Filmski četvrtak u HDA

Peta Hrvatska prije 70 godina

Proteklih pola desetljeća, uvijek u siječnju ili veljači, sastavni je dio programa Filmski četvrtak u HDA bila rubrika Hrvatska prije 70 godina u okviru koje su prikazivani filmski žurnali Pregled u produkciji Jadran filma, iz nacionalne zbirke Hrvatske kinoteke, snimljeni odmah poslije Drugog svjetskog rata pa sve do 1950., s kojom godinom ovaj program završava jer su se i Pregledi tada prestali snimati. Filmski žurnali, kao oblik dokumentarnog prikazivanja, u pravilu jednom mjesečno i u nizu kraćih priloga, značajnih događaja iz političkog, umjetničkog, sportskog i javnog života uopće, kao u to vrijeme tehnološki najsuvremeniji način javnog informiranja, kod nas su se održali sve do početka devedesetih odnosno raspada Jugoslavije, poput Filmskih novosti koje su postojale od jeseni 1944. do 1990., a u nekom obliku i danas, ali ne više kao predigra projekcija igranih filmova čemu su godinama služili, davno prije znatno bržih i aktualnijih televizije, interneta i društvenih mreža.   

U četvrtak, 20. veljače prikazani su Pregledi iz 1950., broj 1, 4, 6 i 10, u ukupnom trajanju od 47 minuta, koji su se uglavnom bavili političkim životom pet godina poslije završetka Drugog svjetskog rata i dvije godine iza rezolucije Informbiroa te izborima (zanimljivo je da se kao glasač gumenim kuglicama u jednom dužem kadru vidi i prof. dr. Andrija Štampar, koji je dvije godine prije toga predsjedao prvom skupštinom Svjetske zdravstvene organizacije u Ženevi, odnosno već tri godine bio predsjednik Jugoslavenske akademije znanosti i umjetnosti), a na špicama između drugih autora pojedinih priloga vidimo imena kasnije poznatih snimatelja Milivoja Vižintina (1923–2015, snimatelj igranih filmova, mnogih televizijskih emisija i serija) ili Tomislava Pintera (1926-2008, od Kote 905 ili Abecede straha s početka šezdesetih, preko Skupljača perja ili Bitke na Neretvi i Sutjeske do brojnih stranih filmova poput The Melody Haunts My Memory, Crusoe, That Summer of White Roses ili The Meeting Point koje je snimao osamdesetih sve do Gluvog baruta iz 1990. i njegovog zadnjeg snimateljskog rada na Libertasu 2006.) kao i filmskih redatelja kao Branka Bauera  (1921-2002, kasnijeg prvog autora u nas filmova za djecu među kojima su i Sinji  galeb, kojeg je snimio tek tri godine poslije ovih dokumentarističkih iskustava u Pregledima, kao i Milioni na otoku, Ne okreći se, sine (tri Zlatne arene), Samo ljudi, Martin u oblacima, Tri Ane, Prekobrojna, Zimovanje u Jakobsfeldu, Salaš u malom ritu i Boško Buha).

No, Pregledi su se bavili i drugim temama, zimskim i ljetnim godišnjim odmorima radničke klase u Sloveniji i na Jadranu, proslavama državnih praznika, pa posve iznenađujuće dugim prilogom o koncertima klasične glazbe gdje se mogu vidjeti i rani  nastupi budućih slavnih glazbenih pedagoga i pijanista Zvjezdane Bašić (1926-2005) i Jurice Muraja (1927-1999) i violinista Josipa Klime (1927-2012), ali i reportažom sa snimanje prve domaće sportske, nogometne komedije Plavi devet koju je tada još brkati Krešo Golik (1922-1996) radio po vlastitom scenariju (u pisanju je sudjelovao i doajen tiskanog, radijskog, a kasnije i televizijskog sportskog novinarstva Hrvoje Macanović, 1904-1980), u kojem Pregled otkriva i neke tajne filmskog stvaralaštva, poput publike naslikane na kartonu ili od istog kartona građene scenografije.

Program je priredio filmski arhivist Juraj Kukoč, a osvrt na viđeno kao i uvijek suvereno dao profesor dr. sc. Tvrtko Jakovina s Odsjeka za povijest Filozofskog  fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.    

Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com

26.02.2020.