OBLIK ENERGIJE

Snagom ekspresije i likovnom zanimljivošću, izložba radova mlade grafičarke Martine Ipše svakako se izdvaja kao jedno od središnjih zbivanja ove sezone programa „Podrum ponedjeljkom“ što ga varaždinska Vanima organizira u Centru za mlade P4 u Preradovićevoj ulici u Varaždinu. Martina Ipša, trenutno asistentica na  Akademiji primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci, stvara u tehnici dubokog i visokog tiska, a njeni su ekspresivni linorezi, akvatinte i litografije apstraktne forme kojima, kao što sama kaže, nastoji izraziti korelaciju svog unutrašnjeg svijeta s oblicima koji postoje u prirodi. „Oduvijek me zanimalo što se to događa između oblika koje promatram u prirodi. Nastojala sam da postoji više interpretacija moga rada u kojem se mogu prepoznati oblici u prirodi, sukob moga unutrašnjeg i vanjskog svijeta. Oblici stvaranjem u energiji uvijek stoje u korelaciji s vidljivim svijetom koji savladavam, ali ne oponašajući prirodu nego stvarajući poput nje. Naznakom oblika iz prirode, grafici pokušavam dati svoju definitivnu interpretaciju oblika u energiji i time nastojim ne samo osjećati svijet, nego i stvoriti osjećaj kod drugih (koji promatraju moje djelo).“Dvadesetak grafika izloženih u prostoru Centra P4 promatraču zorno pokazuju visok stupanj  autoričine vizualne inteligencije ( u smislu kako taj pojam tumači   Rudolf Arnheim). Opisujući svoj rad Martina Ipša kaže:   Moj interni svijet usvaja inspirativne inpute prirode te ih prevodim u jedinstvenu energiju koja, gestama i pokretima cijelog tijela, biva prenesena u materijalno obličje. Stoga, ovaj stvaralački proces, kao i zakon prirode, ima karakteristiku cikličkog kretanja koje počinje i završava u eksternom svijetu, dok sam ja sama medij između prve i zadnje karike.      Ne samo ove njene riječi, već i pogled na neke od njenih grafika, u sjećanje promatrača doziva odjek čudesnog grafizma umjetnika stare Kine i Japana. U jednom od svojih tekstova Elie Faure govori o sposobnosti stilizacije koja je japanske umjetnike ovlastila da u geometrijske oblike uklope cijelu prirodu prevedenu u novi jezik i nanovo komponiranu. I upravo neprestana veza s prirodom, te transponiranje prirodnih oblika u likovni jezik, grafikama Martine Ipše daje sasvim osobnu i originalnu notu.

Srećko Lebinec