Povodi
Pet dana u Osaki
Festival europskoga filma, Osaka, 3-26. studenog 2006.
Moram priznati da se već dugo nisam pripremao
za neko putovanje tako bezvoljno kao što je to bilo prigodom
nedavna odlaska u Japan, na Festival europskog filma u
Osaki. Ponajviše iz razloga što je put do Japana zaista
dug i naporan (letovi dulji od dva sata, barem meni, nisu
baš neka radost), a osim toga, o samu festivalu, koji se
ove godine održao trinaesti (!) put, nisam baš previše
znao, pa u skladu s tim nisam mogao znati što me tamo očekuje.
Na kraju je ispalo da su moje dvojbe bile potpuno bezrazložne,
i moj boravak u Osaki bio je vrlo zanimljiv i ugodan, a
prezentacija ŠAF-a bez pretjerivanja jedna od najuspješnijih
i najcjelovitijih u posljednjih nekoliko godina. O značenju
nastupa ŠAF-a u Osaki (gdje je osim Čakovca i Hrvatske
predstavljao i europski film) najbolje govore riječi gospodina
Hugha Richardsona, šefa delegacije europske komisije u
Japanu* (u katalogu festivala): »Vrlo sam zadovoljan što
vidim da će u programu biti i retrospektiva filmova iz
Čehoslovačke, koja je zajedno Poljskom i Slovenijom 2004.
ušla u Europsku Uniju, ali i animirani filmovi djece iz
Hrvatske, koja još nije članica Unije, ali je pristupila
službenim pregovorima u listopadu 2005.«
Trinaesti festival europskog filma u Osaki organiziran
je ove godine od 3. do 26. studenog na raznim lokacijama
u Osaki. Festival nažalost nema stalne dvorane za projekcije
(u razgovoru s organizatorima doznajem da je najam dvorane
u središtu Osake za njih jednostavno preskup) i to mu je
možda jedina slabija strana. Programima redovito nastoji
predstaviti europski film gledateljima u Japanu (jer i
tamo, prema riječima domaćina, dominira ponajprije američka
komercijalna produkcija).Tako je ove godine, uz program
recentne filmske produkcije iz desetak država Europe, prikazana
i retrospektiva češkog igranog filma te poseban program
u čast velikoga talijanskog redatelja Luchina Viscontija
(osim filmskog programa bila je organizirana i velika dokumentarna
izložba o njegovu životu i radu u galeriji na vrhu 173
metara visoke zgrade (Umeda Sky Building), koja dominira
središtem Osake).
|
U tom društvu našao se i program filmova ŠAF-a nazvan Djeca iz Hrvatske stvaraju
animirane filmove. Program sačinjen od devet ponajboljih
filmova ŠAF-a iz posljednjih nekoliko godina prikazan
je na tridesetak projekcija: jednoj u čuvenoj zračnoj
luci Kansai, tri u Kids Plazi (novom velebnom zdanju
u središtu Osake, gdje se djeci na četiri kata nude najrazličitiji
programi za zabavu i učenje), a od 21. do 26. dnevno
po šest projekcija na brodu Santa Maria. Projekciji u
Kids Plazi i osobno sam prisustvovao i bio vrlo ugodno
iznenađen brojem posjetitelja (stotinjak roditelja i
djece na svakoj projekciji), kao i oduševljenjem s kojim
su gledali filmove. Malim Japancima najviše su se dopali
filmovi Kleopatra, Frka, Zbrka
i strka, Zimski san i Svijet u staklenoj kugli,
dok su odrasli posjetitelji bili oduševljeni Opsesijom i Ružom.
Na kraju svake projekcije djeca su mogla crtati i pisati
o dojmovima iz filmova, a cijeli program pratila je i
lokalna televizija.
Osim projekcija ŠAF-ovih filmova organizatori su predvidjeli
i tri predavanja (prezentacije), na kojima sam imao prilike
detaljnije predstaviti rad ŠAF-a, ali i dječje filmsko
stvaralaštvo u Hrvatskoj. Prvo predavanje održano je također
u Kids Plazi za tridesetak nastavnika, roditelja i animatora,
koji su s velikim zanimanjem pogledali nekoliko (za tu
prigodu posebno odabranih) filmova, saslušali jednosatno
izlaganje o osobitostima i načinu rada s djecom u ŠAF-u
i na kraju postavili niz zanimljivih pitanja. Slično predavanje
imao sam prilike održati za studente i profesore poznatoga
sveučilišta u Kobeu, koji su također pogledali nekoliko
filmova, a posebno su bili zadivljeni podacima o broju
dječjih kinoklubova u Hrvatskoj.
Kako su uglavnom svi prisutni govorili engleski, komunikacija
je bila mnogo brža nego na prvom predavanju, gdje je sve
prevođeno na japanski, pa je ostalo više vremena za razgovor
o filmovima, gdje je najviše pitanja bilo o zvuku, glazbi
te o raznovrsnosti ideja i animacijskih tehnika u ŠAF-ovim
filmovima. Pogledano je i nekoliko radioničkih filmova
uz objašnjenje različitih radioničkih modela, a na kraju
smo svi zajedno pogledali film Pet je kumi sa Škole
medijske kulture u Trakošćanu 2001.
Vrlo zanimljiva i uspješna bila je poludnevna filmska
radionica održana za studente animacije u Osaka Designers’
College (vrlo cijenjena dvogodišnja škola u kojoj se studentima
nudi niz zanimljivih usmjerenja — od animacije, grafičkoga
dizajna, računalne grafike, stripa do dizajna interijera,
odjeće i make-upa). Za
tridesetak studenata prve godine animacije održao sam kraće
predavanje u kojem sam im predstavio rad ŠAF-a i demonstrirao
rad u tehnici kolaž-animacije, tehnici koja u Japanu općenito
nije baš posebno zastupljena, pa su tako i u ovoj školi
rad i učenje ponajprije usmjereni prema manga-animaciji.
Iako su u početku djelovali malo rezervirano prema ’novoj’
animacijskoj tehnici, većina studenata vrlo je brzo nacrtala
i izrezala nekoliko jednostavnih likova i snimila nekoliko
kratkih animacija. Na kraju je dogovoren i nastavak suradnje
ŠAF-a i studenata animacije iz Osake, te postoje dosta
realni izgledi da nekoliko studenata sudjeluje na Internacionalnoj
filmskoj radionici u Čakovcu 2008.
Na svim predavanjima prisutni su mogli pogledati i izložbu
crteža iz filmova i dokumentarnih fotografija o radu ŠAF-a.
Iako je moj boravak u Osaki trajao svega pet dana, zahvaljujući
vrlo ljubaznim domaćinima imao sam prilike razgledati i
neke od brojnih znamenitosti tog dijela Japana. Tako sam
prvi (i zapravo jedini) slobodan dan iskoristio za posjet
Kyotu, poznatom turističkom odredištu tog djela Japana,
gdje sam razgledao čuveni Zlatni hram. U ovo doba godine
hran je prepun posjetitelja iz cijeloga Japana, koji ovamo
dolaze i zbog prekrasna parka koji ga okružuje, a u kojem
dominiraju stabla crvenolisnoga javora. Unatoč kišovitu
vremenu, uspio sam posjetiti i Kiyomizu hram, koji je smješten
visoko na brdu iznad Kyota. Do hrama se dolazi petstotinjak
metara dugom strmom ulicom, u kojoj je tog dana beskrajna
kolona ljudi po kiši strpljivo čekala red za ulaznicu i
ulaz u kompleks hramova, koji noću poprima osobito mističan
izgled, obasjan mnoštvom reflektora. Kyoto će mi svakako
ostati u sjećanju i po prvom japanskom objedu u gostionici
u kojoj se sjedi na podu (poze koje sam tom prigodom zauzimao
radije ne bih opisivao — važnije je reći da sam nakon toga
postao veliki obožavatelj japanske kuhinje, ali sam je
poslije ipak uživao za stolom normalne visine).
|
Edo Lukman među Japancima |
Drugi događaj koji će mi zasigurno ostati u trajnu sjećanju
jest posjet Nacionalnom bunraku-teatru u Osaki. To je iznimno
popularno kazalište marioneta (jedna od osobitosti Osake),
gdje marionete (visoke otprilike metar) pokreću čak tri
lutkara, od kojih glavni animator pokreće glavu i lijevu
ruku, dok se ostala dva brinu o desnoj ruci odnosno nogama.
Predstava je zaista impresivna (traje oko četiri sata),
osobito vještina kojom animatori pokreću lutke i scenografska
rješenja koja se izmjenjuju nevjerojatnom brzinom. Posebna
su atrakcija naratori i svirači tradicionalnoga japanskog
instrumenta shamisen, koji se ritualno izmjenjuju
na podestu s desne strane prostrane pozornice. I još jedan
zanimljiv dojam — iako je bio ponedjeljak i predstava u
prijepodnevnim satima, dvorana s petstotinjak mjesta bila
je potpuno ispunjena.
U nedjelju, nakon projekcije u Kids Plazi, uspio sam
zahvaljujući Ayumi i Patriceu (Patrice Boiteau predsjednik
je festivala) ’skoknuti’ do Nacionalnog umjetničkog muzeja
Osaka (novo raskošno i arhitektonski vrlo zanimljivo zdanje),
u kojem sam imao prilike pogledati izložbu likovnih radova
poznatoga japanskog umjetnika Shinji Ogawe, a posljednji
dan uspio sam se (ipak) popeti na ’lebdeći vidikovac’ na
vrhu već prije spomenute zgrade Umeda, s kojega se noću
pruža nezaboravan pogled na dva-i-pol-milijunski grad.
Pet dana u Osaki prošlo je nevjerojatno brzo, ali su
(usprkos umoru, dodatno pojačanu osmosatnom vremenskom
razlikom), bili prepuni zanimljivih i nezaboravnih događaja.
Za to je ponajprije zaslužna fenomenalna ekipa koja vodi
festival (mnogi od njih volonterski) — njihova nenametljiva
prisutnost, srdačnost i spremnost da mi u svakom trenutku
pomognu i učine boravak u Osaki zanimljivim ostat će mi
još dugo vremena u najljepšem sjećanju.
Sudjelovanje ŠAF-a na festivalu u Osaki znatno je pomoglo
i Ministarstvo kulture Republike Hrvatske — Uprava za međunarodnu
suradnju, na čemu im i ovom prigodom posebno zahvaljujemo.
Edo Lukman
|