u društveni kontekst Hrvatske i Jugoslavije 1980-ih godina, prikazujući ponižavanje pojedinca pred društvenim, političkim i gospodarskim silnicama. Čovjek koji je volio sprovode i Orao s prijelaza 1980-ih na 1990-e prikazuju rasap društvenih vrijednosti, kao i političkog sustava, kroz protagoniste koje sustižu posljedice političkih činova iz prošlosti. Pesimistična prikaz marginaliziranih pojedinaca kod Tadića neizravno upućuje da s društvom nešto nije u redu, što se prenosi i na unutarnja stanja i privatne odnose, koji se također počinju rastakati pod utjecajem vanjskih. Svaki of tih filmova prikazuje bilo unutarnju nesigurnost pojedinca, bilo rastakanje obiteljske, bračne, prijateljske ili ljubavne zajednice. Pokušamo li ustanoviti odrednice koje povezuju sva igranofilmska ostvarenja toga filmaša, odabir prije svega pada na pitanja sudbine, odnosno njezine neumitnosti, te na pitanje pravde, odnosno njezina samostalnog provođenja u neskladu s primjerenim zakonskim institucijama. Ritam zločina tako prikazuje zločin kao metaforu društvenog poretka, Treći ključ sudbinu kao neumitnu i defetističku činjenicu, San o ruži neumitnost puta u zločin, Osuđeni stranputice osvete koja sudbinski određuje sve zahvaćene pojedince, Čovjek koji je volio sprovode osvetu kao pokušaj mijenjanja sudbine, Orao kolektivnu osvetu i uzimanje pravde u svoje ruke koje će se sudbinski izjaloviti, a Treća ženaremake Reedova Trećeg čovjeka s izmijenjenim spolnim ulogama — rasap povjerenja i djelatnost pravde na privatnom i javnom planu u ratnom kontekstu. Svi ovi filmovi jasno su žanrovski određeni kao kriminalistički filmovi s raznim primjesama: noira (San o ruži, Orao), trilera (Ritam zločina, Osuđeni, Čovjek koji je volio sprovode), strave (Treći ključ), fantastike (Ritam zločina, Treći ključ), vesterna (Osuđeni), melodrame (Čovjek koji je volio sprovode), s jasno naglašenim političkim i društvenim kontekstom.



Tomislav Čegir

Bookmark and Share
Tadić o Tadiću: razgovor sa Zoranom Tadićem
Mojih šest filmova s Tadićem
Filmografija Zorana Tadića

Pregled ostalih članaka u ovom broju...

 

vijesti
novi broj
arhiva
arhiva u pdf formatu
suradnici
pretplata
impressum
kumulativno kazalo
(download Word 848kB)
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta