RETROSPEKTIVA FILMOVA TOMISLAVA GOTOVCA U BEČU

Austrijski filmski muzej, 12-13. 12. 2019.

Filmovi Tomislava Gotovca (1937-2010) nastavljaju obilazak svijeta retrospektivom koju su na poziv Austrijskog filmskog muzeja i u suradnji s njegovim kuratorom Jurijem Medenom, pripremili Institut Tomislav Gotovac i Hrvatski filmski savez. Naslovljena “Tomislav Gotovac: Sve je to movie!”, prva Gotovčeva bečka retrospektiva predstavlja hrvatskog konceptualca prije svega kao underground filmaša koji je svojim proto-strukturalističkim opusom iz ranih 1960-ih anticipirao nove trendove u svjetskom eksperimentalnom filmu, ali i kao prvaka performansa u bivšoj Jugoslaviji zabilježenog među ostalim u filmovima redatelja i prijatelja s alternativne scene, poput legendarnog Plastičnog Isusa Lazara Stojanovića iz 1971.


Tomislav Gotovac (1979)

Retrospektiva započinje programom Gotovčevih ranih eksperimentalnih fimova (“Strukturalne varijacije”), a osim njegova manifestnog djela Prije podne jednog fauna iz 1963, čuvene “beogradske trilogije” (Pravac, Plavi jahač, Kružnica) iz 1964. te nešto starije i zapravo nikad dovršene Elle (1965) te kasnijeg M-a (1970), donosi i njegov prvi politički subverzivan eksperiment Kuda idemo ne pitajte iz 1966. Na Gotovčevu autorsku subverziju nadovezuje se u drugoj projekciji Stojanovićev Plastični Isus, film kojije obilježio vrhunac i kraj jugoslavenskog crnog vala, odredio sudbine i karijere njegovih buntovnih sudionika pa tako i Gotovca kao njegova glavnog protagonista i svojevrsnog koautora.


Plastični Isus

Treći program „Glenn Miller Movies“ posvećen je dvjema nominalnim i konceptualnim posvetama Gotovčevom velikom glazbenom uzoru – krunskim djelom njegova strukturalnog opusa Glenn Miller 1. Srednjoškolsko igralište 1 (1977) te njegovim dvadesetak godina starijim remakom Glenn Miller 2000 (2000). Retrospektiva završava „Osobnim rezovima“, odnosno osobnijim Gotovčevim filmovima među koje se u ranoj fazi ubrajaju T iz 1969. i dva Obiteljska filma s početka 1970-ih, a u kasnijoj njegovi autobiografski kolaži – Tomislav Gotovac (1996) i Dead Man Walking (2002).


Kuda idemo ne pitajte

U okviru programa bit će predstavljena i knjiga Life as a Film Experiment Slobodana Šijana, zajedničko izdanje Multimedijalnog instituta, Instituta Tomislav Gotovac i Hrvatskog filmskog saveza, a o Gotovčevim filmovima i osebujnim umjetničkim konceptima, nakon svake projekcije govorit će kourednici knjige – Petar Milat, Darko Šimičić i Diana Nenadić, ujedno i kuratorica programa.

Program se održava uz potporu Hrvatskog audiovizualnog centra.

Više na poveznici.