english
produkcija
o nama
produkcija
nakladništvo
Hrvatski filmski ljetopis
Zapis
knjige
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 
2017.
82

VELEFILM

Rezervirano za muškarce

Noćne životinje (Nocturnal Animals, SAD), Tom Ford, 2016.

Drugi film Toma Forda neuspio je pokušaj subverzije klasičnog poimanja muško-ženskih odnosa. Ljudski su odnosi uvijek dobar izvor promišljanja o društvenim normama i ideologijama koje ih prožimaju pa tako i neuspjela ljubavna priča može biti temelj za propitkivanje rodne problematike, kao što je slučaj s najnovijim filmom Toma Forda, Noćnim životinjama.

Susan (Amy Adams), uspješna vlasnica galerija i Edward (Jake Gyllenhaal), neostvareni pisac, bivši su supružnici. Nakon gotovo dva desetljeća ponovno stupaju u kontakt kada Susan poštom primi Edwardov prvenac. Uvođenjem romanesknog elementa, Ford stvara tri priče nastale spajanjem književne fikcije s fikcijom filma: radnja u romanu, Susanino prisjećanje na njihov propali brak te sadašnjost u kojoj se sve navedene priče isprepliću. Čitajući roman, Susan prolazi kroz proces identifikacije: "Znao me je zvati noćnom životinjom". Identifikacija se dodatno potvrđuje otkrivanjem razloga raspada braka: njezino odbacivanje Edwardove ljubavi i njihovog djeteta, odluka je kojom Susan u Edwardovoj imaginaciji postaje figura čudovišta.


Noćne životinje (Nocturnal Animals)

Uz poigravanje s identitetima gdje se racionalnost pripisuje ženi, a emocionalnost muškarcu, film uvodi i pitanje odnosa moći u ljubavnim vezama pri čemu je muškarac klasno, identitetski i emocionalno podređen. Susanin izbor odraz je njezine moći nad Edwardom koji je, za razliku od nje, dublje emocionalno involviran pa stoga i ovisniji. Edward zadobiva moć desetljeće kasnije, sublimacijom zbilje u roman kojemu je Susanina odluka poslužila kao temelj izgradnje fikcionalnih čudovišta. No zadobivanjem privremene i prividne moći ne postiže se katarza, a završna sekvenca  interpretacijski je dvoznačna: znak osvete ili znak dobročinstva kojim se daje prilika Susan da shvati i ubije čudovište, kao što je to Edward učinio u književnom protusvijetu.

Dajući moć ženi, Ford pokušava na subverzivan način prikazati društvene uloge i rodne odnose, no bez uspjeha. Susanino shvaćanje da joj je moć donijela i nesretan život ukazuje samo na to da kršenje propisanih normi i ideologija ima određene posljedice. Perpetuiranjem ustaljenih patrijarhalnih obrazaca Noćne životinje postaju još jedna podsjetnik na to da su moć, mogućnost izbora i sreća rezervirani samo za muškarce.

Radionica filmske kritike Kinokluba Zagreb, proljeće 2017., mentorica Višnja Vukašinović, asistent Dario Dević

Martina Jurišić

Ne brinite se, nije kraj svijeta, sve je samo stilizacija
U tom i takvom krajobrazu

Pregled ostalih članaka u ovom broju...

novi broj
arhiva
suradnici
impressum
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta