english
produkcija
o nama
produkcija
nakladništvo
Hrvatski filmski ljetopis
Zapis
knjige
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 
2002.
38

Priredbe

DANI HRVATSKOG FILMA

Dani hrvatskog filma, tako se barem sada čini, prešli su Rubikon – i opstali unatoč svemu, kao godišnja smotra hrvatskog filma kratkog i srednjeg metra. Naslućivalo se to još prošle godine, kada su se zbrajali rezultati nove politike financiranja filma. U njoj su nakon gotovo cijeloga desetljeća potpunog ignoriranja mjesto našli kratki i srednji metar, a k tome i filmska kategorija koja je rijetko kada ili nikada sudjelovala u budžetiranju pokretnih slika – eksperimentalni film. Dani nisu preživjeli samo financijske nedaće, napadačke reakcije kritike, u nekim razdobljima i apstinenciju publike, brojne organizacijske krize, kreativne oseke pa i uzlete, posebice takozvanog mladoga hrvatskog filma, nego i nedavnu, zamalo ostvarenu zamisao da se iz njih izbace neke navodno sumnjive kategorije – animacija, eksperiment, namjenski film i videospot, a festivalu ostavi dokumentarni i kratki igrani film. Ugroženi su brzo odgovorili. Reakcija je bila više nego dojmljiva, a cjelokupni rezultat dostojan je da ga se nazove presedanom: Grand prix 11. Dana pripao je eksperimentalnom filmu, ukupna eksperimentalna selekcija dosegnula je vrhunac od dvadesetak naslova, a animacija je raznovrsnošću prinosa i buđenjem Zagreb-filma iz produkcijske letargije iznenadila mnoge.

Dakako, neslužbeni vladar hrvatskoga kinematografskog maratona i dalje je dokumentarac, a dežurni meštar za zabavljanje i privlačenje publike kratki igrani film. No i tu je zrcalo novoga doba pokazalo svoje. Kratki igrani film više ne dolazi samo s Akademije ili iz televizijskog dramskog programa, a dokumentarac više nije u monopolu Hrvatske radio televizije. To se ove godine itekeko osjetilo.

U prvoj polovici devedesetih obilježen televizijskim proizvodima naglašene propagandne namjene i reakcijama na rat, a u drugoj ostvarenjima televizijske sendvič - ili inventurne dramaturgije, te pokojim svježim prinosom zagrebačkih akademaca, dokumentarni se film već potkraj devedesetih žanrovski, tematski i stilski razgranava. Ključnu ulogu odigrala je radionica za dokumentarni filma Factum Nenada Puhovskog, omogućivši upravo akademcima da ostvare svoja prva djela u profesionalnoj produkciji. Danas se Factum ponajprije prepoznaje po socijalno angažiranom, istraživačkom i političkom filmu, dodirujući ona pitanja koja su čak i današnjoj političkoj strukturi odveć škakljiva da bi se s njima ozbiljno uhvatila u koštac. Iz Factumovih dokumentaraca čuju se k tome različiti glasovi koji ne moraju biti po ukusu ni trenutne političke manjine ni tihe većine. Tako se Nenad Puhovski upustio u rekonstrukciju navodnih događaja u Paviljonu 22 zagrebačkoga velesajma, gdje su tijekom prvih ratnih godina zatvarani i zlostavljani navodno sumnjivi građani srpske nacionalnosti. Njegov anketni dokumentarac izazvao je pozornost zbog kontroverznih izjava navodnih aktera i svjedoka tih događanja, tadašnjih policajaca i policijskih dužnosnika. Drugi Factumov dokumentarac, Život na svježem zraku Danka Volarića, na uzorku hrvatskog sela Đulovci mozaično ilustrira makropolitičke igre i spletke u Lijepoj našoj, prateći predizborne kombinacije raznih političkih opcija, intervjuirajući i uhodeći s distance politički angažirane i posve obične mještane, među kojima su osim povratnika Srba i novodoseljeni Hrvati s Kosova. Sudionici tih zbivanja, svojim ponašanjem pred kamerom, međusobnim natezanjima i mentalitetnim ispadima priskrbili su dokumentarcu i vrijedne komičke trenutke. Građu za dobar film imao je i treći Factumov prinos Napušteni grad Poljakinje Magdalene Piekorz, o napuštenom istarskom gradiću, nekoć naseljenu Talijanima, koji danas čuva stari zvonar Gigi, no živa i humorna građa razvodnjena je nedefiniranom pozicijom i neprimjerenom intonacijom provodnoga komentatora. Drugo istaknuto usmjerenje Factuma, socijalni film, i ove je godine dao nekoliko ostvarenja, nešto slabijih od dosadašnjih – Snove na peronu djetinjstva Silvija Mirošničenka, spoj izravnih intervjua i objektivnih zapisa o djeci-beskućnicima, te Super snaga čudnih ljudi Vlatke Vorkapić, svojevrstan film u filmu, kojemu su akteri djeca iz socijalne ustanove.

Osim inventurom bliske prošlosti i sadašnjosti, dokumentarni štićenici HRT-a zabavili su se i traženjem zanimljivih tema. Najatraktivniju je zacijelo pronašao Tomislav Mršić, autor, odlukom hrvatskih kritičara, najboljega kratkometražnog dokumentarca Rio Bravar. Tu je riječ o filmu o filmu, jer je Mršićev zagorski bravar zadojeni filmski amater, a filmska pustolovina njegova malog filmskog društva iznjedrila je niz humorno izglobljenih situacija sa zaigranim glumcima-amaterima i svjedocima bravarove pustolovine.

Dokumentarac iz alternativnoga kruga donosi i alternativna gledišta. Tako se u Zaboravljenima Damira Čučića, inače najboljem dokumentu srednjega metra, tradicijska etnografija našla u zagrljaju eksperimentalne meditacije. Mirno praćenje svakodnevice ljudi, što bi se reklo, bogu iza leđa, u gotovo zaboravljenu žumberačkom selu, tijekom četiri godišnja doba, priskrbilo je tom filmu neobičnu smjesu grube građe i rafiniranoga estetskog preljeva. Rada Šešić pak već je u zoni proširenoga filma, premda su elementi njezina nestandardnog dokumentarca Soske konvencionalni portreti troje izbjeglica u Europi. Izvorno zamišljen kao film za tri ekrana, Soske je na festivalu prikazan u drugoj i manje prohodnoj varijanti, kao film s trodijelnom slikom, na kojoj se istodobno vide sve tri blago poetizirane priče. S medijski proširenim oblicima prezentacije, uobičajenima na festivalima kratkoga metra, Dani hrvatskog filma, čini se, još će pričekati.

Najveći i najdojmljiviji iskorak u dokumentarnoj produkciji načinio je pak Hrvoje Hribar filmom Bil jedon – svojevrsnom doku-dramom, u kojoj mještani Komiže sudjeluju u igrano-dokumentarnoj rekonstrukciji ribarskih podviga lokalnoga lovca na gofove. Osim što se sa zamjetnom ludičkom energijom upustio u taj dokumentarni pothvat, Hribar je dao oduška i humoru i svojoj filmofilskoj nostalgiji s domaćim referencijama. Hotimice povišeni glazbeni prilozi i redateljski rakursi mnoge su podsjetili na poslijeratne dokumentarce slične tematike, na filmske žurnale i igrane filmove pustolovnoga žanra, poput Sinjeg galeba, a stručni sud Hribarov scenaristički pomak pozdravio je adekvatnom nagradom.

Igrani film stizao je ovaj put s raznih strana, iz amaterskih, akademskih, televizijskih, nezavisnih krugova, pa i s druge strane državne granice. Novofilmaši stasali u eri okrutnih tarantinovskih apsurda ostavili su i ovaj put najjači dojam. Goran Kulenović, autor filma Ravno do dna, pripovijeda o jednoj nedjelji u zagrebačkom kvartu, koja se pretvorila u krvavo druženje nekolicine prijatelja i nedaće sa slučajnim leševima. Zapažen na Danima u nekoliko navrata kao autor duhovitih dokumentaraca i videospotova, Kulenović je svoju dokonu krimi priču uspio na pravim mjestima preokrenuti u komediju apsurda. Publika se smijala i mnogo krvavijoj tarantinovskoj varijaciji Kristijana Milića Sigurna kuća, mačističkom filmu koji se može hvaliti zbog dosljednje noarovske vizualne strategije, što je i službeno potvrđeno snimateljskom nagradom, ali ne i sadržajem koji je već viđen, prožvakan i preplavljen okorjelom trash-poetikom. Od krimića Ognjena Sviličića Ante se vraća kući, u sličnu registru, u pamćenju ostaje pljesniv, naturalistički stiliziran ambijent u kojem se odigrava bezbroj dijaloških stranputica i scenarističkih rupa, dok je pravu recepciju diplomskog igranog filma Zrinke Matijević Reci, Saša, što je, o jednom kratkom i začudnom mladenačkom susretu u zagrebačkoj noći, omeo loš ton, bitno opstruirajući atmosferu njezina igranog prvenca. Suša Dalibora Matanića, svojevrstan pilot budućeg cjelovečernjeg filma, nametnuo se kao najbolji kratki igrani film, bijegom iz prevladavajućeg žanra i urbaniteta u apsurdistički i egzistencijalni modus modernističkog filma.

Eksperimentalna vrsta zasjala je šarenilom, zahvaljujući selektorici Sanji Iveković, prvoj članici selekcijske komisije u povijesti Dana koja je iskoristila pravo izborničkog poziva. Bio je to pravi potez, jer se eksperimentalni film time pomaknuo i s margina filmske javnosti i s margina festivala u samo njegovo središte. Raspon radova i autora bio je velik i u generacijskom i u stilskom i u konceptualnom smislu. Daliboru Martinisu, Ivanu Galeti i Ivanu Faktoru pridružila se mlađa garnitura videoartista i studentska generacija s umjetničkih akademija, predočivši bogatu eksperimentalnu paletu podžanrovskih varijacija: dokumentarističkih (Das Lied ist aus Ivana Faktora), strukturalnih (Parken Verboten Dalibora Martinisa i End Art Ivana Ladislava Galete), animiranih (Kako su prokleti iz pakla spasili gangstera Ronalda Reagana Denisa Kraškovića), autobiografskih (I don't remember his name Kristine Leko), feminističko-programatskih (Digging the channel Sandre Sterle i Julije Szabo), lutkarsko-igranih (Kuća lutaka Gorana Škofića), konceptualnih (Neurotic Dancers Vedrana Šamanovića i Residency Ksenije Turčić), ready-made, koreografskih (Dance Faust Dance Željka Sarića i Tomislava Perice), angažiranih, poetskih i ostalih. Susret veterana i juniora, filmskih alternativaca i videogalerije donio je osvježenje i toj kategoriji i cijelom festivalu.

Slično generacijsko, stilsko i tehničko šarenilo vladalo je i u animiranoj selekciji, koja knjiži prvi animirani film konceptualista i videoartista Gorana Trbuljaka Svaki dan za sebe, svi zajedno nikad, no s neizostavnim konceptualnim polazištem filma jednostavna i dojmljiva crteža i repetitivnog variranja anegdota viđenih kroz vrata gradskog kafića. Nicole Hewitt varira dekonstrukciju predmeta iz zapažene animacije In-dividu u živim snimkama i koreografiji predmeta zatečenih u krupnom gradskom otpadu, potkrijepljenim dokumentarnim zvučnim zapisima s ulice u filmu In Between. Stiv Šinik pak vjeran je klasičnoj animaciji naglašene fabulacije i zaobljena crteža u Ljubimcu, priči o psu koji je riješio kriminalni slučaj i povratio naklonost svoje gazdarice, dok Darko Bakliža u Prvoj priči kombinira crtež dva para nogu i eksperimentalni postupak split-screena kako bi dočarao vječne heteroseksualne igre. Najmlađi autor festivala, karlovački maturant Vjekoslav Živković, posegnuo je za najozbiljnijim gradivom. Njegova Anomija, ekspresionističkoga crno-bijelog crteža i repetitivne strukture, dojmljivo je posegnula u egzistencijalističku kritiku hiperautomatiziranoga društva. Zapazivši kreativni i produkcijski pomak u animaciji, netko je tijekom Dana zapazio kako se hrvatska animacija konačna odmaknula i od cela, dominantne animacijske tehnike.

Jesu li se Dani hrvatskog filma, obilježeni brojnim pomacima, i zauvijek odmaknuli od burnoga i kontroverznog prvoga postkomunističkog desetljeća, za sada je nemoguće odgovoriti. Jer, Rubikon ima dvije obale, a kocka domaće kinematografske politike prevrtljivu narav.

Diana Nenadić

JUBILARNA 40. REVIJA
Prvi moj susret, kao člana ocjenjivačkog suda, s filmovima djece i mladeži
Prijavljena i prikazana video ostvarenja na 40. reviji hrvatskog filmskog i video stvaralaštva djece i mladeži
Nagrađeni radovi 40. revije hrvatskog filmskog i video stvaralaštva djece i mladeži
U POVODU DESETE HRVATSKE REVIJE JEDNOMINUTNIH FILMOVA

Pregled ostalih članaka u ovom broju...

novi broj
arhiva
suradnici
impressum
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta