english
produkcija
o nama
produkcija
nakladništvo
Hrvatski filmski ljetopis
Zapis
knjige
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 
2011.
72

POVODI

BREGI IMAJU OČI

Uz premijeru kratkometražnog filma Zagorski specijalitet Davida Kapca

Nakon akcijskog trilera Vrijeme ratnika Dejana Šorka iz 1991, te prošlogodišnje satirične horor-triler drame Šuma summarum Ivana Gorana Viteza, kratkometražni crnohumorni horor Zagorski specijalitet studenta režije Davida Kapca treći je hrvatski izdanak svojevrsnog holivudskog podžanra koji američka kritika naziva backwoods brutality, a kod nas se prevodi kao gorštački horor. Nekoliko je prepoznatljivih obilježja tog podžanra, započetog davne 1971. sjajnom psihološkom triler-dramom s elementima horora Psi od slame Sama Peckinpaha, a nastavljenog nizom naslova kao što su  Posljednja kuća na lijevo Wesa Cravena, glasovito Boormanovo OslobađanjeTeksaški masakr motornom pilom Tobea i Brda imaju oči Tobea Hoopera, ali i antologijska Južnjačka utjeha Waltera Hilla. Gorštački horor i naslovi koji ga u manjoj ili većoj mjeri dotiču filmske priče smještaju u zabite, ruralne i u pravilu izrazito negostoljubive predjele u koje civilizacija još uvijek nije stigla ili je prisutna u rudimentarnom obliku. U pravilu je riječ o dalekim i divljim predjelima (u američkom filmu, o jugu), na čijim brdima ili u močvarama obitavaju nerijetko tjelesno deformirani, mentalno hendikepirani, incestuozni te manje ili više kanibalizmu skloni ljudi organizirani u primitivne i naglašeno patrijarhalne zajednice. Gdjekad su to tzv. gradovi duhova čije je mještane nuklearnim pokusima, kemijskim eksperimentima i sličnim djelovanjem psihofizički deformirao upravo onaj „civilizirani“ i „napredni“ dio društva, a ponekad tek zabačena koliba u šumi koja krije strašne tajne i još strašnije stanovnike. Ambiciozniji i promišljeniji autori takve priče koriste za stvaranje alegorijskih djela o kontrastu urbanog i ruralnog, o njihovom dubinskom nerazumijevanju i o opasnostima koje drugo predstavlja za prvo, kao i o kolektivnom podsvjesnom, odnosno o mračnom društvenom naličju koje uvijek prikriveno vreba prijeteći izlaskom na površinu i nemilosrdnom, krvavom destrukcijom. Protagonisti takvih filmova su osobe mlađe ili srednje životne dobi, najčešće budalasti studenti, a u obzir dolaze i razmaženi sredovječni poslovni ljudi ili pak vojnici na vojnoj vježbi, koji negdje u zabiti daleko od civilizacije postaju lake mete nerijetko krvoločnog lokalnog stanovništva lakog na oružju i sklonog masakriranju nesretnika, koji ponekad bivaju konzervirani i za zimnicu. Sukobi senzibilnog i agresivnog, urbanog i ruralnog te navodno civiliziranog i primitivnog u ishodištu su ostvarenja u kojima često moralno i socijalno neprihvatljivi predstavnici civilizacije i urbaniteta, da bi opstali i izvukli žive glave, prije ili kasnije moraju poprimiti neke osobine i preuzeti metode djelovanja onih protiv kojih se bore.

David Kapac

Šorkovo Vrijeme ratnika, priča o lovu dvojice prijatelja koji će se, negdje na Banovini, od lovaca pretvoriti u objekte lova iracionalno neprijateljski raspoloženih lokalnih progonitelja, (nažalost) savršenim tajmingom anticipiralo je tragična ratna zbivanja koja će uslijediti. Dva desetljeća kasnije daroviti i provokacijama sklon Ivan Goran Vitez srodan je zaplet iskoristio za oslikavanje aktualne stvarnosti i za izricanje angažiranih društveno, medijski i posredno politički kritički intoniranih stavova. U filmu Šuma summarum, storiji o vikend team-buildingu skupine egoističnih i arogantnih poslovnih ljudi mlađe i srednje dobi, djelatnika jedne zagrebačke marketinške agencije koji će se pretvoriti u žrtve ubilački raspoloženih članova po svim pravilima podžanra profilirane lokalne obitelji, Vitez je dao bespoštednu i povremeno ne sasvim artikuliranu kritiku kapitalizma,  u kojem se pohlepni i rasizmom obilježeni šefovi inozemnog podrijetla rješavaju viška neprofitabilne radne snage njihovim doslovnim usmrćivanjem. Istodobno, i ti radnici pesimistički bivaju predočeni kao mizantropi i egoisti koji se u cilju ostvarivanja karijernih ambicija ne libe ubiti konkurenta.

Zagorski specijalitet

Na temelju ukratko opisanog konteksta razvidno je da se Kapčev jasno žanrovski usmjeren, svim osobinama gorštačkog horora obilježen i pretenzija za izricanjem širih socijalnih stavova većim dijelom pošteđen Zagorski specijalitet ne može smatrati filmom blizancem filma Šuma summarum, što je nakon njegova ljetošnjeg prikazivanja u Puli tvrdio dio kritike. Ponajmanje zato što je Vitez superiorniju i artikuliraniju Šumu... koncipirao po uzoru na francuski horor Granice i spomenuti Cravenov klasik Brda imaju oči, dok je Kapac prema vlastitim riječima bio nadahnut Hooperovim Teksaškim masakrom.... Istina, i u djelu realiziranom kao studentski rad na Akademiji dramske umjetnosti protagonisti su mladi zagrebački poslovni ljudi koji, unatoč otvorenoj međusobnoj netrpeljivosti, dan provode na korporacijski organiziranom paintballu u šumi u Hrvatskom zagorju, a Luka Petrušić u oba naslova tumači praktički identičnu rolu. Među mladim yuppiejima su i zlovoljna Lea (odlična Ivana Roščić) i narcisoidni Ozren (vrlo dobar Filip Juričić), koji se tijekom dana izgube u šumi, da bi ubrzo neočekivano naišli na obiteljsko imanje prilično ekscentričnih lokalnih stanovnika. Uz grubog oca Štefa (sugestivni Draško Zidar), tu su njegova supruga, sinovi Joža (Robert Ugrina) i Ivek (Luka Petrušić) te kći Marija (Iva Mihalić), a svi se oni hvale izvrsnim vinom i iznimno ukusnom kotlovinom iz kućne radinosti. Dok Ozren smjesta počne uživati u vinu i kotlovini, Leu muče zle slutnje i želi što prije otići. A kad padne mrak oboje će se na krvav način suočiti sa zastrašujućom istinom o Štefovoj obitelji i njihovoj kotlovini.

Zagorski specijalitet

Oni koji su svojedobno na Danima hrvatskog filma ili u nekoj drugoj prigodi pogledali kratke filmove Kud puklo da puklo i Hotel Pariz, a na ljetošnjoj Puli i Igra tucanja Davida Kapca, mogli su steći predodžbu o njegovim autorskim ambicijama i tematskim preokupacijam, te  zaključiti kako je riječ o neosporno talentiranom, premda ne sasvim artikuliranom autoru koji preferira bizarne teme, pomaknute likove i osebujnu poetiku Akija Kaurismäkija. U Kud puklo da puklo Kapac je tako kreirao urbanu burlesku, komediju situacije i karaktera o mladom paru čiju noćnu zabavu poremete iznenadno mladićevo krvarenje, dolazak hitne pomoći ali i prerani povratak mladićevih roditelja. U Hotelu Pariz, pak, autor je ponudio iščašenu horor-priču o zagonetnim noćnim zbivanjima u derutnom hotelu iz naslova, a najveće mane cjeline efektnog ugođaja krile su se u antipatičnom protagonistu i suvišnom nejasnom posezanju za nerazrađenim egzistencijalističkim motivima. Dijelom sličan ranom Kaurismäkiju, i Kapac je autor čije filmove obilježavaju ironijski odmak, sugestivno tjeskobno ozračje, uglavnom opravdano umetanje elemenata burleske te vizualne stilizacije s apostrofiranjem crnog humora. I zapletom derivativni Zagorski specijalitet, u kojem Draško Zidar baš kao i u Kotlovini Tomislava Radića, opet s mnogo ljubavi i entuzijazma pripravlja mrsno jelo, s tom razlikom što su ključne namirnice posve suprotnog porijekla, vrlo je dobro režirano ostvarenje efektno nelagodnog i paranoidnog ugođaja te gotovo opipljive mizantropije.

Zagorski specijalitet

Ograničen minutažom i novčanim sredstvima, a u želji da stvori prvi „pravi“ tuzemni gorštački horor, makar i kratkometražni, Kapac nije želio krenuti Vitezovim stopama te njegovo djelo ponajviše pamtimo po naturalističkim prizorima nasilja, učinkovitom gradiranju tjeskobe i strave, mjestimice vrlo uspjeloj groteski i raspoloženim glumačkim kreacijama. Zagorski  specijalitet ne posjeduje provokativnost, beskompromisnost, radikalizam i jasnoću vizije Šume..., no budući je riječ o mladom autoru od kojeg ambicioznije projekte tek možemo očekivati, i ovakav predstavlja dovoljno kaloričan i zasitan filmski obrok.

Josip Grozdanić

„POEZIJA“ I „REVOLUCIJA“ ANE BILANKOV
ISTINA O ŽIVOJ ISTINI

Pregled ostalih članaka u ovom broju...

novi broj
arhiva
suradnici
impressum
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta