Nastava filmske umjetnosti za srednjoškolce

Filmski poljubac

Za film zainteresirani učenici (i nekoliko profesora) iz čak devet zagrebačkih gimnazija i jedne karlovačke, kao i njihovi kolege iz zagrebačke grafičke odnosno građevinske škole pa dvoje učenika iz Njemačke odnosno Irske i dvoje s Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, sve skupa između tri ili četiri prosječno popunjena razreda, bili su sudionicima proljetnog izdanja Nastave filmske umjetnosti u kinu Tuškanac za srednjoškolce, koju su od 21. do 25. ožujka vodile Ana Đordić, profesorica hrvatskog jezika i medijske kulture iz XIII. gimnazije i doc. art. Jelena Modrić, asistentica na Akademiji dramske umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu i filmska montažerka. Činjenica da se Nastava održavala (kao i uvijek) u vrijeme školskih praznika daje joj posebnu težinu jer dokazuje da mnogi učenici veoma rado svoje slobodno vrijeme posvete učenju i stjecanju novih znanja, samo ako su im prezentirana na zanimljiv, duhovit, sadržajan i pametan način.

Sastavljena od niza stručnih razgovora voditelja, gostiju i sudionika, najava filmova koje će zajedno pogledati (ove su godine na programu bili Privedite osumnjičene Bryana Singera, nastao 1995., svevremenski klasik Charlie Chaplina Moderna vremena, radionički film Soba 205 nastao na Školi medijske kulture Dr. Ante Peterlić, jedan od najboljih domaćih filmova svih vremena H-8 Nikole Tanhofera po scenariju Zvonimira Berkovića, snimljen daleke 1958. te Društvo mrtvih pjesnika Petera Weira iz 1989., s izvrsnim Robinom Williamsom u ulozi profesora kakvim bi mnogi učitelj  htio biti, ali rijetkima to uspije, pa ih baš po tome zauvijek pamtimo) i njihove analize poslije projekcija, uz ukazivanje na posebne vrijednosti te žanrovskih i drugih odrednica svakoga od njih, Nastava filmske umjetnosti opravdala je visoka očekivanja, a njeno je novo izdanje dogovoreno za sam kraj kolovoza.


Photo by Mateja Ilijašev

Svojevrsni je limelight ovoga puta bilo izlaganje prof. dr. Nikice Gilića, s Katedre za filmologiju pri Odsjeku za komparativnu književnost Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu te profesora na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu, o filmologiji. Šarmantnim je i slikovitim predavanjem, navodeći brojne primjere i ukazujući na usporednost ili komparativnost kao metodu zaključivanja, prof. Gilić upozorio na važnost filmologije koja se prvenstveno bavi teorijom i poviješću filma, ali isto tako istražuje sve moguće oblike utjecaja života na film i filma na život, a zahtijeva široku kulturu, mnogo čitanja i sveobuhvatni pristup od onih koji se njome žele baviti. U nešto više od stotinu i dvadeset godina postojanja film je na razne načine utjecao na društvo u cjelini, donio mnoge nove pojmove (već bi bilo dosta da nas je upoznao sa značenjem (i izvedbom!) filmskog poljupca), a iznad svega nas naučio (upozorio, uplašio, razgalio…) nekim novim oblicima i vrstama međuljudskih odnosa. Treba li naglasiti da je prof. Gilić dobio aplauz na otvorenoj sceni!

Od ove je Nastave uvedena novina da dva najbolja polaznika (ovoga su puta to Patrik Mustać i Bartol Babić Vukmir) sudjeluju na Videoradionicama za djecu i mladež koje se od 24. do 31. srpnja održavaju u Nacionalnom centru tehničke kulture u Kraljevici, a organizirane su kao od ideje do realizacije radionica za igrani i  dokumentarni film (za osnovnoškolce) odnosni animirani i eksperimentalni film (za učenike srednjih škola).

Nastava filmske umjetnosti u kinu Tuškanac za srednjoškolce održava se u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza, uz financijsku podršku Hrvatskog audiovizualnog centra, Hrvatske zajednice tehničke kulture i Grada Zagreba, a od ove godine i uz pozitivno mišljenje Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta RH.

Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com

30.03.2016.