ALFRED KAISER - DEKONSTRUKCIJA NACIZMA U RIJEČI I SLICI NA KRATKOM UTORKU


Alfred Kaiser

Na prvom Kratkom utorku u 2022., koji će se održati 18. siječnja u 21 sat, u kinu Tuškanac u Zagrebu, prikazujemo dva remek-djela found footage filma nažalost dugo zaboravljenog austrijskog autora Alfreda Kaisera, u kojima se na vrlo originalni način obračunao s nacističkom propagandom mašinerijom. 'Treći Reich' (1975.) i 'Treći Reich iz njegovog otpada' (1977.), djela su u kojima Kaiser kombinirajući razne vizualne, ali i zvučne isječke iz nacističkih propagandnih filmova, kao i namjenskih, igranih i amaterskih filmova iz tog razdoblja, na ponekad duhovit, a ponekad brutalno ozbiljan način analitički dekonstruira slikovnu i zvučnu reprezentaciju najmračnijeg dijela njemačke povijesti. Filmove, koji su inače i napravljeni s namjerom da se prikazuju zajedno, puštamo s originalnih 16mm filmskih kopija.


Treći Reich

Alfred Kaiser rođen je 1940. u Beču. Kao sin poznatog lingviste i afrikaniste Waltera Pichla, još u mladosti odabrao je život intelektualca i umjetnika podjednako izučavavši književnost, glazbu, slikarstvo i vizualne umjetnosti. Za njegov umjetnički razvoj ključna su bila prijateljstva s ozloglašenim bečkim akcionistom Hermannom Nitschem, ali još više s doajenom filmske avangarde Peterom Kubelkom, osnivačem Austrijskog Filmmuseuma. Baš tamo 1972. organizirana je jedinstvena ekstenzivna retrospektiva sačuvanih filmova nastalih u doba nacizma od 1933. do 1945. Prikazivani su radovi kako producirani od strane nacističkih vlasti u Njemačkoj, tako i oni koje su snimali Saveznici. Povodom tog programa u Süddeutschen Zeitungu napisali su da 'nema boljeg načina za treniranje vlastitih ušiju u prepoznavanju klišea i stereotipa političkog govora, nego gledajući ove propagandne filmove'. U to vrijeme Kaiser je već par godina radio kao istraživač u arhivu Filmmuseuma gdje je kopajući po raznim vizualnim materijalima iz doba nacizma 1974. napravio slikarski serijal '21 Aquarelle' u kojem je lik Hitlera ubacivao u kontekst ili klasičnog umjetničkog djela ('Mona Lisa') ili pop arta, ubacujući prigodne bizarno - duhovite podnaslove, poput 'Keitel pokušava objasniti što se dogodilo' uz sliku Hitlera u ruševinama Berlina.


Treći Reich

Od toga do prelaza na pokretne slike nije trebalo proći dugo vremena. 22. listopada 1975. u Filmmuseumu premijerno je prikazao 'Treći Reich' ('Ein drittes Reich'), uz popratni tekst u kojem je između ostaloga napisao: 'Danas će ustati glas protiv njemačkog duha. U pola sata predstavit ćemo 770 sjajno posloženih originalnih krilatica. Prekrasne slike sudarit će se s njima, u želji da izazovu veselje. Ali kad se gledatelj zagrcne od vlastitog smijeha, zadnja će se smijati Hitlerova mladež.' Kaiserov tekst zapravo odlično opisuje sam film. Izvorni materijal, u kojem ima svega, od dijelova slavnih propagandnih filmova kao što su 'Trijumf volje' Leni Riefenstahl ili 'Metal neba' Waltera Ruttmanna, preko melodrama iz tog vremena, do amaterskih obiteljskih snimaka, posložen je tako da u prvoj polovici filma prevladava komično - bizaran ton koji proizlazi iz autorovog poigravanja sa stereotipima rodnih uloga u tadašnjoj nacističkoj Njemačkoj, ali i s motivom progresivne militarizacije društva. Tako u Kaiserovoj montaži vojnici pucaju na djevojke koje vježbaju gimnastiku, a sve vrvi seksualnim metaforama. No, negdje na pola filma stvari poprimaju mračniji ton s rasističkim monologom Paule Wessely iz zloglasnog igranog filma 'Heimkehr' Gustava Ucickog iz 1941. kojim se pokušalo opravdati invaziju na Poljsku. 'Treći Reich' će završiti kadrovima ratnog uništenja, uz beskonačno ponavljanje uzvika 'Heil!', koji ide preko zatamnjene slike.


Treći Reich


Treći Reich

Reakcije austrijskih kritičara, kao i publike na film bile su ekstatične, tako da se Kaiser ubrzo krenuo baviti njegovim nastavkom. 'Treći Reich iz njegovog otpada' ('Ein drittes Reich aus seinem Abfall'), smonitran samo dvije godine kasnije (1977.), u startu je zamišljen kao logični pratitelj prvog filma, koji će se s njim u kombinaciji i prikazivati. U njemu Kaiser nastavlja, i na radikalni način kompletira estetske refleksije prvog filma. Ako je 'Treći Reich' bio političko - ironička kritika jedne ideologije nastala iz sudara izgovorenih citata i slike, u novom filmu Kaiser se potpuno lišava govornog teksta i za svoj soundtrack uzima popularne pjesme iz tog razdoblja. Stvari dovodi do krajnjeg apsurda kombinirajući scene transporta nesretnika u koncentracijske logore s pjesmama s tekstovima poput 'ovo nije kraj svijeta' i 'te vruće noći, poljubismo se strasno'. Kako film odmiče tekstovi pjesama postaju sve više eskapistički, kao i sama slika, putujući što dalje od zvjerstava, na Fiji i u Rio, što predstavlja autorov komentar na postratno društvo u Njemačkoj i Austriji. Kaiser ide čak toliko daleko da počinje film s naputkom 'ovo djelo prikladno je za gledanje u privatnim krugovima', što je opaska koja je često stajala na početku erotskih filmova iz tog doba. Kao i u slučaju prvog filma reakcije javnosti bile su izvrsne.


Treći Reich


Treći Reich

Nažalost, bez obzira na to, nakon ova dva filma Kaiser je snimio još samo dva dugometražna -  kolažni dokumentarac 'Kaiserschnitt - eine Operette' 1977. u kojem je kombinirao arhivski materijal snimljen između 1895. i 1915. kako bi složio 'operetu iz doba Austrijske monarhije koja se bavi zadnjim danima čovječanstva', a zatim i 'Zetteldämmerung' 1979., neobični portret 'barda i post-it pjesnika' Christiana Idea Hintzea. Nakon toga svi pokušaji pronalaženja financijske podrške za nove Kaiserove filmove su propali, a autor se okrenuo slikarstvu i glazbi. Kad je umro, 27. ožujka 1994., sa samo 54 godine, njegova smrt je prošla nezapaženo.


Treći Reich

'Treći Reich' sastoji se od vizualnih i akustičkih fraza iz doba nacional-socijalizma. One su shvaćene ozbiljno, u toj mjeri da otkrivaju svoju apsurdnost, ali i smrtonosno značenje. - Alfred Kaiser

Alfred Kaiser s ovim filmovima nije htio samo satirizirati i ironizirati gluposti nacističke propagande, nego je htio i ukazati na aproprijaciju jezika običnih ljudi od strane režima u propagandne svrhe - Radu Jude

Program se održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza, a ulaz na njega je 25 kn. Filmove projiciramo sa 16mm filmskih kopija, a imaju hrvatski prijevod.   

Raspored projekcije (54 min):
Treći Reich (Ein drittes Reich), 1975., 28 min, 16 mm
Treći Reich iz njegovog otpada (Ein drittes Reich aus seinem Abfall), 1977., 26 min, 16 mm

12.01.2022.