english
produkcija
o nama
produkcija
nakladništvo
Hrvatski filmski ljetopis
Zapis
knjige
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 
2005.
52

Povodi

Što se dogodilo u cirkusu Beely?

Uz filmski ciklus u suradnji s Goethe-Institutom

U četvrtak, 10. studenoga 2005. održana je u kinu Tuškanac svečana projekcija njemačkoga dugometražnog (85 minuta) nijemog filma redatelja Harryja Piela Što se dogodilo u cirkusu Beely? (Was ist los im Zirkus Beely?). Film je snimljen 1926, po scenariju Maxa Bauera, a snimatelji su bili Georg Muschner i Gotthardt Wolf.

Njemački međutitlovi prevedeni su na hrvatski, projekciju viražirane i restaurirane verzije ovog filma živim muziciranjem na klaviru pratio je Dražen Boić, a o nastanku i značenju filma uvodno je govorio profesor Ante Peterlić.

Njemačka je kinematografija od konca Prvoga svjetskog rata do početka tridesetih godina prošloga stoljeća i dolaska nacista i Hitlera na vlast, dakle u razdoblju koje se označava kao zreli nijemi film, bila među vodećima u svijetu. Uz poznata i velika ostvarenja filmskog ekspresionizma slavu njemačkoga nijemoga filma pronosili su i posve komercijalni radovi, od melodrama do komedija i pustolovnih, a posebno kriminalističkih filmova.

Glumac, redatelj, scenarist i producent Harry Piel (1892-1963) na filmu je debitirao 1912, u Francuskoj gdje se učio zanatu zrakoplovnog kaskadera, a poslije Prvoga svjetskog rata vraća se u Njemačku i postaje vodećim glumcem u pustolovnim filmovima u kojima se obilno koristi kaskaderskim znanjima i vještinama. Ubrzo postaje globalno popularan snimajući trilere koje režira i u njima glumi u glavnoj ulozi hrabra i vješta junaka koji rješava različite složene i za ženske likove u filmu opasne situacije. Ubrzo se počeo baviti i pisanjem scenarija, a zatim i produkcijom takvih filmova, koji su donosili velike zarade. Odjeven u nezaobilazni frak i cilindar, obilno našminkan i pažljivo počešljan, Piel je obožavao scene s divljim životinjama i akrobatske bravure koje je, najčešće, sam izvodio.

U vrijeme dominacije Douglasa Fairbanksa u američkom filmu sličnih obilježja, Harry Piel bio je posve odgovarajuća njemačka i europska inačica. Peterlić tvrdi kako je mnogo utjecaja Pielovih filmova vidljivo i kasnije, u radovima Alfreda Hitchocka ili u filmovima iz serijala o Jamesu Bondu, a u nas u ranim radovima Oktavijana Miletića.

Kao ni mnogi junaci nijemoga filma, ni Harry Piel nije se snašao pri pojavi zvuka u filmu, pa njegova slava opada, a posve se povukao početkom šezdesetih godina. Drugi svjetski rat te brojna i razorna bombardiranja Njemačke dovela su i do gubitka ili nestanka većine filmskih negativa, među kojima su bili i Pielovi filmovi. Tako je i Što se dogodilo u cirkusu Beely? restauriran iz više izvora, od filmske arhive u Bologni do ruskih filmskih arhiva. Zanimljivo je da su pojedine scene različito kolorirane, sugerirajući uzbuđenje, nježnost, napetost ili neki drugi osjećaj koji bi trebao osjetiti gledatelj, a konačna je verzija restauriranoga filma dovršena 2001. godine.

Projekcija je održana u suradnji Goethe-Instituta i Hrvatskoga filmskog saveza.

Duško Popović

Beogradska, tršćanska i zagrebačka počast Ivanu Martincu
Martinac ili vječnost montirana ’u kvadrat’
Bordu u čast
Bordo u Iranu
Dan hrvatske animacije 2005.
Odraz kineskoga života
Prezentacija scenarija s radionice Palunko 3
Mišolovka

Pregled ostalih članaka u ovom broju...

novi broj
arhiva
suradnici
impressum
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta