Zapis

Facebook HFS
51
2005
51/2005
Mozaik
3. Tabor film festival

Tabor Film Festival (TFF), međunarodni festival kratkometražnoga filma, treći je put održan na staroj povijesnoj lokaciji dvorca Veliki Tabor od 12. do 17. srpnja. Festivalski program brojio je  više od sedamdeset filmova raspoređenih u deset cjelovečernih programa u međunarodnoj konkurenciji, retrospektive kratkometražnih filmova uglednih domaćih i stranih autora (Branko Ivanda, Nicole Hewitt, Károly Ujj Mészárosa) te  prezentacije domaćih i stranih međunarodnih festivala (RAF, Interfilm Berlin, Going Underground). Novost festivala bio je program domaće konkurencije i online konkurencija filmova do 6 minuta, kojoj je pokrovitelj T-portal. Međunarodni žiri u sastavu Ujj Mészáros Károly, Christian Gesell, Ivan Ramljak odlučio je da je najbolji film festivala (Grand Prix Veronikina lubanja) singapurski film Rođendan (Sheng Ri, Bertrand Lee, 2004), najbolji igrani U mraku (Dans l'Ombre, Olivier Masset, Depasse, Francuska/Švicarska/Belgija, 2004), najbolji dokumentarni .cez / .nijnok / .tibbar(Leo Wentink, Nizozemska, 2004), a najbolji animirani Konačno rješenje (A Final Solution, Phil Mulloy, Velika Britanija/Njemačka, 2004). Najboljim domaćim filmom domaći žiri (Krešimir Končevski, Ida Prester i Miroslav Sikavica)  proglasio je Posljednji zaljev Panonskoga mora Ljiljane Šišmanović (2002), dok je nagrada publike pripala  belgijskom igranom filmu Alice i ja (Alice et moi, Micha Wald, 2004). Nagrada T-portala pripala je njemačkom eksperimentalnom filmu 11 Meter Floriana Langankea (2005).

'HRVATSKI' WELLES U LOCARNU

Hrvatski dokumentarni film Druga strana Wellesa, redatelja Daniela Rafaelića i Leona Rizmaula, nastao u produkciji Dokumentarnoga programa HRT-a, prikazan je na 58. međunarodnom filmskom festivalu u švicarskom Locarnu (3-13. kolovoza 2005). Film o Wellesovu životu i radu u Hrvatskoj sastavljen je od arhivske građe i svjedočanstava ljudi koji su s njim radili, a o njegovu boravku u Dalmaciji 1967/1968, u vrijeme dok je snimao nedovršeni film Dubina, autori su govorili pred publikom u Locarnu.

MOTOVUN U ZAGREBU

Početkom kolovoza, zagrebačko kino Tuškanac otvoreno je na tri dana zbog revije filmskih uspješnica s filmskog festivala u Motovunu. Od 4. do 6. kolovoza prikazano je šest kratkih filmova: Bert Prentice (Kevin Nibley, SAD, 2005); Guard Dog (Billy Plymton, SAD, 2005);  Don Quijote in Jerusalem (Dani Rosenberg, Izrael, 2004), A Place in the Sun (Rachid Boutounes, Maroko/Francuska, 2004), My Parents (Neele Sean Vollmar, Njemačka, 2003), 7:35 in the Morning (Nacho Vigilando, Španjolska, 2003) te šest cjelovečernjih: The Yes Man (Crhis, Smith, Dan Ollman, Sarah Price, SAD, 2003); Monderlay (Lars von Trier, Danska, 2005); Darwin's Nightmare (Hubert Sauper, Austrija/Francuska/Belgija, 2004); My Summer of Love (Pawel Pawlikowski, Velika Britanija, 2004); Bal-can-can (Darko Mitrevski, Makedonija/Italija, 2005) i Death of Mr Lazarescu (Cristi Pulu, Rumunjska, 2005).  

VISURA APERTA MOMIANO 05

U istarskom gradu Momjanu, u suorganizaciji Hrvatskoga filmskog saveza, održan je od 7. do 14. kolovoza Festival vizualnih i audiomedia Visura aperta Momiano 05. Riječ je o multimedijalnom projektu u međunarodnom okviru, koji predstavlja suvremeno stvaralaštvo mlađe generacije umjetnika,  s idejom da prikaže «otvorenost granica vizualnih i audiomedija paralelno s različitostima i suživotom na kulturno-socijalnom planu kroz njihovu interakciju (spoj dijaprojekcije i slikarskog rada, te različitih materijala, ozvučivanje slika, komunikacija radova s prirodom i arhitekturom vidljiva u ideji i izlaganju rada – prozori i unutrašnjost kuća, ulice, trgovi itd.)

U okviru festivala djeluje i multimedijalna radionica koja formalno istražuje prostore komunikacije različitih umjetničkih medija, a sadržajno socijalni sustav vrijednosti i odnosa unutar njega (probleme izolacije i komunikacije, marginalizacije i centraliziranosti, kompromis, fleksibilnos i otvorenost unutar društvenih struktura).

Radionica (Laboratorio) ubacuje umjetnika – opremljena vlastitim idejama, kulturnim i edukacijskim nasljeđem – u proces upoznavanja s novim i različitim načinima mišljenja i umjetničkog djelovanja. Radovi nastali u momjanskom Laboratoriju produkt su reakcije na novi, drugačiji kontekst – osobe, radove i sredinu. Cilj Laboratorija je otvorenost prema novom i razumijevanje različitosti.»

Program ovogodišnjega festivala u Momjanu priredile su kustosice Davorka Perić Vučić-Šneperger i Nicole Hewitt, u kojem su, među ostalim, prikazani videoradovi Nine Kurtela i Albana Muje, Zoltana Totha, Matije Debeljuha, Nine Bešlić, Davida Maljkovića, Lale Raščić, Ane Bilankov, Ante Božanića, Marka Ercegovića, Ivane Jelavić, Luka Piplice, Ivone Vlašić, Fedora Vučemilovića, Tine Gverović i drugih.

Posljednji dan festivala održana je i zajednička izložba najboljih radova Laboratorio Momiano / Laboratorio Bambini 05.    

PRVI FESTIVAL LIBERTAS

Potkraj kolovoza Hrvatska i grad Dubrovnik dobili su još jedan u nizu međunarodnih filmksih festivala. Zamišljen, prema riječima direktorice  Mirjane Pećine, kao «odgovor na potrebe stranih producenata i distributera za novim lokacijama i festivalima», prvi Libertas održan je od 26. do 30. kolovoza 2005. kao projekt istoimene neprofitne udruge iz Dubrovnika. 

U službenom dijelu programa festival je prikazao 35 cjelovečernjih, dokumentarnih i kratkih filmova nezavisne produkcije iz cijeloga svijeta i Hrvatske, a dodijeljene su i nagrade najboljima u trima kategorijama, o kojima je odlučivao međunarodni ocjenjivački sud u sastavu: Tom Rosenberg (producent Eastwoodova filma Djevojka od milijun dolara), Trevor Groth (direktor programa filmskih festivala Sundancea i CineVegas), Mike Goodridge (glavni urednik losandželeskog izdanja lista Screen International, hrvatski redatelj Vinko Brešan i producent Albert Kapović.

Što je Iva snimila 21. listopada 2003 redatelja Tomislava Radića proglašen je najboljim cjelovečernjim igranim filmom, meksički film Victoria Para Chino (r.: Cary Fukunage) najboljim kratkim filmoma, a nagradu za dokumentarac, kao i nagradu publike, dobio je američki film Vlak za Seul redatelja Jima Butterwortha, Lise Sleeth i Aarona Lubarksya.

RIJEČKI PERFORMANS LAUERA/GOTOVCA

U prostoru riječkoga Kluba Palach nastupio je 26. kolovoza Antonio Lauer, nekoć Tomislav Gotovac, s performansom Točno u ponoć. Performansu je prethodila videoprojekcija filma Plastični Isus uz kratku popratnu najavu sama Tomislava Gotovca.

NOVI MEĐUNARODNI NASTUPI BUNARMANA

Dokumentarni film Bunarman redatelja Branka Ištvančića, nastao u produkciji Dokumentarnog programa HRT-a 2003, nagrađivan nagradama za najbolji dokumentarni film i najbolju režiju u Hrvatskoj i inozemstvu, nastavio je uspješan pohod po međunarodnim festivalima. Pozvan je na još dva međunarodna filmska festivala. Uvršten je u konkurenciju za nagrade Međunarodnoga festivala kratkog filma Imaginaria, koji se od 1. do 7. kolovoza održava u Italiji, te u konkurenciju za nagradu Međunarodnoga kratkometražnog filma u Teheranu (15-20. studenog). Film je u kolovozu pozvan na festival Libertas u Dubrovniku (26-30. kolovoza), a u studenom na američki putujući Margaret Mead Film & Video Festival (3-13. studenog).

DINAMIČAN RUJAN TRBULJAKOVA DUPLEXA 

Najbolji hrvatski animirani film u prošloj godini, Duplex Gorana Trbuljaka, prikazan je samo tijekom protekloga rujna na četiri međunarodna festivala: 12th International Animated Film Festival KROK (19. rujna – 1. listopada 2005) na brodu Princess of Dniepar, koji plovi od Kijeva do Odesse; International Short Film Festival in Drama (Grčka, 18-24. rujna); MAGMA International Short Film Festival (Italija, 15-17. rujna); 9th ISMAILIA International Film Festival (Egipat, od 10-17. rujna). Osim toga, u studenom će biti istodobno prikazan na dva festivala u Španjolskoj – L’Alternativa festivalu u Barceloni i u Madridu na Madrid Experimental Cinema Week.

DALIBOR MARTINIS U NEVADI

Naš ugledni multimedijalni umjetnik Dalibor Martinis predstavlja se u Renu, Nevada video/web-instalacijom pod naslovom Krajolik promjenjivog rizika/ Variable Risk Landscape. Izložba je postavljena od 20. kolovoza do 27. studenog 2005. u Media Gallery, Nevada Museum of Art (NMA), a bavi se istraživanjem i ispitivanjem odnosa između umjetnosti, prirode i novca.

TJEDAN HRVATSKOGA FILMA U CHICAGU

U okviru Tjedna hrvatskog filma u Chicagu tijekom protekloga rujna prikazani su Konjanik, redatelja Branka Ivande, Oprosti za kung fu Ognjena Sviličića i Kraljica noći redatelja Branka Schmidta, Ta divna splitska noć redatelja Arsena Antona Ostojića, Što je Iva snimila 23. listopada 2003. Tomislava Radića te Duga mračna noć Antuna Vrdoljaka. Tjedan hrvatskog filma organizirali su Ministarstvo kulture RH, Ministarstvo vanjskih poslova i europskih integracija, Generalni konzulat RH u Chicagu te The School of the Art Institute of Chicago u suradnji s American Cinematheque.

ŠESTI DANI FILMA U ŠIROKOM BRIJEGU

Film Kutak za sporni trenutak mladoga sarajevskog redatelja Džemala Šabića pobjednik je 6. dana filma, festivala dokumentarnoga filma ‘s mirisom Mediterana’ u Širokome Brijegu (8-10. rujna 2005). Tako je odlučio žiri 6. dana filma (Asaf Džanić, Janko Heidl i Ognjen Sviličić) jer riječ je o «odličnom spoju bizarnog komadića suvremene stvarnosti u jednoj zemlji, u ovom slučaju Bosni i Hercegovini, sa živom, dinamičnom formom, kroz koju osjećamo energiju jednog mladog auora». U konkurenciji je inače prikazan 21 dokumentarac iz osam zemalja (Španjolske, Grčke, Libanona, Italije, Turske, Srbije i Crne Gore, Hrvatske i BiH), a selektor je bio redatelj Zoran Tadić. Iz Hrvatske su prikazani filmovi: Cesar Franck – Wolf Vostel Antonija G. Lauera, Od jutra do mraka Dražena Žarkovića, Prije kiše Marija Papića,  Ženski izbor Ljiljane Šišmanović, Maratonac Petra Krelje, Purgatorij Zdravka Mustaća, Ribanje Irene Škorić, Dani slave Milana Bukovca i Ja sada živim ovdje Zorana Pisačića. Izvan konkurencije prikazani su dokumentarac Don Seada Đikića te igrani filmovi Oprosti za kung fu Ognjena Sviličića i Go West Ahmeda Imamovića.

RETROSPEKTIVA MILANA TRENCA

Retrospektivnom izložbom u Galeriji Klovićevi dvori, od 9. rujna do 16. listopada, predstavlja se Milan Trenc,  zagrebački strip-crtač, ilustrator i filmski redatelj s njujorškom adresom. Od početka 1980-ih, kada je upisao studij režije na Akademiji dramske umjetnosti, Trenc objavljuje stripove u omladinskome, a zatim u tjednom tisku. Autor je stripa Koščak, Berlin, Morocco, a široj je javnosti možda najpoznatiji kao autor Milana Blentona. Početkom devedesetih seli u New York, gdje objavljuje stripove u Heavy Metal Magazinu, a ilustracije u najtiražnijim američkim listovima poput The New York Timesa, Timea, The Wall Street Journala, New Yorkera, Fortune Magazina i Washington Posta.

FILMSKI PROGRAM TREĆEG QUEER FESTIVALA U TUŠKANCU

Heteronormativnost djetinjstvaprema riječima Zvonimira Dobrovića, «normiranje djetinjstva kroz javne odgojno-obrazovne institucije kao prakticiranje i promoviranje nasilja nad djecom uskraćivanjem mogućnosti slobodnog razvoja individualnosti») bila je glavna tema trećeg po redu međunarodnog festivala Queer Zagreb, koji je okupio umjetnike iz različitih disciplina iz  Japana, Brazila, Sjedninjenih Država, Francuske, Slovenije i Hrvatske. Uz kazališni program u ZKM-u, likovni u galerijama Nova i Josip Račić te trodnevnu konferenciju o heteronormativnosti djetinjstva u Goetheovu institutu, priređen je i bogat program kratkih i cjelovečernjih filmova u kinu Tuškanac. Među ostalima, prikazani su i  filmovi: Moj život u ružičastom (Alain Berliner, 1997), Naranče nisu jedino voće (Beeban Kidron, 1990), Otac i sin (Aleksandar Sokurov, 2003), Misteriozna koža (Gregg Araki, 2004), Transamerica (Duncan Tucker, 2005), Nitko ne zna (Hirokazu Koreeda, 2004).

SADRŽAJ

HFS

ZAPIS