Povodi
Što se dogodilo u cirkusu Beely?
Uz filmski ciklus u suradnji s Goethe-Institutom
U četvrtak, 10. studenoga 2005. održana je u kinu Tuškanac
svečana projekcija njemačkoga dugometražnog (85 minuta)
nijemog filma redatelja Harryja Piela Što se dogodilo u
cirkusu Beely? (Was ist los im Zirkus Beely?). Film je snimljen
1926, po scenariju Maxa Bauera, a snimatelji su bili Georg
Muschner i Gotthardt Wolf.
Njemački međutitlovi prevedeni su na hrvatski, projekciju
viražirane i restaurirane verzije ovog filma živim muziciranjem
na klaviru pratio je Dražen Boić, a o nastanku i značenju
filma uvodno je govorio profesor Ante Peterlić.
Njemačka je kinematografija od konca Prvoga svjetskog
rata do početka tridesetih godina prošloga stoljeća i dolaska
nacista i Hitlera na vlast, dakle u razdoblju koje se označava
kao zreli nijemi film, bila među vodećima u svijetu. Uz
poznata i velika ostvarenja filmskog ekspresionizma slavu
njemačkoga nijemoga filma pronosili su i posve komercijalni
radovi, od melodrama do komedija i pustolovnih, a posebno
kriminalističkih filmova.
Glumac, redatelj, scenarist i producent Harry Piel (1892-1963)
na filmu je debitirao 1912, u Francuskoj gdje se učio zanatu
zrakoplovnog kaskadera, a poslije Prvoga svjetskog rata
vraća se u Njemačku i postaje vodećim glumcem u pustolovnim
filmovima u kojima se obilno koristi kaskaderskim znanjima
i vještinama. Ubrzo postaje globalno popularan snimajući
trilere koje režira i u njima glumi u glavnoj ulozi hrabra
i vješta junaka koji rješava različite složene i za ženske
likove u filmu opasne situacije. Ubrzo se počeo baviti i
pisanjem scenarija, a zatim i produkcijom takvih filmova,
koji su donosili velike zarade. Odjeven u nezaobilazni frak
i cilindar, obilno našminkan i pažljivo počešljan, Piel
je obožavao scene s divljim životinjama i akrobatske bravure
koje je, najčešće, sam izvodio.
U vrijeme dominacije Douglasa Fairbanksa u američkom filmu
sličnih obilježja, Harry Piel bio je posve odgovarajuća
njemačka i europska inačica. Peterlić tvrdi kako je mnogo
utjecaja Pielovih filmova vidljivo i kasnije, u radovima
Alfreda Hitchocka ili u filmovima iz serijala o Jamesu Bondu,
a u nas u ranim radovima Oktavijana Miletića.
Kao ni mnogi junaci nijemoga filma, ni Harry Piel nije
se snašao pri pojavi zvuka u filmu, pa njegova slava opada,
a posve se povukao početkom šezdesetih godina. Drugi svjetski
rat te brojna i razorna bombardiranja Njemačke dovela su
i do gubitka ili nestanka većine filmskih negativa, među
kojima su bili i Pielovi filmovi. Tako je i Što se dogodilo
u cirkusu Beely? restauriran iz više izvora, od filmske
arhive u Bologni do ruskih filmskih arhiva. Zanimljivo je
da su pojedine scene različito kolorirane, sugerirajući
uzbuđenje, nježnost, napetost ili neki drugi osjećaj koji
bi trebao osjetiti gledatelj, a konačna je verzija restauriranoga
filma dovršena 2001. godine.
Projekcija je održana u suradnji Goethe-Instituta i Hrvatskoga
filmskog saveza.
Duško Popović
|