Zapis

Facebook HFS
37
2002
37/2002
Mozaik
NOVO IZ HFS-A U FILMSKOM CENTRU U posljednjem prošlogodišnjem terminu Filmskog centra, 18. prosinca, u dvorani Kinoteke predstavljena je nova kratkometražna produkcija četiri hrvatske producentske kuće. Dokumentarni program Hrvatske radio televizije predstavio je filmove Prigušeni glasovi Nevena Hitreca, Rio bravar Tomislava Mršića i Stani, pa gledaj kako na nebu tako i na zemlji Mladena Santrića. FACTUM je ponudio filmove Vanka Škvare Bruna Ankovića, Djeca s perona djetinjstva Silvija Miroščenka i Iqubal Husain Daniela Riđičkog, a Hrvatski filmski savez drugi dio eksperimentalnog Endarta Ivana Ladislava Galete te dokumentarce Rat za Harmagedon Zdravka Mustaća (u koprodukciji s HRT-om) i Soske Rade Šešić (hrvatsko-nizozemska koprodukcija). Željko Sarić pridružio se ovom programu eksperimentalnim filmom Sustav jednog u produkciji "Projekt 6" studija. SPLIT U STUTTGARTU Direktor splitskog Festivala novog filma Branko Karabatić ugošćen je (17–20. siječnja 2002) na 15. festivalu proširenih medija Stuttgart Filmwinter u nekoliko različitih uloga: kao član tročlanog žirija novih medija (uz multimedijskog umjetnika iz New Yorka G.H. Hovagimyana i Martinu Mannhart iz Njemačke), kao predstavljač Splitskog festivala i novo-medijske scene jugoistočne Europe, te kao sudionik workshopa Europske koordinacije filmskih festivala (uz još sedam predstavnika europskih festivala) na selekciji 90-minutnog programa eksperimentalnih filmova za putujući program Europe in Shorts. Stuttgart Filmwinter je, prema Karabatićevim riječima, nevelik ali značajan festival. Prikazuje uglavnom kratke filmove i video-radove (ali ne u odvojenim kategorijama), te CD-ROM-ove i instalacije (koje nagrađuje žiri) te Internet projekte (koje nagrađuje publika). Osim natjecateljskih, festival ima i više popratnih programa (poput retrospektiva), a posebno zanimljivim čine ga prezentacije i predavanja stručnjaka i umjetnika najčešće na temu umjetničke artikulacije novih tehnoloških mogućnosti medija. SUSAN GOLDENBERG U MAMI U zagrebačkom MAMA centru ugošćena je 20. siječnja američka umjetnica Susan Goldenberg koja se intermedijalno bavi esetetskim ali i političkim izazovima današnjice koristeći animacijske, filmske, video i računalne tehnike uz crtež, instalacije i zvuk. U recentnim radovima dokumentarne materijale s Bushove inauguracije superimponira s foundfootage snimkama na 16mm filmu. Kako napominje Kam Shapiro, Goldenbergova koristi složene video-orkestracije kako bi izazvala plodne asocijacije između tema mehanizacije, nacionalizma, ženskog rada i vlastitog stvaralačkog procesa. PETEK U RIJECI Vladimir Petek bio je u veljači jedan od sudionika izložbe "Zidovi i prostor" u riječkom Malom salonu, na poziv autora postava Branka Franceschija. Tom prigodom prikazao je jedan od svojih kompjutorski animiranih filmova. Muzej moderne i suvremene umjetnosti i Moderna galerija Rijeka upriličili su 21. veljače 2002. retrospektivu eksperimentalnih filmova Vladimira Peteka, nastalih 1960–1972. godine u produkciji kinokluba "Zagreb" i ZAG "Camera". Prikazani su radovi: Nikad više, Pastelno mračno, Trio, Most, Sybil, Sretanje, Akvarel, Doba, Aline, Echo 2, Reljef Picelj, Srna No.3, Srnec – luminoplastika 2, B-1 i 222. ZEV ASHER I RAT ART Gost MAMA centra i KSET-a u veljači je bio kanadski glazbenik i filmaš Zev Asher, koji se tom prigodom predstavio s dva dokumentarca i eksperimentalnim video radovima. Posebnu pozornost privukao je dokumentarni film o hrvatskim avangardnim umjetnicima u ratu Rat art iz 1997. godine prikazan u MAMA-i, u kojem je, prema navodu Cinematheque Ontario, Asher razvio "osebujan dokumentarni stil". U filmu se pojavljuju hrvatski glazbenici, modni dizajneri, performeri, redatelji video spotova, crtači stripa, fotografi, filmaši i drugi. Drugi Asherov dokumentarac, prikazan u KSET-u posvećen je kultnim kanadskim rockerima "Nihilism Spasm Band". IZLOŽBA RENATE POLJAK U NICI Mlada hrvatska video-umjetnica Renata Poljak, na "privremenom" boravku u Francuskoj, predstavila se samostalnom izložbom "Wonderland" u Galerie Soardi u Nici. PAPIĆ I TESLA NA "BROADCASTINGU" U okviru multimedijskog projekta "Broadcasting" posvećenog Nikoli Tesli, u Tehničkom muzeju su 27. veljače prikazana dva filma Krste Papića – igrani Tajna Nikole Tesle (1980) i dokumentarni Nek se čuje i naš glas (1970.). Tajna Nikole Tesle sastoji se od dokumentarnog dijela koji je Krsto Papić snimio nakon opsežnog istraživanja po Sjedinjenim Američkim Državama na lokacijama na kojima je Tesla radio, dok je drugi dio filma igrani te tematizira sukob između Tesle i Edisona. Nek se čuje i naš glas bavi se zabranjenim, "divljim" radio-stanicama koje su krajem šezdesetih godina nicale u ruralnim sredinama, a ljudi su, usprkos zabranma, nastavljali proizvoditi vlastiti program i komunicirati. RAYMOND DEPARDON U ERGONET CENTRU Francuski institut, Filmski centar i Ergonet centar iz Zagreba priredili su 28. 2. i 1. ožujka projekcije filmova Raymonda Depardona i razgovor kojima su predsatvili rad francuskog fotografa, novinara i filmaša. Moderator razgovora bio je Želimir Koščević, a sudjelovali su Iva Brezovečki, Petar Dabac, Zoran Filipović, Mladen Grčević, Jasenko Rasol i Goran Trbuljak. Depardonov filmski rad prestavljen je kratkim filmovima 10 minuta šutnje za Johna Lennona (1980) i New York, N.Y. (1986), te cjelovečernjim Reporters (1981), Faits Divers (1983), Urgences (1897) i Délits flagrants (1994) za koji je osim francuske nacionalne nagrade César Depardon dobio i nagradu na Međunarodnom festivalu dokumentarnog filma u Amsterdamu 1995. godine. ZG RETROSPEKTIVA GORANA MARKOVIĆA "Opus" iz Splita I Zagreb film priredili su u zagrebačkoj Kinoteci retrospektivu filmova poznatog jugoslavenskog redatelja Gorana Markovića. Prikazano je šest Markovićevih cjelovečernjih filmova: Specijalno vaspitanje (1977), Nacionalna klasa (1979), Variola vera (1982), Tajvanska kanasta (1985), Sabirni centar (1989) i Urnebesna tragedija (1997). SARIĆ U URUGVAJU Kratki eksperimentalni film Sustav jednog Željka Sarića, u produkciji zagrebačkog studija "Projekt 6", primljen je na 20. međunarodni filmski festival u urugvajskom Montevideu (23.3 – 7. 4. 2002). Film je snimljen kao igrani film s računalno obrađenom i videoprojektorom LCD projiciranom slika na ljudsko tijelo, a temelji se na "nesvjesnu prosvjedu protiv galopirajućeg progresa, koji nas prisiljava da promatramo vlastito propadanje, kojeg postajemo svjesni kad nas sustav odbaci". HRVATSKI VIDEO I UTOPIA TRAVEL Video-radovi Bouquet Zdravka Mustaća, Convergence Vlade Kneževića i Exchange Gorana Trbuljaka ušli su u video-selekciju na temu identiteta putujućeg medijskog projekta koji austrijski UTOPIA TRAVEL priprema u suradnji s hrvatskom udrugom za vizualnu kulturu "Što, kako i za koga". Navedeni radovi 16. ožujka su brodom krenuli iz Italije na put do Kaira gdje će biti predstavljeni zajedno s ostvarenjima umjetnika iz drugih zemalja. U hrvatskoj će biti prikazani u lipnju u okviru projekta "Broadcasting", a svoj put završavaju u Beču. HFS U MOSKVI U okviru jednomjesečnog predstavljanja hrvatske kulture, te retrospektive suvremenog hrvatskog filma, u Moskvi će krajem travnja biti predstavljena tri filmska naslova iz produkcije Hrvatskog filmskog saveza: eksperimentalni Glenn Miller 2000. Tomislava Gotovca i Endart Ivana Ladislava Galete, te igrani Nigredo Zdravka Mustaća. Tomislav Gotovac ujedno je sudionik izložbe kojom će u Moskvi biti predstavljena suvremena hrvatska umjetnost. TJEDAN IRANSKOG FILMA Film Kandahar redatelja Makhmalbafa Mohsena, zapažen na prošlogodišnjem filmskom festivalu u Cannesu, otvorio je 14. ožujka ciklus iranskoga filma u zagrebačkom Kulturno-informativnom centru. Na programu su se potom našla i dva djela Majida Majidija Djeca raja i Boja raja, Drvo života Fahrada Mehranfara, Bashir Ahmana Ramezan Zadeha, a ciklus je završen još jednim filmom Mohsena Mahamalbafa Glumac. MLADI ZAPREŠIĆANI I KARLOVČANI U BERLINU Četiri hrvatska neprofesijska filma uvrštena su u selekciju 8. međunarodnog festivala nekomercijalnog filma i videa u Berlinu "Prozor prema istoku" što se održava u Berlinu od 22–24. ožujka. Na festivalu će biti prikazani animirani film Anomija Vjekoslava Živkovića u produkciji Videodružine Gimnazije Karlovac, te tri filma FKVK "Zaprešić" – animirani Ljetne radosti Davora Klarića i Sizif Davora Biruša, te igrani film The Cure grupe autora. NOVI PROGRAMI MM-A Osim već tradicionalnog predprograma Dana hrvatskoga filma i novih naslova iz programa "Francuska kinematografija u 100 filmova", Multimedijalni centar u Zagrebu najavljuje za proljeće cikluse talijanskog neorealizma, recentnih filmova susjednih zemalja, prošireni film Anne Thew, filmove Andyja Warhola, program suvremene njemačke medijske umjetnosti, poljski video, filmove braće Skladanowsky, francuski video, rumunjski dokumentarni film, suvremeni grčki film i drugo. "ANOMIJA" U ELITNOM DRUŠTVU ANIMAFESTA Animirani film Anomija karlovačkog gimnazijalca Vjekoslava Živkovića, nastao u neprofesijskoj produkciji Videodružine Gimnazije Karlovac, ušao je u selekciju studentske animacije 15. Svjetskog festivala animiranih filmova, koji će se održati od 18. do 23. lipnja 2002. u koncertnoj dvorani "Vatroslav Lisinski". Tročlana selekcijska komisija (David Erlich, Witold Novak i Rada Šešić) pregledali je ukupno 970 filmova iz 47 zemalja, od kojih će se u službenoj kokurenciji biti prikazano sedamdesetak naslova.

SADRŽAJ

ZAPIS