Retro(spektive)
"Nepoznati" Mikuljan
Davno je tomu kako sam u Kinoklubu Zagreb
prisustvovao projekciji programa odabranih amaterskih filmova
Miroslava Mikuljana, pa kada bih se sada trebao prisjetiti
tada prikazanih ostvarenja ili čak o svakome pojedinačno
kazati ponešto — iskreno priznajem — našao bih se pred
nesavladivom zadaćom.
Ipak, ima nešto u toj dalekoj projekciji što se tvrdoglavo opire tiraniji zaborava;
to je, čini mi se, svježina u filmovima koja me se dojmila i koja je, u nekim
općim naznakama ili tek u fragmentima nekih izazovnih vrtnji, ostala nedirnutom.
Uostalom, moguće je da će — kada se privede kraju aktualna restauracija njegovih
’ranih radova’ i kada ih publika na dogovorenoj projekciji u kinu Tuškanac bude
imala prilike vidjeti — neopterećeno novo gledanje definitivno potvrditi ispravnost
mojih negdašnjih dojmova.
|
Mikuljan iz "klubaških" dana |
Dakako, bio je to — prisjećam se onoga s one davne projekcije
što se ne da zaboraviti — još jedan bogomdani trenutak
da ’pokrovitelj’ te projekcije, Tom Gotovac, uspješnu večer
začini uobičajeno temperamentnim ’šarf’-nastupom.
Nakon svojedobna ugodna otkrića meni ’nepoznata’ Mikuljana,
evo sada nove projekcije održane nedavno u KIC-u, na filmskoj
tribini što je uspješno vodi diplomirani filmski redatelj
Tomislav Jagec, koja me ’počastila’još jednim ’nepoznatim’
Mikuljanom — onim iz sedamdesetih minula stoljeća, kada
je snimio određeni broj dokumentaraca u profesionalnoj
proizvodnji. Poneseni pak ’pokrovitelj’ te projekcije bijaše
uvaženi Zoran Tadić.
Valja nam najprije odgovoriti na pitanje kako to da su
njegovi dokumentarci, kojima se ne mogu zanijekati određene
vrijednosti, tako uporno ’čamili’ u skladištima ovih ili
onih arhiva? Dakako, sve kada bismo i htjeli, ne bismo
ih mogli staviti uz bok takvih ostvarenja kakva su Od 3 do 22, Druge, Mala
seoska priredba, Crne vode ili onih iz
serije Mala čuda velike
prirode, ali bilo bi podjednako nerazumno odreći
im one vrijednosti koje zasigurno posjeduju i koje
ih svrstavaju u skupinu ostvarenja što zavređuju intenzivniji
javni život. Zbog čega su se onda te večeri u KIC-u doimali
kao da ih je netko svojedobno sakrio na zabačenu mjestu,
daleko od očiju javnosti. Rekao bih da je ponajprije
tomu ’kriv’ sam autor Mikuljan, koji je, odazvavši
se zovu mitskih sirena čijim se zavodljivim milozvučnim
glasovima malotko uspio oduprijeti, hrabro uskočio
u naručje drugoga po mnogočemu zahtjevnijega roda,
igranog, i pustio da spomenute ili nespomenute ’reprezentativne’
garniture dokumentaraca, što se neprestance vrte u
svim mogućim prigodama, gurnu u zaborav i njegova ostvarenja.
Prije no što se prihvatim pojedinačnih naslova, dužan
sam upozoriti da je pet od ukupno šest prikazanih filmova
tematskih, a donekle su i stilski podudarni u problematiziranju
položaja tzv. malih ljudi s dna društvene ljestvice, uhvaćenih
u zamku velike ideologije (samoupravnog socijalizma).
Prvi ’programatski’ iz serije pod naslovom Za poslom (FAS,
1971; 13 min) trpka je socijalna impresija snimljena u
samo nekoliko sati neposredno prije no što će se u posebne
vlakove uspjeti utrpati ’srećkovići’ koji su dobili posao
u Njemačkoj. Vrlina neposredna dokumentarističkog zapisa
temelji se na ’sretno’ uhvaćenu trenutku osjećajne rastrzanosti
putnika koji moraju obaviti dvije podjednako teške zadaće;
s jedne strane preživjeti bolnu traumu rastanka sa svojima,
a s druge spretno se uspjeti probiti (kroz zakrčena vrata
vagona, kroz prozore) u neki od odjeljaka tog istovremeno
tako opipljivo stvarna i tako nestvarna vlaka. Nevidljivi Mikuljan
ide od jednog muškarca do drugog, od jedne žene do druge,
i postavlja im jednostavna mahom uvijek ista pitanja o
tome koga ostavljaju kod kuće, a iznimno pokretna i uvijek
suvisla kamera (iz ruke) sjajnoga Marija Perušine ona je
koja zaviruje u ljudska lica bljeskovito hvatajući na njima
bolne grčeve ili tjeskobna raspoloženja... Zbog studeni
koja je vladala te noći velikog rastanka — kolodvorske
pare i dahovi ljudi podarili su prostoru zaista nestvarnu,
halucinantnu auru — činilo se kao da se to duhovi umrlih
zauvijek rastaju od živih.
Drugi dokumentarac prikazan u KIC-ovoj kinodvorani, pod
naslovom Što će biti
s Adamom (Jadran film, 1973; 15 min) već je nešto
posve — drugo. Umjesto hitre dokumentarističke improvizacije
’na prepad’, kada dramatično prikliješten život uhvaćen
’na djelu’ nema ni vremena, a ni volje, prigodno se prerušavati,
nego svjedoči o autorovu znatnu trudu da — ’na zadanu temu’
— režiserski pomno unaprijed razradi svoj koncept, čak
da određene prizore mizanscenski egzaktno precizira.
Pa i više, ekipa se, vidimo, na početku filma i sama
pojavljuje u kadru; energična skripterica (danas producentica
Dramskoga programa HT-a) Vesna Mort postavlja drveni
stol i dva stolca na praznoj ledini; mladi Mikuljan posjeda
svoje protagoniste (seljaka Adama iz naslova filma i političara
’stručnjaka’ za selo), daje im određene upute i — onako
’šlang’ i s dugom kosom u duhu vremena — energično odlazi
u stranu; po dubini, Ljudevit Šikić (legendarni Šeki)
priprema kameru za snimanje (iz čega zaključujemo da
je ekipa raspolagala dvjema kamerama). Kružno raspoređeni
oko sugovornika, ukipljeno stoje seljaci sve od reda
zanimljivih dojmljivih fizionomija — iščekujući početak
dijaloškog dvoboja izmđu ’pregovaračkih strana’.
No, novovjeki je Mikuljanov Adam, čini se, u većoj gabuli
od onoga biblijskog; dok je taj daleki imao nekih poteškoća
tek s jednim plodom — jabukom — u koju je nepromišljeno
zagrizao i odveć olako prvi bod prepustio umilnoj ’protivnici’
Evi, dotle ovozemaljski ruralni, zbog upitnosti svekolikih
plodova zemlje, mora iz nekakva buzde od samoupravljača
žmikati suhu drenovinu.
Premda naglašeno stiliziran, dokumentarac uspijeva u
osnovnoj namjeri izvrgavanja ruglu ’autoriteta’ pristigla
iz velegrada s prozirnom nakanom da pregaocima jalove zemlje
pokuša prodati nekoliko novih kubika već potrošene — magle.
I dok to samodopadno čeljade neumorno glagolja, dotle Mikuljan
niže sugestivna lica seljaka koja, otvoreno rugalački,
jasno kazuju što misle o izaslaniku struktura.
U dokumentarsitički fino izbalansirane radove svakako
ide i film Moj prvi
radni dan. Mikuljan je sretnom rukom pronašao oku
ugodno krotko žensko čeljade koje bi se, u dobi od otprilike
osamnaest godina, htjelo zaposliti. Najprije će dospjeti
u poveću skupinu žena koje ’zadrigli’ rukovodioci tvornice
žarulja uobičajenom frazeologijom uvodno ’instruiraju’,
a potom podvrgavaju testovima koji kao da su namijenjeni
mentalno retardiranoj populaciji. No, uskoro će se pokazati
da će junakinja Mikuljanova dokumentarca, kojoj se ’posrećilo’
da prođe na testu i dobije posao, onih nekoliko jednostavnih
manipulativnih radnji s testa na svom ’radnom mjestu’
(brzo naticanje staklenoga dijela žarulje na rotirajući
strojni element s ’izdancima’), neumorno ponavljati do
iznemoglosti osam sati dnevno, zapravo cijeloga radnog
vijeka. Autorova je ’objektivistički’ suzdržana kamera
ipak sućutna kada nenametljivo, uz mladu još okretnu
i čilu radnicu, pokazuje i ženu do nje koju je posao
ponizio i degradirao; dakle, u istome su prizoru mladost
i posve obeshrabrujuća vizija ’skore’ budućnosti te mladosti.
Ako se ta djevojka, na čijem licu još zapažamo svjetlucava
zrcaljenja mladenaštva, kojim slučajem zove Lucija, kako
li bismo trebali nazvati onaj ’sakati’ predmet od žarulje,
koji je za strojem po cijele dane u njezinim rukama, a
nekoć je simbolizirao čovjekovu epohalnu pobjedu ’svjetla
nad tminom’; pokraj svega, film nas dokumentarističkom
vjerodostojnošću sili da prihvatimo sugestiju kako je,
gorko ironično, i taj predmet, u slučaju mlade ’Lucije’
iz tvornice žarulja, postao svojevrsnim sinonimom zatiranja
(i ne samo) njezina mlada duha. Kada nam se, naposljetku,
ukaže i zastrašujući total tvorničke hale, gdje se ’sakatim’
žaruljama bave na stotine žena, pogodi nas misao da se
tu zapravo ’vrši’ visoko organiziran i duboko neljudski
posao ’planske’ destrukcije čovjekovih potencijala, njegova
svekolika života. Ima i ponešto trpke ironije u činjenici
da se ’takav’ djevojčin prostor, viđen okom kamere, čini
efektnim, fotogeničnim.
Dojmljivi su i prizori u dokumentarcu Radnica (Zagreb
film, 1978; 15 min) snimljeni u tvornici ćilima. Scene
s radnicama ispred ili iza užurbanih niti nalik su prostorima
opremljenim dopadljivom i izrazito fotogeničnom ’pokretnom’
scenografijom i nisu onako odbojni kao u prethodnom filmu.
Razlog je tome taj što je autor nezavidan položaj radnica
u ’procesu proizvodnje’ pokušao, s nešto manje uspjeha,
problematizirati na način koji je Hrvoje Turković nazvao
— sendvič-dramaturgijom: red prizora iz tvornice, red rukovodilačke
demagogije, red radničkih zdvajanja, a onda ispočetka.
Pa ipak, junakinja filma (srednje životne dobi), u svojstvu
članice radničkog savjeta, nehotice pogađa ’u sridu’ kada
u kameru govori da je donijela doma ’materijale’ da ih
čita, ali da pod milim bogom ništa ne razumije i da će
se, za glasanja o novim projektima u tvornici, prikloniti
većini. Valjda je svojedobno Jean-Luc Godard imao na umu
takvu vrst radničke ’samosvijesti’ kada je u jednom svom
filmu grubo ’opatrnuo’ jugoslavenski samoupravni socijalizam.
|
Mikuljan danas |
Posljednji film iz koherentne serije o pložaju radničke
klase u ondašnjim prilikama viđenim iz perspektive ’ljepšeg
spola’ nosi naslov Oproštaj (Zagreb
film, 1978; 11 min); radnica koja (iz tvornice žarulja)
odlazi u mirovinu i oprašta se zauvijek od kolegica kao
da je ona ista djevojka iz dokumentarca Moj prvi
radni dan, koja je u toj istoj tvornici tek bila
počela stjecati ’dragocjena’ radna iskustva. U viđenu
programu tako poredani filmovi nalik su tek pojedinačnim
sekvencama iz veće cjeline koja, ’ustrojivši’ stilsku figuru
elipse, dokumentaristički nepobitno potkrepljuje gledateljevu
prvobitnu sumornu spoznaju koja glasi: vidjeti tek jedan
trudbenički dan u životu radnice tvornice žarulja (TEŽ)
isto je kao da smo vidjeli sve njezine radne dane, njezin
oskudni život u cjelini. U tvornicu je ušla mlada, iz
nje izlazi stara i potrošena...
Mikuljan je u jednostavnu, a ipak kako-tako korektnu
oproštaju uprave i kolega s umirovljenom ’junakinjom’ tek
dotaknuo najvažniji trenutak toga dijela njezina života.
Žena kazuje da su joj umirovljenički dani ponešto sumorni;
no i dalje se svakog jutra, unatoč uri koja sada ’šuti’,
budi u ono isto vrijeme kada je — na reski zvuk budilice
— skakala iz postelje da se spremi za posao. Zapravo, ne
zna što bi sa sobom i svojim ’preostalim’ vremenom; život
je htio da je — onako do kraja ’izraubana’ radom — ’osvanula’
u tom životu sama, bez obitelji...
Vidjesmo da tih pet filmova nisu svi podjednakih vrijednosti,
ali Mikuljanu svejedno treba odati priznanje što ih je
snimao imajući na umu da su tek ’dio’ veće cjeline, koja
programski ulančana dobiva na težini i, dakako, zavređuje
svaku pozornost.
Program u KIC-u završio je neočekivanom, efektnom poentom.
Dokumentarac Lica
i maske (Luna film, 1979; 17 min, 16 mm) svjedoči
o neobičnu susretu između tjelesno i mentalno retardiranih
osoba (bizarno smještenih u nekadašnjem dvorcu obitelji
Keglević u Lobor-gradu) i skupine muzikaša koja im dolazi
da ih svojom svirkom trgne iz učmalosti. Autor diskretnim
zavirivanjem u interijere oronula zdanja izriče nedvosmislenu
kritiku tretmana životno teško hendikepiranih ljudi;
silno prostrane sobe nalik stajama natrpane su desetinama
ubogih krevetaca; postupkom sinegdohalnosti autor sugerira
svu poniženost dodatno teško zakinutih ljudi.
Susret ispred zgrade — ponešto ’jeziv’ sam po sebi —
vješto je snimljen; neki će od ubogih stvorenja ’zatancati’,
drugi će se zadovoljiti statusom zatečenih promatrača.
U montažno ubrzanu slijedu brojgelovski grotesknih prizora
međusobno će se pomiješati sugestivna ’lica i maske’, zdravi
i bolesni, tvoreći jedinstvenu začudno zaigranu cjelinu.
Naposljetku, muzikaši će se pokupiti ostavljajući ’plesače’
pred ruševnim dvorcem.
Slučaj svojevrsna ’otkrića’ Mikuljanovih
dokumentaraca navodi na pomisao da bi temeljitija elaboracija
(prevrednovanje) dokumentatrističke baštine donijela još
neka ugodna iznenađenja, uspostavivši takvu vrijednosnu
ljestvicu koja bi ponešto relativizirala strogo kanoniziranu
reprezentativnu zbirku filmova, desetljećima nezaobilaznu
u svim prezentacijama temeljnih dokumentarističkih vrednota
s ovih strana.
Petar Krelja
|