FILMSKA GENOLOGIJA
Namjenski film i fenomen filmske propagande
UDK: 791.4+791.5+791.641.3 Raspravljajući o »namjenskom
filmu« (utilitarian cinema) autor, za razliku od
Hrvoja Turkovića, govori o sasvim zasebnom »filmskom« području,
obilježenom neumjetničkim svrhama, koje motiviraju uključivanje
različitih medija u namjenski film, što se posebno odnosi
na televiziju kao medij na kojem se mnogi namjenski filmovi
uglavnom i prikazuju. Filmski stručnjaci poput povjesničara
Vjekoslava Majcena, koji se bavio hrvatskim obrazovnim
filmom (odnosno filmovima Škole narodnog zdravlja), jasno
su uočavali neke zasebne značajke ovog područja. No ne
treba bježati od činjenice da ovako definirana kategorija
namjenskog filma nastaje iz perspektive proučavatelja umjetničkog
filma, pa se zato i definira razlikom prema umjetničkom
filmu. Dakako, isti film istodobno može biti i umjetničko
djelo i namjenski film, kao što lijepo pokazuju filmovi
Sergeja Ejzenštejna, Dzige Vertova ili Kena Loacha (Zemlja
i sloboda / Land and Freedom). Autor objašnjava
fikcionalne i ostale poetičke i izlagačke mogućnosti namjenskoga
filma te, polazeći od gledateljskog iskustva, dijeli namjenski
film na obrazovni film, reklamni ili propagandni film i
glazbeni videospot.
Unutar tih vrsta namjenski se filmovi dalje mogu dijeliti
prema podjelama dominantnim za umjetnički film i srodne
medije, pa bi spot za pjesmu pjevača Petera Gabriela Sledge Hammer (S.
R. Johnson, 1986) najvjerojatnije pripadao eksperimentalnom
animiranom filmu, dok bi spot za pjesmu My Baby Just Cares
For Me (P. Lord, 1987) pjevačice Nine Simone predstavljao
igrani je animirani namjenski film. Autor podsjeća na povijesnu
tradiciju uočavanja različitih funkcija filmskoga medija
i žali što novija »simptomatska« kritika i teorija slabo
pamti rad svoga prethodnika Johna Griersona te ističe da
iz »odnosa prema stvarnosti« dokumentarnog i namjenskog
filma ne treba izvlačiti zaključke o posebnim zadaćama
dokumentarnoga filma. Nikica Gilić
|