KRATKI UTORAK U NARATIVNIM LABIRINTIMA MIGUELA GOMESA

U utorak 12. rujna u 20h u kinu Tuškanac u Zagrebu na Kratkom utorku biti će prikazano šest filmova portugalskog majstora miješanja fikcije i dokumentarnog, Miguela Gomesa.
Ovaj bivši filmski kritičar prije nego što je postao jedan od najcjenjenijih evropskih redatelja sa svojim dugometražnim djelima 'Our Beloved Month of August', 'Tabu' i 'Arabian Nights', snimio je nekolicinu sjajnih kratkih filmova koji su harali poznatim festivalima. U tim, kako ih autor naziva 'glazbenim komedijama', Gomes se na svoj nepretenciozni način bavio tinejdžerskim ljubavnim trokutima (dirljivi 'U međuvremenu'), obiteljskim proslavama Božića (veseli 'Božićni inventar'), odraslima koji žele opet biti djeca (superporemećeni 'Kalkitos'), pa čak i životom Svetog Franje Asiškog (genijalna 'Pjesma stvorenja'). Dobri poznavatelji Gomesove filmografije znaju da mnogi njegovi dugi filmovi djeluju kao skupovi ideja za kratke (posebno njegov posljednji film 'Arabian Nights' - šestosatni triptih sastavljen od 40-minutnih epizoda). Evo prilike da vidimo kako je to izgledalo kad su autorove kratke ideje bile realizirane - u kratkoj minutaži!


Miguel Gomes

Filmovi Miguela Gomesa često imaju bizarne teme i motive, divlju i vijugavu strukturu i neukrotivu maštu. Osebujni su, inovativni, zaigrani, anarhični i apsurdni. Gomes zanemaruje narativne konvencije i postojeća pravila igre, upotrebljavajući naizmjence razna izražajna sredstva i trikove iz riznice filmske povijesti, kao i napajajući se na nepresušnom vrelu narodnih priča i bajki. Često se igra s vremenskim slijedom, vješto zamagljuje granice između fikcije i dokumentarnog i skače iz žanra u žanr, najčešće mjuzikla, komedije i melodrame, ali ne propuštajući se baviti i društveno - političkom situacijom u Portugalu, pa i šire.

Prvi film u programu 'U međuvremenu (Entretanto)', Gomesov kratki debi iz 1999., naizgled je klasična priča o tinejdžerskom ljubavnom trokutu između dva dječaka i androgene djevojke. Oni kruže jedni oko drugih za vrijeme treninga ragbija i na tulumu na bazenu, a past će i prvi poljupci. No, još od početka Gomes ih snima isključivo u krupnim i srednjim planovima, s čime naglašava svoju fascinaciju fragmentiranjem situacija koje prati. Stvari će začiniti i soundtrack koji uključuje The Kinks, Doris Day i Raya Conniffa.


U međuvremenu

'Božićni inventar' ('Inventário de Natal') je po riječima autora 'lažna animirana polufikcija o djeci koja idu rat, sviraju glazbu i preuzimaju kontrolu nad svijetom odraslih'. Film koji počinje s bajkovitim riječima 'nekad, u davno doba...', da bi ih prekinuo kadar s akcijskom figuricom Supermena, napravljen je u formi lažnog dokumentarca, iz perspektive klinaca koji sudjeluju u obiteljskoj Božićnoj proslavi.


Božićni inventar

Posljednji film iz prvog dijela programa 'Iskupljenje' (Redemption) Gomesov je najpolitičniji film, u kojem se uz prizore iz mnoštva arhivskih snimki čuju dijelovi osobnih pisama četvero poznatih suvremenih političara desne provinijencije koji u prvom licu progovaraju o djetinjstvu, ljubavi, roditeljstvu... Naravno, radi se o još jednoj autorovoj 'prevari', budući da je sadržaj pisama napisao sam, uz pomoć svoje stalne suradnice Mariane Ricardo.


Iskupljenje


Iskupljenje

Drugi dio programa otvorit će film '31', poznat i pod imenom '31 znači nevolju'. U ovoj posveti nijemim filmovima momak i djevojka će nakon lekcije tenisa krenuti u avanturu, koja jednako ima veze s 'Čarobnjakom iz Oza' kao i s Revolucijom karanfila iz 1974. koja je označila kraj diktature u Portugalu.

Tu je i 'Kalkitos', groteskni crno-bijeli nijemi mjuzikl (da, dobro ste pročitali) u kojem glavni likovi, dječaci koji izgledaju kao odrasli ljudi, pa se zbog toga ne mogu sprijateljiti s pravom djecom, imaju problema s komuniciranjem. Kao i u mnogim svojim filmovima Gomes zapravo kroz njih opisuje sebe - dječaka koji ne želi odrasti.


Kalkitos

Posljednji film koji ćemo prikazati je i najpoznatiji od svih - 'Pjesma stvorenja' ('Cântico das Criaturas') iz 2006., prikazan na 50-tak svjetskih festivala, između ostalih u Locarnu, Oberhausenu i na Viennaleu. Radi se o svojevrsnoj ekranizaciji jedinog djela koje je sv. Franjo sastavio na starotalijanskom jeziku. Pjesma je odraz Franjine ljubavi prema prirodi i životinjama, a ispjevao ju je pred kraj života kad je bio bolestan, bespomoćan i gotovo slijep.
Gomes kombinira snimke šetnje kroz suvremeni grad napravljene s 8mm kamerom, s prikazom božićnih jaslica s naivnom kartonskom scenografijom. Tu je i sv. Franjo koji je izgubio pamćenje, a i životinje koje se natječu za njegovu naklonost...


Pjesma stvorenja

'Ne vjerujem da su ljudi roboti. Mislim da u filmovima treba probati biti osoban, i duboko i potpuno se izložiti gledateljima, čak i kad se neki od njih neće moći povezati s nadrealnim svemirom u kojem živim.' - Miguel Gomes

Program organiziramo u suradnji sa Slovenskom kinotekom i ljubljanskim festivalom kratkog filma FeKK. Svi filmovi imaju engleske titlove, a puštamo ih s 35mm kopija. Ulaz je 10 kn.

Raspored programa:
20:00 I. dio (73 min)
U međuvremenu (Entretanto), 1999., 25 min, 35mm
Božićni inventar (Inventário de Natal), 2000., 23 min, 35mm
Iskupljenje (Redemption), 2013., 25 min, 35mm

pauza 10 min

21:30 II. dio (70 min)
31, 2001., 27 min, 35mm
Kalkitos, 2002., 19 min, 35mm
Pjesma stvorenja (Cântico das criaturas), 2006., 24 min, 35mm

07.09.2017.