Projekt Fred&school

Film i radio

Međunarodni projekt Fred&school nastao je u okviru programa Kreativna Europa, a nositelj mu je europski višejezični internetski Fred film radio čija je temeljna zadaća razvoj i unapređenje filmske pismenosti i interkulturalnoga dijaloga. Projekt financira Europska unija, a partneri su mu u nas HRT Akademija i PO Djeca i mladi. U projekt su uključeni učenici iz Francuske, Islanda, Italije, Njemačke, Rumunjske, Španjolske i Velike Britanije, a iz Hrvatske osnovne škole Sveti Petar Orehovec, s voditeljicom Stojankom Lesički i dvadeset i tri učenika te zagrebačke škole Lauder Hugo Kon s voditeljem Tomislavom Šimićem i šest učenika, Rudeš s voditeljicom Mirjanom Jukić i deset učenika i Malešnica s voditeljicom Brankom Janković Kursar i šesnaest učenika odnosno Centar za odgoj i obrazovanje Dubrava s voditeljicom Tatjanom Tarandek.     

Zamisao je projekta dovođenje europskog filma u osnovne škole odnosno pokretanje dijaloga s učenicima završnih razreda osnovnih škola, uglavnom od 14 do 16 godina, o mogućnostima i oblicima govorenja o filmu radijskim jezikom. Ispreplitanje dva medija posebno je zanimljivo u ovom uzrastu, a komentari i polemike pokazuju njihovu visoku motiviranost. U određenim terminima uključuju se na šifrom zaštićeni  link, nedostupan drugim gledateljima, na kojem istodobno, u svih osam zemalja, gledaju isti film, popraćen i edukativnim radijskim prilozima. Ne znaju unaprijed koji će to film biti, ali svi su filmovi pomno odabrani i nagrađeni nagradom Lux koju za unapređenje svijesti o ljudskim pravima dodjeljuje Europski parlament. Filmovi se prikazuju na izvornom jeziku, s pripadajućim prijevodima, ali se vodilo računa i o učenicima oštećena sluha i/ili vida pa je projekt u potpunosti inkluzivan. Nakon gledanja i slušanja, učenici uz aktivno vođenje svojih mentora iznose vlastito mišljenje o poruci filma ali i o svim drugim aspektima, od kamere i montaže do zvuka ili režije, pa i o raznim kulturološkim i drugim osobitostima iz pojedinih zemalja, a zatim ta razmišljanja uobličavaju u kratku radijsku emisiju, na svojem te na engleskom jeziku, koje dostavljaju Fred film radiju. Osim objavljivanja na tom radiju, prilozi učenika iz Hrvatske emitiraju se i na Hrvatskom radiju.

Razmjenom mišljenja i stavova o ovim pitanjima, a posebno o četiri dominantne teme koje su postavljene uza svaki od četiri prikazana filma, uspostavlja se interkulturalni dijalog i pobliže upoznaju drugačije sredine i promišljanja. Uz to, učenici ovladavaju dodatnim znanjima o filmu, njegovim dosezima i mogućnostima ali i kreaciji, a aktivno uče i o mediju radija, snimaju svoje priloge i uspoređuju ih s prilozima vršnjaka iz drugih zemalja. Za sve je naravno neophodna opsežna priprema koju obavljaju voditelji, po mogućnosti pedagozi medijske kulture.          

Projekt, koji provodi Autonomno Sveučilište iz Barcelone, pokrenut je u ožujku ove godine, a završava u lipnju, kada će se sumirati rezultati. Uz analizu razine filmske i medijske pismenosti među vršnjacima u Europskoj uniji, projektom se uspostavlja svojevrsna mreža obrazovnih institucija koja može rezultirati i drugim oblicima suradnje, a rezultate će između ostalih koristiti Europska komisija pri koncipiranju i razvoju politike unapređenja europske kinematografije.

Ne bi bilo loše da ih koriste i domaće institucije, jer vrijedi osluhnuti kako razmišljaju mladi, posebno oni koji su se već dokazali kao autori medijskih ostvarenja i prava su budućnost hrvatskog (i šire!) medijskog prostora i djelovanja.

Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com

27.05.2015.