english
produkcija
o nama
produkcija
nakladništvo
Hrvatski filmski ljetopis
Zapis
knjige
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 
2005.
52

37. Revija hrvatskog filmskog i video stvaralaštva, Đurđevac

Eksperiment s gledateljevim strpljenjem

Kao dobar uvod za ovaj tekst posvećen odgledanoj produkciji radova, pa tako i onih koje su njihovi autori odredili kao »eksperimentalne«, pristiglih na ovogodišnju 37. reviju hrvatskoga filmskog i videostvaralaštva poslužit će rečenica eminentnog američkog teoretičara eksperimentalnoga filma Freda Campera, koja glasi:
...Netko je, ne mogu se sjetiti tko (volio bih misliti da je to bio Peter Kubelka, ali nisam siguran), rekao o eksperimentalnom nešto poput: »Napravio sam mnogo eksperimenata u procesu snimanja filma. Sve sam ih ostavio u svojoj prostoriji za montažu. No, ono što ste vidjeli nije eksperiment, nego dovršeno djelo.«

Uspjeliji eksperiment: Machiner Land

Čest nesporazum i uobičajena tema za raspravu među autorima, teoretičarima (kritičarima!) i ostalim zainteresiranim stranama pokušaj je definiranja onoga što se podrazumijeva pod terminom »eksperimentalni« film/video. Bez ambicija da dajem prinos vječnoj raspravi, koju ipak prepuštam zainteresiranijima od sebe (pišem kao autor/umjetnik koji proizvodi autorski kratki film, a ne kao teoretičar/kritičar) smatram da je, a pogotovo za svrhu ovog teksta, najkorisnija jednostavna i naglašeno općenita eliminacija, odnosno otklanjanje filmskih vrsta koje zasigurno nisu »eksperimentalni« film/video:
1. igrani narativni film (koji uključuje jezične (mizanscenske, snimateljske i montažne postupke karakteristične za film koji se naslanja na konvenciju glume — kazališta ili književnosti i koji se produkcijski oslanja na zakone tržišta, odnosno profita);
2. reklama — zbog svog utilitarnog, odnosno interesnog karaktera — toga što joj je isključiva svrha prodati neki proizvod;
3. glazbeni videospot, koji unatoč deklarativnim »autorskim« aspiracijama, ipak ostaje u domeni oglašivačke kampanje glazbenoga projekta;
4. dokumentarni film, koji zbog pseudoautentičnoga karaktera egzistira kao »propaganda« određenog svjetonazora (ne zaboravimo da je montažni postupak onaj koji presudno usmjerava film, a postoji unutar svakoga dokumentarnog filma) i gdje je jezično zastranjenje (eksperiment?) više nego riskantna situacija;
5. animirani film, koji je ponajprije tehnološka a ne isključivo umjetnička ili estetska odrednica. (Primjer: lik Golluma iz Jacksonova Gospodara prstenova.)
Navedeni niz ne treba shvatiti dogmatski. On ne niječe vrsnoću ni igranom, ni dokumentarnom, ni animiranom filmu, kao ni reklami ili glazbenom videospotu, nego želi potaknuti na razmatranje o razlikovnosti filmskih/video oblika i inicirati introspekciju domaćih autora o tome kakav zapravo film proizvode. No ipak postoje iznimke od navedenog niza, odnosno žanrovski ekscesi (koji se, srećom, katkad i dogode, ali očito rijetko), koji samo potvrđuju iznesenu tezu.
Ono što je sržno, rekao bih i najvažnije, za upuštanje u eksperiment u filmu/videu, jest osobni, intiman, autorski razlog za izraženi zahvat/pristup filmu, odnosno dosljedna artikulacija stanovitog autorskog stajališta u slici i zvuku. U video/filmskom »eksperimentu« autorovo putovanje u nepoznato uvijek znači veliki rizik, usporediv s Kolumbovim putovanjem — ne zaboravimo kako je većina njegove posade ozbiljno razmatrala mogućnost propadanja u bezdan na rubu svijeta.
Velikim dijelom filmova prijavljenih na ovogodišnju reviju, čiji su autori, ne misleći dvaput, prijavljivali radove pod krinkom »eksperimentalnog«, zaista se dogodilo propadanje u bezdan besmisla, loše izvedbe, pretencioznosti i ponekad iritantnoga podcjenjivanja publike. S druge strane, našlo se i nekoliko neočekivano kvalitetnih radova, koji uvelike nadilaze podjelu na »amatersku« i »profesionalnu« produkciju — sretan ishod »rizična« ponašanja!

Simon Bogojević Narath

Podravske megle
Bunarenja po Hripku, Jakupecu i Bukovcu
Prijavljeni, prikazani i nagrađeni radovi 37. revije hrvatskog filmskoga i videostvaralaštva
Nagrade 37. revije hrvatskoga filmskog i videostvaralaštva

Pregled ostalih članaka u ovom broju...

novi broj
arhiva
suradnici
impressum
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta