Zapis

Facebook HFS
53
2006
53/2006
Povodi
Hrvatski video 1990-ih u KK Zagreb

Ciklus Hrvatski video 90-ih, nastao u suradnji s HFS-om, bio je podjeljen u četiri jednosatne projekcije i prikazan u kinodvorani Kinokluba Zagreb, u sklopu novoosnovanih projekcija utorkom. Izbor programa napravljen je prema vlastitom ne baš potpunu uvidu u produkciju eksperimentalnih filmova 90-ih, ali uz pomoć samih autora videodjela pokušao sam prikazati presjek produkcije i novih generacijskih pomaka hrvatskoga videa u tom desetljeću.

Bardo Thodol Simona Bogojevića Naratha

Naime, specifičnost je devedesetih godina u hrvatskoj videoumjetnosti prvo snažno raslojavanje između stare garde videoumjetnika i nove generacije uglavnom mlađih ljudi, a uzrok je tomu priljev novih tehnologija, ponajprije digitalne tehnologije rabljene u postprodukcijskoj fazi. U primjeni računalne ’logistike’ posebno se ističu Vladislav Knežević i Simon Bogojević Narath, koji su svojevrsni predvodnici te nove generacije, a čija videodjela obiluju 2D- i 3D-računalnom animacijom i tipski skladanom glazbom (Knežević). Osobno mi se čini da su jedini koji su pratili suvremene trendove informatizacije na razini koja je meni kao pripadniku još mlađe generacije sasvim normalna.

Utjecaj novih tehnologija imao je za posljedicu i eksponencijalno povećanje broja autora, a taj trend, započet tada, traje i danas. Iz te mase isplivala su dva nova perspektivna imena, Tanja Golić i Kristijan Kožul, za koje danas znamo da su nažalost potpuno nestali s hrvatske videoscene. Posebno je uspješan Ultrazvuk Tanje Golić, simulacija ultrazvučne pretrage, primjer naprosto vrhunski promišljena i izvedena filma.

Convergence Vladislava Kneževića

Od stare garde (bogovi s Olimpa) u 90-ima su djelovali s vremenom sve bolji Tom Gotovac, Goran Trbuljak i Ivan Ladislav Galeta. Posebno je zanimljiv Galetin video Pismo, zapravo upravo videopismo njegovu prijatelju u Vojvodini napisano/snimljeno za vrijeme ratnih zbivanja. Dakle intimni videodokument, zbog čega se taj rad razlikuje od svih ostalih u ciklusu i zbog čega sam od Galete morao tražiti posebno dopuštenje za prikazivanje. Ne samo da sam dobio dopuštenje, nego je Galeta došao na projekciju, održao uvodnu riječ o svom filmu i simultano za vrijeme prikazivanja filma prevodio svoj film na hrvatski. Prava videofilmska poslastica!
Galeta nije bio jedini od autora koji se pojavio kao gost na projekcijama, tamo su bili i Simon B. Narath i Vlado Knežević.

Dosad su projekcije vezane uz to razdoblje hrvatske videoumjetnosti bile manjeg obujma, a nerijetko i favorizirale određene autore na temelju selektorskih preferencija ili su pak bile prikazivane za većinu filmova u potpuno neprikladnim okruženjima (galerijama!?). Ovim ciklusom te negativne elemente zacijelo nisam u potpunosti isključio i sigurno sam neke autore ’nepravedno’ preskočio, ali, iskreno, napravio sam program kakav bih sam htio vidjeti. Znači li to onda da je na projekcijama bilo 6,7 ljudi u prosjeku (!) i smatram li da je to bilo sasvim dovoljno? Oh da...

SADRŽAJ

ZAPIS