FILMSKA PISMA ERICA PAUWELSA NA KRATKOM UTORKU

Gost novog Kratkog utorka koji će se održati 15. svibnja u 21h u kinu Tuškanac u Zagrebu jedan je od vodećih belgijskih dokumentarista Eric Pauwels. U okviru njegovog trodnevnog gostovanja u Zagrebu, koje će uključivati i projekcije i predavanja na Akademiji dramske umjetnosti dan prije i dan kasnije (detalji kasnije u tekstu), na Kratkom utorku prikazat ćemo Pauwelsovo najpoznatije, srednjemetražno remek-djelo 'Pismo filmaša svojoj kćeri' (2000.), kao i kratki film 'To Split or not to Split' iz pretprošle godine, nastao kao rezultat rada na rezidencijalnom boravku autora u Splitu. Filmove će predstaviti sam autor koji će nakon njih održati i razgovor s publikom.


Eric Pauwels

Redatelj, pisac i profesor Eric Pauwels (rođen 1953. u Antwerpenu, ali živi u Bruxellesu) počeo je karijeru u okviru žanra koji on zove 'cinéma mémoire' (mogli bismo to prevesti kao 'film sjećanja'), njegovoj interpretaciji etnografskog dokumentarca. Ta činjenica ne čudi kad znamo da mu je mentor na doktoratu na pariškoj Sorbonni bio upravo Jean Rouch, legenda etnografskog dokumentarizma. Baš poput Roucha i Pauwels se bavio magijskim ritualima u plemenskim zajednicama te je nekoliko godina istraživao fenomen 'zaposjednutih' u Indoneziji, pogotovo odnos promatrača i aktera toga, kako ga je on zvao 'primitivnog kazališta'. S prolaskom vremena Pauwels se sve više zanimao za mogućnost izlaska iz uloge promatrača i posljedično promjene načina snimanja filmova.


Eric Pauwels

Za njega je jedno od najvažnijih pitanja za vrijeme stvaranja dokumentarca odluka o udaljenosti između autora i subjekta. Pauwelsov odgovor je jednostavan: tu udaljenost treba elminirati - autor treba postati subjekt među subjektima. Drugim riječima - film i život se trebaju podudarati. Na tragu te ideje Pauwels je krenuo stvarati svoj opus, kako ih on zove 'polu-filmova', mješavina dokumentaraca i fikcije. U filmu 'Jedan film (Un film)' iz 1986. s troje glumaca išao je na izlet u Francusku Flandriju. On je snimao njih, glumci su snimali sami sebe, pa onda i njega, i tako je nastala kombinacija objektivnog izvještaja i subjektivne priče.


Pismo filmaša svojoj kćeri

Po sličnom principu nastala je i njegova tzv. 'Trilogija kolibe (Cabin Trilogy)' na kojoj je radio više od 15 godina. Nju čine filmovi 'Pismo filmaša svojoj kćeri (Lettre d’un cinéaste à sa fille)' iz 2000., koji ćemo prikazati na Kratkom utorku, 'Sanjajući filmovi (Les films rêvés)' iz 2009., dobitnik dvije nagrade na festivalu Cinéma du Réel u Parizu 2010., i 'Druga noć (La Deuxième Nuit)' iz 2016., koji ćemo vidjeti na Akademiji dramskih umjetnosti u ponedjeljak 14.5. Uz njega će autor održati i kratko predavanje o svom dokumentarističkom radu.


Pismo filmaša svojoj kćeri

'Pismo filmaša svojoj kćeri' autor opisuje kao 'zaigrani i osobni film u formi pisma koji isprepliće mnoštvo naracija kao i različitih filmskih tekstura, tj. knjigu slika i priča koje redatelj želi ispričati'. Ovaj filmski anagram većinom snimljen s 8mm kamerom, dobitnik druge nagrade na festivalu DOK Leipzig 2001., zapravo je poetski odgovor na pitanje autorove kćeri: 'Zašto nisi nikad snimio film za mene?'. U njemu autor kombinira svoje putopisne zapise, od Irana do Praga, snimke pekara iz ulice u kojoj živi, predmeta iz svog djetinjstva, ali i novosnimljene kadrove koji oponašaju estetiku nijemog filma. U svom emotivnom, ispovjednom komentaru daje životne savjete kćeri, ali i promišlja mogućnosti snimanja filma i objašnjava svoju estetiku. Na taj način stvara snoliki prikaz svijeta u kojem živi, ali i sebe kao autora i čovjeka.


Pismo filmaša svojoj kćeri

Film 'Druga noć' nastao je nakon smrti autorove majke, a u njemu Pauwels pokušava shvatiti koliko je njen nestanak promijenio njegovu viziju svijeta. To je za njega i prilika da preispita svoj odnos s tom osobom, odnos koji ga je učinio slobodnim pojedincem, kako čovjekom tako i filmašem. Film je prošle godine prikazan na nizu svjetskih festivala, a na festivalu Punto de Vista u Pamploni osvojio je nagradu Jean Vigo.


Pismo filmaša svojoj kćeri

Kratki film 'To Split or not to Split' na temu izbjeglištva rezultat je rada na pretprošlogodišnjem rezidencijalnom boravku u Splitu u organizaciji Udruge KURS, a govori o Pauwelsovim viđenjima boravka u tom gradu.


Pismo filmaša svojoj kćeri

Osim svog rada na etnografskim dokumentarcima i 'Trilogiji kolibe', Pauwels je poznat i po svojim plesnim filmovima - videima, koje je snimao u osamdesetima. U njima je također ispitivao odnos između redatelja i subjekta, kao i odnos između snimljene plesne izvedbe i smontiranog filma. Izbor njegovih najpoznatijih plesnih filmova moći ćete vidjeti na Akademiji dramskih umjetnosti u srijedu 16.5., uz autorovo predavanje o tom dijelu njegovog stvaralaštva.

Program se održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza, u suradnji s Akademijom dramske umjetnosti u Zagrebu. Ulaz na njega je 10 kn (za Kratki utorak u kinu Tuškanac, ulaz na ADU je besplatan). Filmovi imaju engleske titlove, a puštamo ih s digitalnih formata (vidi raspored).

Raspored programa:

Ponedjeljak 14.05.
ADU (dvorana 016 u podrumu)
18:00 Druga noć (La Deuxième Nuit), 2016., 75 min, DVD 
19:15 predavanje o dokumentarnom radu Erica Pauwelsa

Utorak 15.05.
Kratki utorak - Kino Tuškanac
21:00 To Split or not to Split, 2017., 8 min., HD file
Pismo filmaša svojoj kćeri (Lettre d’un cinéaste à sa fille), 2000., 47 min., HD file

Srijeda 16.05.
ADU (dvorana 016 u podrumu)
16:00 Violin Fase, 1985., 12 min, DVD
Tri Brahmsova mađarska plesa (Trois danses hongroises de Brahms), 1990., 10 min, DVD
Licem u lice (Face à face), 1988. 40 min, DVD
17:00 predavanje o radu na plesnim filmovima Erica Pauwelsa

09.05.2018.