Novosti

Facebook HFS
19.04.2016.
Projekcija u Tuškancu
Generacija '68.

Prije deset, u nedjelju navečer, metropola svih Hrvata prilično je pusta. Da nema radnika koji upravo dovršavaju rekonstrukciju tramvajske pruge na križanju IIice i Frankopanske, pa mirisom istopljene smole i užurbanim žamorom (vitlaš pos'o uz koji se ne divani) ispunjavaju noć, i saksofonista koji sjedeći na trotoaru, na uglu s Gundulićevom, prosipa svoje duboke tonove, sve bi se svelo na onih pedesetak prolaznika. Mladi još nisu ni izašli, drže se ne tako dugotrajnog običaja zamjene dana za noć i misle da nema provoda bez umjetne rasvjete, rijetki stariji, koji se drže jedno za drugo jer su već malo nestabilniji na nogama, a i te stalne rekonstrukcije stvaraju svakojake prepreke pri hodu, zabrinuti kako je već jako kasno žure doma, a samo je generacija '68. tu negdje, na ulici, previše živahna (dobro se drži!) da bi se pomirila sa stvarnošću, a nedovoljno moćna da bi ju promijenila. I, sve ih je manje.

O tome Nenad Puhovski govori u svom dokumentarcu Generacija '68., koji je nastajao dobrih šest godina, ako je riječ samo o procesu snimanja i montaže, a skoro pola stoljeća kada mislimo na ljude i događanja koji se u njemu spominju. Zbog svega toga je film šaren, poput života, ne samo zbog dijelova snimljenih raznim kamerama i u razna vremena, crno-bijelo i u boji (ako smo dobro zapamtili, spominje se čak šesnaest ili osamnaest formata koje je trebalo ujednačiti da bi stvorili harmoničnu cjelinu), nego i zato što u njemu ima i malo obiteljskog i autobiografskog filma, koji je po naravi nježan i nostalgičan, pa malo filma ceste, s kadrovima snimljenim u Torontu i drugdje, pa prijateljskih razgovora, snimljenih u javnim i privatnim prostorima, od Slavenke Drakulić i Jagode Kaloper, u njihovim domovima do Dalibora Martinisa, dok u sklopu performansa pali auto u dvorištu u Šubićevoj, nakon što ga je obilno polio benzinom, ili Rajka Grlića, kadriranog tako da mu, dok priča o svojim uspomenama, Motovun poput neke krune visi nad glavom.

Puhovski je rano dobio poklonjenu prvu kameru, osmicu, pa je još kao mladić stao bilježiti sve što mu je bilo zanimljivo, i od tih slučajnih filmskih zabilježbi već sa petnaest stigao do svog prvog filma. Fasciniranost životom dovela ga je na studij sociologije i filozofije ali i filmske režije, a nije prestala sve do danas, i do osnivanja Factuma i pokretanja ZagrebDox-a..       

Sat i pol Generacije '68. brzo protekne, jednima u prisjećanju događanja u kojima su i sami sudjelovali ili ih oblikovali (bilo je uzbudljivo na nedjeljnoj projekciji u Tuškancu vidjeti neke od protagonista filma), a posebno u njihovu procjenjivanju s polustoljetne distance, drugima u otkrivanju onoga što je bilo i o čemu svi imamo nekakva saznanja, često sigurno maglovita i nepotpuna.

Temeljno je pitanje koje film postavlja što je ostalo od '68. danas, koliko su njene ideje i poruke bile i ostale univerzalne po snazi i uvjerljivosti, a koliko ostvarive, i u vrijeme nastanka i posebno danas. Evidentna je bila snaga i želja za revolucionarnim promjenama kojima bi se ostvario za sve bolji svijet, ona poruka budimo realni, tražimo nemoguće. Ali, čak i djeca ondašnjih kreatora boljeg svijeta danas priznaju da su im tadašnje ideje shvatljive, ali i pomalo daleke.

U tim ciklusima u kojima živimo, u rilkeovskim  kruzima koji se šire, svaka generacija ima pravo (i dužnost!) odsanjati neki svoj san. Današnja svoj, a generacija '68. posve drugačiji i osebujan i neponovljiv, svoj. To je prava poruka Generacije '68.

Duško Popović
popovicdusko@yahoo.com

Predstavljanje rada Hrvatskog filmskog saveza u sklopu seminara u Crnoj Gori

U sklopu seminara Recollecting the Future, koji se od 16. do 22. travnja održava u Petrovcu na crnogorskoj obali, predstavljen je rad Hrvatskog filmskog saveza... »više

PREDSTAVLJANJE MONOGRAFIJE BERKOVIĆ I FILMSKA VEČER POSVEĆENA AUTORU RONDA

Kino Tuškanac, 20. travnja 2016., 19. 00 i 21.00
Sedam godina poslije smrti Zvonimira Berkovića, kazališnog i glazbenog kritičara, filmskog scenarista, redatelja i publicista te nedvojbeno jednog od najvećih erudita i najlucidnijih intelektualaca novije hrvatske povijesti... »više

Škola dokumentarnog filma

Petogodišnjak(inja)

U subotu, 16. travnja u zagrebačkom kinu Grič održana je svečana projekcija filmova nastalih na ovogodišnjoj, petoj po redu Školi dokumentarnog filma koja je potrajala dobrih šest mjeseci, od 2. listopada prošle do 26. ožujka ove godine... »više

Filmski programi u kinu Tuškanac od 18. do 24. travnja

Od recentnih oskarovaca do filmske klasike

U novom filmskom tjednu kina Tuškanac prikazuju se dva ovogodišnja oskarovska naslova: američki Spotlight i mađarski Saulov sin... »više