Zapis

Facebook HFS
Posebni broj
2005
Posebni broj/2005
Metodički pristupi
METODIČKI PRISTUP FILMU DRUGE ZORANA TADIĆA
Da bismo učenike doveli do uspješnijih, rasterećenijih i zanimljivijih oblika, načina i metoda rada te do postizanja predviđenih nastavnih zadaća, neizbježna je unutarnja i međupredmetna korelacija. Korelacijsko-integracijski nastavni sustav nezaobilazan je u uspješnu nastavnom radu, a u okviru predmeta hrvatski jezik njegova je primjena vrlo raznolika. Ovisno o gradivu koje se proučava, najčešće je povezivanje s predmetima iz jezično-umjetničkog područja kao i povezivanje srodnih područja u okviru sama predmeta (osobito književnosti i jezičnog izražavanja s medijskom kulturom). Ovo je tek jedan primjer takve korelacije... NASTAVNO PODRUČJE: MEDIJSKA KULTURA NASTAVNA JEDINICA: ZORAN TADIĆ, DRUGE (1972) RAZRED: VII. NASTAVNI SUSTAVI ( mogući): interpretativno-analitički; korelacijsko-integracijski; problemsko-stvaralački TIP NASTAVNOG SATA: interpretacija dokumentarnog filma OBLICI RADA: čelni/frontalni, pojedinačni, u paru, u skupini NASTAVNE METODE ( najzastupljenije metode u nastavi filma) — metoda pokazivanja/demonstracije — dijaloška metoda — metoda èitanja — metoda pisanja — metoda usmenog izlaganja — metoda crtanja — metoda praktiènoga samostalnog rada — metoda recepcije — metoda promatranja — metoda rada na tekstu i druge ZADAĆE NASTAVNE JEDINICE a) OBRAZOVNE — dokumentarni film i njegove osobitosti — strukturalni elementi filma: vrste i funkcija kadrova, vrste i značenje planova i rakursa ( kutova snimanja) u filmu, sekvence, montaža — tema, ideja filma — mjesto i vrijeme radnje — karakterizacija likova u dokumentarnom filmu (socijalna, psihološka, etièka, fizièka) — zvukovi u kadru i izvan njega (off): doèaravanje autentiènosti — uloga rasvjete u filmu — tehnika snimanja (crno-bijeli film) — stvaralaèka primjena crno-bijele fotografije — dekor — ritam b) FUNKCIONALNE — razvijanje senzibilnosti za prihvaćanje dokumentarnoga filma — razvijanje sposobnosti zapažanja, imenovanja i prosuðivanja osobitosti filmskoga djela — razvijanje sposobnosti izražavanja osobnih prosudbi i doživljaja — razvijanje sposobnosti za samostalnu analizu filmskoga djela — razvijanje sposobnosti mišljenja, zaključivanja, prosuđivanja, maštanja, pristupa temi u suodnosu s drugim nastavnim područjima unutar hrvatskoga jezika (unutarnja korelacija) te s ostalim predmetima (međupredmetna korelacija) c) ODGOJNE — njegovanje i razvijanje suosjećanja sa svim ljudima, osobito onima koji pate, koji su nemoćni, osamljeni, stari, bolesni ili na bilo koji način oštećeni — otkrivanje smisla življenja u samoći — obogaćivanje učenikova emocionalnog i intelektualnog života; izgrađivanje estetskog ukusa — poticanje učenika na razmišljanje o pravim životnim vrijednostima — vrednovanje ljudskih postupaka — razmišljanje o moralnim načelima (briga roditelja za djecu i djece za stare i nemoćne roditelje) — njegovanje odgovornosti prema samu sebi i drugima — odgajanje za pravilno prihvaćanje životnih vrijednosti — poticanje učeničke kreativnosti i inovativnosti — odgajanje za razumijevanje među ljudima — razvijanje interesa za gledanje i prosuđivanje umjetničkih djela — spoznavanje i razumijevanje različitosti — razvijanje empatije — razvijanje požrtvovnosti, nesebičnosti; pojam altruizma d) KOMUNIKACIJSKE — komunikacija s filmskim djelom; iznošenje osobnih misli — primanje poruka filma — aktualiziranje teme filma — usporeðivanje sa srodnim umjetnostima NASTAVNA SREDSTVA I POMAGALA — film i video — školska ploèa i kreda — grafoskop i prozirnica — plakat (s temom starosti u kontrastu s mladosti) — čitanka — učenički radovi — nastavni listići — fotografije — anketni listići — zemljovid — struèna literatura USTROJ NASTAVNOG SATA I. UVOD II. GLEDANJE FILMA III. INTERPRETACIJA FILMA IV. USMJERENO GLEDANJE FILMA RAZRAÐENO 1. DOŽIVLJAJNO-SPOZNAJNA MOTIVACIJA a) asocijativni niz vezan uz suprotstavljene rijeèi starost i mladost — rad u skupinama (objava misli i korekcija) b) plakat (tema starosti i mladosti prikazana u kontrastu — fotografije iz obiteljskih albuma) c) opis povećane fotografije starice iz filma Druge te razgovor o odnosu prema starijim osobama u susjedstvu, obitelji, školi — povezati s bontonom (aktualizacija teme) 2. NAJAVA FILMA I LOKALIZACIJA (podaci o autoru i njegovom umjetnièkom radu; èitanje zanimljivih dijelova intervjua s redateljem Tadićem o atmosferi na snimanju filma Druge, koji je za vrijeme prošlogodišnje Medijske škole u Trakošćanu napravila novinarska grupa OŠVidovec) 3. UPUTE ZA USMJERENO GLEDANJE FILMA I RAD KOJI SLIJEDI (pripremni radovi i podjela listića; obratiti pozornost na vrste planova, rakursa, kadrova, tonsku stranu filma, ulogu svjetla i sjene, dekor, tehniku snimanja filma; rad u skupinama: bilježiti zvukove u interijeru, eksterijeru te predmete koji se vide u prostoriji) 4. PROJEKCIJA FILMA 5. INTELEKTUALNO-EMOCIONALNA STANKA 6. OBJAVA DOŽIVLJAJA I NJIHOVA KOREKCIJA (anketni listići o dojmovima, raspoloženju, simbolici naslova, najzanimljivijem kadru; skupine imenuju zvukove koje su zapisali tijekom gledanja filma te objašnjavaju znaèenje svakog imenovanog predmeta) 7. ISTRAŽIVANJE (nastavni listići — rad u paru) — određivanje filmskoga roda i vrste filma s obzirom na tematiku — određivanje teme, mjesta i vremena radnje — određivanje tehnike snimanja — analiza likova i njihovih odnosa: etičko-psihološka, fizička i socijalna karakterizacija — dekor unutarnjega prostora — uloga svjetla i sjene u dočaravanju atmosfere unutarnjega prostora — kompozicija i sadržaj filma po sekvencama — otkrivanje osnovne poruke filma i simboliènosti naslova — aktualnost filma Druge — strukturalni elementi filma: — vrste kadrova i njihova uloga (dugi, kratki, plošni, dubinski, statičan, dinamičan, objektivan, subjektivan, autorski kadar) — vrste planova i njihova uloga u filmskom izrazu (krupni plan, total, polutotal, srednji, detalj, blizi plan, polublizi, američki) — vrste rakursa te njihova izražajnost (donji, gornji, normalna vizura) — tonska strana filma te njezina uloga: tišina, glazba, govor, šumovi u kadru i izvan njega (off) — autentičnost prizora 8. OBJAVA REZULTATA I NJIHOVA KOREKCIJA 9. PONOVNO, USMJERENO GLEDANJE FILMA I KORELACIJSKI PRISTUP PJESMI DRAGUTINA TADIJANOVIĆA DUGO U NOĆ, U ZIMSKU BIJELU NOĆ: — majčina osamljenost, tuga i patnja (dodirne točke u sudbinama Tadijanovićeve majke i Tadićeve glavne junakinje filma); otkrivanje poruka (rad u skupinama) 10. ZADAVANJE ZADATAKA ZA SAMOSTALNI RAD — obavijesni prikaz filma Druge MEĐUPREDMETNA KORELACIJA ZEMLJOPIS POVIJEST GLAZBENA UMJETNOST KAZALIŠNA UMJETNOST LIKOVNA UMJETNOST ARHITEKTURA DRAMSKI ODGOJ FOTOGRAFIJA PLESNA UMJETNOST UNUTARNJA KORELACIJA KNJIŽEVNOST D. Tadijanović, Dugo u noć, u zimsku bijelu noć(osamljenost i tuga Tadijanovićeve majke i Tadićeve junakinje filma) M. Balota, Moja mati (položaj žene u obitelji i u današnjem društvu, tragična staračka osamljenost) V. Vlaisavljević, Balada o Tounjčici (povezanost ljudi i prirode, opis kraja) JEZIČNO IZRAŽAVANJE stvaralačko prepričavanje (skupni rad): a) unos novoga lika; b) promjena završetka priprema i pisanje školske zadaće: 1. Moja priča o starici iz Tadićeva filma Druge (opis interijera); 2. Svatko nosi svoje breme; 3. Obavijesni prikaz filma; 4. Povezanost ljudi i prirode; 5. Mojoj majci SCENSKE IMPROVIZACIJE STRIP