Nastava filmske umjetnosti

Preko Tuškanca do Makedonije

Prijateljstvo profesorice hrvatskog jezika i medijske kulture u zagrebačkoj XIII. gimnaziji (jednoj od rijetkih srednjih škola u Hrvatskoj gdje uopće postoji, zahvaljujući njoj, razvijen odnos prema medijskoj kulturi) Ane Đordić i filmske montažerke i docentice na Akademiji dramske umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu Jelene Modrić (koja se renesansno polivalento bavi sveučilišnom nastavom, filmskom montažom i  širenjem medijske kulture, a još i izvrsno svira flautu) datira od 2011. godine. Na Školi medijske kulture Dr. Ante Peterlić već su više godina voditeljice metodičkih vježbi za nastavu filmske umjetnosti u srednjim školama na Drugom stupnju seminara medijske kulture, a od 2013. godine drže nastavne blokove naslovljene Filmska umjetnost u kinu Tuškanac, namijenjene prvenstveno učenicima srednjih škola. Filmska nastava obuhvaća teoriju filma, analizu pojedinih ostvarenja, njihovih žanrovskih odrednica, značajki filmskih rodova ili upoznavanja stilskih razdoblja u povijesti filma, a poslije projekcije polaznici i voditelji raščlanjuju karakteristike filma, poput kamere, montaže, glazbe ili glume.

U travnju 2015. održan je i nastavni blok namijenjen posebno profesorima, koji su  najvažniji faktor pri uvođenju nastave filmske umjetnosti u srednje škole. Medijska kultura uvrštena je u program hrvatskog jezika u osnovnoj školi, iako u pravilu ovisi o dobroj volji nastavnika, a u srednjim školama je to još uvijek veoma rijetka pojava. Hrvatski filmski savez uputio je zbog toga poziv profesorima hrvatskog jezika i svim zainteresiranima za sudjelovanje u programu nastave Filmska umjetnosti u kinu Tuškanac kako bi potpomogao usvajanje audiovizualne pismenosti i medijske kulture u srednjoškolskom obrazovanju. Odazvali su se profesori iz zagrebačke XIII. gimnazije, Gimnazije Karlovac, zagrebačke Škole primijenjene umjetnosti i dizajna, Klasične gimnazije Zagreb, Poljoprivredne škole u Zagrebu, zagrebačke X. gimnazije Ivana Supeka te dvije profesorice iz Zadra. Tražila se aktivna uloga polaznika u svim fazama, a sve je rezultiralo prijedlogom da se s ovakvom praksom nastavi i ubuduće te da se napiše udžbenik, ili bar skripta, o metodologiji ovakve nastave.      

Ove je godine uz tradicionalni zimski i proljetni termin nastave za učenike i profesore  uveden i treći, jesenski koji je održan od 29. kolovoza do 2. rujna, a među četrdesetak polaznika bili su opet učenici zagrebačke Klasične gimnazije, V., X., XIII. (kojih je bilo najviše), XV. I XVI. gimnazije, Prehrambeno-tehnološke-nutricionističkog smjera, Škole za umjetnost, dizajn, grafiku i odjeću Zabok, Srednje škole ban Josip Jelačić Zaprešić, 2. ekonomske škole Zagreb, Srednje škole primijenjene umjetnosti i dizajna u Zagrebu i još nekih, ali i jedna učenica osnovne škole, dvoje studenata i troje profesora osnovnih i srednjih škola s Korčule i iz Zagreba.

Gostujući su predavači bili tajnica HFS-a Marija Ratković Vidaković koja je govorila o filmskoj produkciji te polaznice XVIII. škole medijske kulture Dr. Ante Peterlić Margareta Đordić i Petra Bjelajac koje su govorile o Formanovom filmu Kosa

Višegodišnja suradnja HFS-a s festivalom Giffoni Makedonija omogućila je da listopada ove godine na njemu sudjeluje dvoje najaktivnijih polaznika, Ida Klemenčić iz XV. gimnazije i Mihael Tomić, maturant XIII. gimnazije.

Jesenski je nastavni blok završen u petak, 2. rujna, a idući, zimski najavljen je već za dan poslije Nove godine, 2. siječnja i potrajat će idućih pet dana, do 6. siječnja.

Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com

05.09.2016.