english
produkcija
o nama
produkcija
distribucija
nakladništvo
Hrvatski filmski ljetopis
Zapis
Knjige
DVD
DVD - posebna izdanja
festivali
medijska škola
forum
pretraživač
linkovi
impressum
 
2005.
41

STUDIJE I ISTRAŽIVANJA

Filmske pedesete*

UDK: 791.622(497.5)"195"

Pedesete godine 20. stoljeca razdoblje su razrade i standardizacije kinematografskog sustava u Hrvatskoj u sklopu nove države — socijalisticke Jugoslavije, te razdoblje konstituiranja masovne urbane kulture. Tek je socijalisticko sustavno razvilo kinematografiju u razgranatu i razradenu kulturnu industriju, držeci film važnim sredstvom masovne propagande i opceg prosvjecivanja. Razdoblje pedesetih bilo je obilježeno izrazitom razvojnom otvorenošcu kulturne i ekonomske politike u podrucju kinematografije, pa je primjerice realizirana ideja o mogucnosti proizvodnje crtanog filma, a osnovan je i Zagreb film kao specijalizirano poduzece kratkog filma, poticana je i amaterska proizvodnja, utemeljena je savezna Jugoslovenska kinoteka i tako dalje. Postupno su uvedeni festivali koji su ubrzo i specijalizirani — festival jugoslavenskih filmova u Puli (utemeljen 1954) od 1960. specijalizirao se u festival cjelovecernjeg igranog filma, a u Beogradu je utemeljen svejugoslavenski festival kratkog filma. Filmska je kritika pretežito pristupala filmu s ideološkim kriterijima a osim domacih na isti su nacin prosudivani i strani filmovi, poput Hustonove Džungle na asfaltu (The Asphalt Jungle, 1950), no presudniji je bio ’prevencijski’ filter — niz ideoloških ’citanja’ i komisija koje su odlucivale o raznim elementima filma. No, cesto su filmovi kritizirani kao umjetnicki neuspjeli (Koncert Branka Belana iz 1954) premda je pravi razlog bio ideološki. Zbog takvog je konteksta film bio pod pritiskom populisticnosti kako bi obuhvatio širok raspon stanovništva, pri cemu je (kao i u socrealizmu) propisivan klasicni stil — orijentiran na »realisticke« fabule, no bez zapadnjackih tema. U dokumentarnom je filmu postojala jaca tradicija nego u igranom, zbog cega je vizualni stil cesto bio u kontrastu s grubo shematiziranim komentarom.
Stvaranjem individualnoga proizvodnog kontinuiteta u pedesetima javlja se mogucnost stilske prepoznatljivosti — primjeri su u igranome filmu Branko Bauer i Fedor Hanžekovic, a u dokumentarnom filmu Milan Katic, Branko Belan, Rudolf Sremec i Branko Marjanovic. Modernisticke se tendencije isprva javljaju na podrucju crtanoga filma, sa autorski jakim i politicki utjecajnim osobama kao što su Dušan Vukotic i Vatroslav Mimica, no oko tih se tendencija formirala cijela Zagrebacka škola crtanog filma. Ante Babaja snima alegorijske, izrazito stilizirane kratke filmove, a naznaka predstojeceg modernizma ima i u Rudolfa Sremeca i Šime Šimatovica. Amaterski filmovi Mihovila Pansinija, Tomislava Kobije i Ivana Martinca pripremili su avangardisticki pokret eksperimentalnog filma pocetkom 1960-ih. U ovom je razdoblju ’diletantizam’, medutim, toleriran, na što je burno reagirala autorska kinematografija u sljedecem desetljecu.



Hrvoje Turković

Bookmark and Share
Šime Šimatović — doajen hrvatske
Zemlja drhti i Opsesija
Hrvatska kinematografija 1990-ih
Hrvatska kinematografija 1990-ih

Pregled ostalih članaka u ovom broju...

 

vijesti
novi broj
arhiva
arhiva u pdf formatu
suradnici
pretplata
impressum
kumulativno kazalo
(download Word 848kB)
Maillot nba pas cher
I thought that after two years, I knew replica handbags that Beatrice was a small gucci replica handbag in Pierre's many hermes replica handbags . I didn't expect it to be handbag replica positive result. Beatrice transformed this "night club little prince" into a happy replica handbags .





















Statistika posjeta