FILMOLOGIJA I KOMPARATISTIKA
Zapažanja o (filmskom) žanru
UDK: 791.2 Autor obrazlaže problematiku filmskog žanra na temelju polaznih teza izloženih u svome prilogu (»Modernizam i pitanje žanra«) u zborniku radova 3-2-1, KRENI!, te na temelju rasprave u sklopu filmološke sekcije znanstvenog skupa »Hrvatska komparatistika u europskom kontekstu«. Obrazlažući važnost ideje o žanru za sve segmente filmske komunikacije, autor upozorava u kojoj se mjeri kategorije žanrova mijenjaju, a upozorava i na važnost američke kulture (osobito filma) za razumijevanje čak i izrazito modernističkih rukavaca europskog filma. Dakako, i mnoge su europske kinematografije barem u nekim razdobljima svoje povijesti bile industrije, čime se može barem dijelom obrazložiti (makar i privremena) prilagodba vrhunskih europskih autora kao što su Hitchcock, Lang, Sirk ili Murnau američkoj filmskoj industriji. Potaknut opusom umjetnika kao što su Lang, Hitchcock ili Godard, autor zaključuje kako bi i znanost o književnosti mogla profitirati od interpretativne fleksibilnosti filmologije, pa bi se već odavno priznati književni klasici (Zločin i kazna, Rat i mir) mogli sagledati u novom svjetlu, a razlika između filmske i književne umjetnosti mogla bi se shvatiti ne samo kao plod razlike dva temeljno suprotstavljena medija nego, barem u određenoj mjeri, i kao plod razlike uobičajenih interpretativnih modusa filmologije i znanosti o književnosti. Nikica Gilić
|